  • 1. Data: 2011-06-27 05:44:42
    Temat: Wskaźniki i ich rzutowanie (Język C)
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześć.
    Chciałbym Was prosić o pomoc w zrozumieniu wskaźników i ich
    rzutowania.
    Niby proste, ale jakoś tego nie rozumiem. Jak rozumieć takie zapisy i
    dlaczego tak jest to pisane:

    1. int *p=(int *)&w;
    2.
    unsigned int nCols;
    unsigned int nRows;
    unsigned char *pFont;
    unsigned char *pChar;
    unsigned char *FontTable[] = {(unsigned char *)FONT6x8,
    (unsigned char *)FONT8x8,
    (unsigned char *)FONT8x16};
    i teraz
    pFont = (unsigned char *)FontTable[1]; // skoro FontTable[] jest typu
    unsigned char to po co jeszcze rzutować?
    nCols = pgm_read_byte(&*pFont);
    nRows = pgm_read_byte(&*(pFont + 1)); // tych zapisów nie rozumiem
    & oraz *

    FontTable deklarowane są jako: unsigned char FONT8x16[] PROGMEM =
    {.... itd

    Oczywiście jest to napisane dla AVR i kompilowane w AVR-GCC

  • 2. Data: 2011-06-27 11:56:02
    Temat: Re: Wskaźniki i ich rzutowanie (Język C)
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.06.2011 07:44, schrieb slawek7:
> [...]
    > rzutowania.
    > Niby proste, ale jakoś tego nie rozumiem. Jak rozumieć takie zapisy i

    a co w tym takiego dziwnego?

> [...]
    > pFont = (unsigned char *)FontTable[1]; // skoro FontTable[] jest typu
    > unsigned char to po co jeszcze rzutować?
    nie jest

    > nCols = pgm_read_byte(&*pFont);
    > nRows = pgm_read_byte(&*(pFont + 1)); // tych zapisów nie rozumiem
    > & oraz *
    no to skasuj &*

    > FontTable deklarowane są jako: unsigned char FONT8x16[] PROGMEM =
    > {.... itd
    >
    > Oczywiście jest to napisane dla AVR i kompilowane w AVR-GCC

    1. NTG
    2. Kernighan, Ritchie "Język C"

    Waldek

  • 3. Data: 2011-06-27 14:20:45
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "slawek7" <s...@w...pl> wrote in message
    v.googlegroups.com...

> [...]

    w: .byte 256

    ldi XH,high(w)
    ldi XL,low(w)

    Co siedzi w X ? W X siedzi adres początku bufora "w" czyli siedzi tam &w
    adres początku "w".
    Jest to liczba w tym X jaka? 2 bajtowa 16 bitowa bo siedzi w XL i XH.
    Jest to wskaźnik do tego bufora czyli jego adres początkowy.

    Teraz jeżeli X i p są tego samego size-u to wystarczy: (int 16 bit)
    int *p = &w

    ale jeśli różnego np long 32 bity
    unsigned long *p = (unsigned long *)&w

  • 4. Data: 2011-06-27 14:24:17
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message

    > 1. NTG
    > 2. Kernighan, Ritchie "Język C"

    Ty się ciesz, że ktoś pyta o coś takiego zamiast o to jaki telewizor kupić
    wszak telewizor to też elektronika :-)

  • 5. Data: 2011-06-27 14:41:34
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.06.2011 16:20, schrieb Lelek@:

> [...]
    > Jest to wskaźnik do tego bufora czyli jego adres początkowy.
    >
    > Teraz jeżeli X i p są tego samego size-u to wystarczy: (int 16 bit)

    W ogólności nie. Niektóre kompilatory na to nie pozwalają, nawet jak
    typy mają tą samą wielkość. Jak masz ustawienia typu "paranoic" to nawet
    coś takiego nie przejdzie:

    typedef unsigned char byte;
    unsigned char C, *pC;
    byte B, *pB;
    C = 0x55;
    pC = &C;
    pB = pC; // wywala błąd
    pB = (byte) pC; // jest ok

    Waldek

  • 6. Data: 2011-06-27 15:53:35
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011-06-27 07:44, slawek7 pisze:
> [...]
    > rzutowania.
    > Niby proste, ale jakoś tego nie rozumiem. Jak rozumieć takie zapisy i

    Wskaźnik to jest po prostu zmienna (albo stała ;)), która zawiera ADRES
    jakiejś zmiennej/stałej w pamięci. W sumie adres zmiennej int niczym nie
    różni się od adresu zmiennej char, ALE - zaraz to wyjaśnię ;)..

    > 1. int *p=(int *)&w;

    Deklarujesz zmienną p, której typ to "wskaźnik na int". Teraz
    przypisujesz jej wartość równą adresowi zmiennej w (ten & oznacza, że
    brany pod uwagę jest adres elementu za nim). No i pytanie, jakiego typu
    jest adres w (&w)? Może to być:
    wksaźnik na char (char *)
    wskaźnik na int (int *)
    i wiele wiele innych - ogólnie to nie wiadomo... dlatego robi się
    normalne rzutowanie, gdzie typem docelowym jest "wskaźnik na int" (int
    *) czyli typ taki, jaki ma zmienna p.

    I teraz małe wtrącenie - czym się różni adres zmiennej int od zmiennej
    np. char? NICZYM!! Ale język C dopuszcza zapisy takie jak na przykład
    *(p + 1). W tym kontekscie będzie to wskaźnik na następego inta w
    pamięci!!! Czyli, w przypadku AVRów, gdzie int ma 16 bitów, jeśli
    zmienna w jest pod adresem powiedzmy 0x100, to
    p = 0x100
    (p + 1) = 0x102!!!!
    Gdyby p miało typ char *, to byłoby to 0x100 i 0x101... rozumiesz??

> [...]
    > pFont = (unsigned char *)FontTable[1]; // skoro FontTable[] jest typu
    > unsigned char to po co jeszcze rzutować?

    Nie jest typu unsigned char, tylko typu "wskaźnik na unsigned char",
    moim zdaniem rzutowanie nie jest potrzebne, co nie znaczy, że nie wolno
    go stosować!!! Może z pewnych względów komuś lepiej było tak zapisać?
    Albo ktoś uważał, że taki kod jest o wiele czytelniejszy??

    > nCols = pgm_read_byte(&*pFont);
    > nRows = pgm_read_byte(&*(pFont + 1)); // tych zapisów nie rozumiem
    > & oraz *

    Adres elementu wskazywanego przez pFont oraz adres elementu
    następnego... Moim zdaniem możesz usunąć &* i nic się nie zmieni ;)...
    Nie potrafię Ci powiedzieć DLACZEGO ktoś zastosował taki zapis,
    natomiast nie jest on błędny! Jest jednoznaczny, może tylko
    niepotrzebnie zagmatwany... .

    > FontTable deklarowane są jako: unsigned char FONT8x16[] PROGMEM =
    > {.... itd
    >
    > Oczywiście jest to napisane dla AVR i kompilowane w AVR-GCC

    Konop

  • 7. Data: 2011-06-27 17:07:45
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 27.06.2011 16:41, Waldemar Krzok pisze:
    > typedef unsigned char byte;
    > unsigned char C, *pC;
    > byte B, *pB;
    > C = 0x55;
    > pC = &C;
    > pB = pC; // wywala błąd
    > pB = (byte) pC; // jest ok
    Nie miałeś przypadkiem na myśli
    pB = (byte*) pC;
    ?
    Bo jak kompilator krzyczy na konwersję uchar* -> byte* to na 99% będzie
    krzyczał na konwersję byte -> uchar*

    Michoo

  • 8. Data: 2011-06-27 20:30:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michoo wrote:

    > Nie miałeś przypadkiem na myśli
    > pB = (byte*) pC;
    > ?
    > Bo jak kompilator krzyczy na konwersję uchar* -> byte* to na 99% będzie
    > krzyczał na konwersję byte -> uchar*

    Dokładnie. (byte *) ma być

    Waldek

  • 9. Data: 2011-06-30 10:19:29
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Dziękuję za wrozumiałośc i odpowiedz.
    Swoją drogą zastanawiam sie gdzie tu można się o coś spytać, tak aby
    dostac odpowiedz a nie ochrzan że się pyta.

  • 10. Data: 2011-06-30 12:57:57
    Temat: Re: Wskaźniki i ich rzutowanie (Język C) [PS]
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Dziękuję za wrozumiałośc i odpowiedz.
    > Swoją drogą zastanawiam sie gdzie tu można się o coś spytać, tak aby
    > dostac odpowiedz a nie ochrzan że się pyta.

    nie bądź naiwny, nawet żona czasami opie..czy jak ją "tylko" o coś zapytasz
    ;-)
    nie ma już takich miejsc, gdzie jest zawsze miło i przyjemnie...
    trzeba po prosu troszkę sobie skórkę pogrubić...

    mimo paru najazdów dostałeś ostatecznie kilka bardzo ciekawych odpowiedzi
    i chyba o to chodziło, prawda?
    [dawno już nic nie pisałem w C, więc z przyjemnością sobie odświeżyłem
    pamięć]

    na tego typu grupach znajduje się wielu poczciwych grupowiczów, wielu
    dziwaków (czasami to te same osoby)
    i zawsze parę oszołomów (mówię ogólnie - nie piję do nikogo konkretnie!)
    naucz sie z tym żyć i wyławiać treść pośród zgiełku (TG: odfiltrowywać szumy
    z sygnału ;-)
    a będziesz z usenetu miał pożytek ...