  • 1. Data: 2021-10-06 20:09:04
    Temat: W trybie ECO wentylator rzutnika piszczy
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Ewidentnie gdy obroty wentylatora spadają po przełączeniu na ECO, to w
    zamian pojawiają się piski w bardzo wysokiej tonacji które modulują 3-4
    tonami - sterowanie wentylatora?

    Z problemem póki co poradziłem sobie za pomocą doraźnego wygłuszenia,
    ale dobrze mi się wydaje że to może być elektronika? A może lampa ma
    jakiś mankament? W sieci widzę że "zdarza się" to różnym producentom.
    Jest jakieś znane rozwiązanie na taką dolegliwość?

    Kiedyś pisałem że po kilku latach podłączona (wtyczką) do gniazdka
    pralka (gdy jest wyłączona - nie pierze, a panel jest wyłączony) zaczęła
    wydawać z siebie piski - ale tam mi odpowiedziano że to zasilacz. Cóż,
    pralkę od tamtej pory po prostu odłączam od gniazdka po praniu ale teraz
    mam sytuację odwrotną :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-10-06 21:45:35
    Temat: Re: W trybie ECO wentylator rzutnika piszczy
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ewidentnie gdy obroty wentylatora spadają po przełączeniu na ECO, to w
    > zamian pojawiają się piski w bardzo wysokiej tonacji które modulują 3-4
    > tonami - sterowanie wentylatora?
    Raczej PWM żeby obniżyć obroty.

> [...]
    > pralka (gdy jest wyłączona - nie pierze, a panel jest wyłączony) zaczęła
    > wydawać z siebie piski - ale tam mi odpowiedziano że to zasilacz. Cóż,
    Kondensatory straciły na pojemności i przetwornica zaczełą dostawać
    czkawki, to właśnie to słyszysz.

    > pralkę od tamtej pory po prostu odłączam od gniazdka po praniu ale teraz
    > mam sytuację odwrotną :-)
    Tu bez ingerencji jedynie możesz zrobić ekran dzwięko chłonny na
    dodatkowym stelażu tak aby rzutnik miał chłodzenie z miękkiego materiału.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-10-07 08:49:28
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.10.2021 21:45, Janusz wrote:
    > Kondensatory straciły na pojemności i przetwornica zaczełą dostawać
    > czkawki, to właśnie to słyszysz.

    Sprzęt zakupiony miesiąc temu, model z 2020. To już taką tandetę
    wsadzają do środka?

    > Tu bez ingerencji jedynie możesz zrobić ekran dzwięko chłonny na
    > dodatkowym stelażu tak aby rzutnik miał  chłodzenie z miękkiego materiału.

    To właśnie zadziałało. Dzięki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2021-10-07 09:14:41
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-07 o 08:49 +0200, Mateusz Bogusz napisał:

    > Sprzęt zakupiony miesiąc temu, model z 2020. To już taką tandetę
    > wsadzają do środka?

    To może nie kondensatory, tylko cewka się lekko poluzowała i wystarczy
    ją dokleić glutem. Miałem coś podobnego na płycie głównej peceta. No ale
    to wymaga otwarcia urządzenia, a skoro na gwarancji, to trochę szkoda...

    Mateusz

  • 5. Data: 2021-10-07 17:53:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Sprzęt zakupiony miesiąc temu, model z 2020. To już taką tandetę
    > wsadzają do środka?
    No to faktycznie za wcześnie, może jak Mateusz sugeruje mogło się coś
    poluzować
    ale bez rozebrania nic się nie zobaczy.

    > To właśnie zadziałało. Dzięki.

    Cieszę się że pomogłem :)

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-10-08 10:07:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2021 09:14, Mateusz Viste wrote:
    > To może nie kondensatory, tylko cewka się lekko poluzowała i wystarczy
    > ją dokleić glutem. Miałem coś podobnego na płycie głównej peceta.

    Wybacz nie mam wykształcenia elektronicznego. Masz na myśli że
    styki/luty mogą być niepewne i do poprawienia? To jestem w stanie zrobić.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2021-10-08 10:44:32
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-08 o 10:07 +0200, Mateusz Bogusz napisał:
    > Masz na myśli że styki/luty mogą być niepewne i do poprawienia? To
    > jestem w stanie zrobić.

    Cewki są wykorzystywane przy różnych wysokich częstotliwościach, i te
    częstotliwości mogą czasem przechodzić w słyszalne pasmo. Z tego powodu
    zdarza się, że producenci przyklejają takie cewki jakimś glutem do PCB,
    aby zmniejszyć przenoszenie drgań. Np tak:

    https://i.stack.imgur.com/SMSHN.jpg

    Jeśli się taki glut oderwie, wyschnie, złamie, albo po prostu nigdy go
    nie było, to cewka może piszczeć. Miałem tak kiedyś na jakiejś płycie
    głównej peceta - piszczała przy renderingu w Fractint (i tylko wtedy).
    Palcem zlokalizowałem piszczącą cewkę, dociskając kolejno wszystkie i
    nasłuchując zmiany, potem zalałem ciepłym klejem i słuch po niej
    zaginął.

    Mateusz

  • 8. Data: 2021-10-08 19:01:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.10.2021 10:44, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > Palcem zlokalizowałem piszczącą cewkę, dociskając kolejno wszystkie i
    > nasłuchując zmiany, potem zalałem ciepłym klejem i słuch po niej

    Łooo Panie! To po to te gluty są w tej elektronice. Serio nie
    wiedziałem. A ja myślałem że jak coś oblepili tym klejem, to dlatego że
    pewnie cyna bezołowioła i się słabo trzyma czy coś...LOL

    Dzięki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2021-10-19 19:15:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2021 17:53, Janusz wrote:
    > No to faktycznie za wcześnie, może jak Mateusz sugeruje mogło się coś
    > poluzować
    > ale bez rozebrania nic się nie zobaczy.

    Dzisiaj już nie działa x-D

    Jutro kurier zabiera na gwarancje. Rozbiorą to może i to tez naprawią...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz