  • 1. Data: 2020-08-01 11:57:33
    Temat: Warystorek
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    https://www.eskimo.com/~bgudgel/Bang-Pop.mp4

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2020-08-02 14:42:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Odwrotnie podłączone kondensatory elektrolityczne też ładnie wybuchaja. Kiedyś
    zrobiłem na bazie rurki aluminiowej i kondensatora elektrolitycznego miotacz pieprzu.
    Próbę zrobiłem z talkiem i było super. Armata nie przydała się bo żaden złodziej się
    nie włamał.

  • 3. Data: 2020-08-03 11:33:36
    Temat: Re: Warystorek
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    Próbę zrobiłem z talkiem i było super. Armata nie przydała się bo żaden złodziej się

    Mnie poleciał jeden malutki (gabarytowo), jak dorabiałem zasilanie do
    wysuwu przezrocza w Diapolu.

    Kolega miał gorzej: stare prostowniki do kolb w projektorach AP62. W
    jednym z nich strzelił najpierw jeden elektrolit, a potem kilka
    pozostałych. Każdy wielkości sporej szklanki.
    Huk był taki, że ludzie przestraszyli się nawet na sali kinowej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2020-08-05 22:28:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Odwrotnie podłączone kondensatory elektrolityczne też ładnie wybuchaja.

    Normalnie podłaczone też potrafią. To bardzo zawodny element, zwłaszcza
    pod koniec życia. Elektrolit odparowuje, więc rośnie ESR, więc wydziela
    się jeszcze więcej ciepła, więc elektrolit jeszcze szybciej
    odparowuje... KABOOM!

    Tutaj warunki były zacne: 500V i 10kA.

    Pozdrawiam, Piotr