  • 1. Data: 2010-11-12 11:18:15
    Temat: "Wylewanie" masy na PCB 4-warstwowej
    Od: Artur <n...@g...com>

    Witam,
    czy ma sens wylewanie masy na warstwach top i bottom, gdy warstwy
    wewnętrzne są w całości podpięte pod VCC i GND? Zajrzałem do kilku
    przemysłowych rozwiązań i tam pola masy znajdują się tylko pod
    układami scalonymi.
    Płytka z ARM7 w całości cyfrowa, maksymalnie paręnaście MHz na
    ścieżkach.

    --
    Artur

  • 2. Data: 2010-11-12 12:11:38
    Temat: Re: "Wylewanie" masy na PCB 4-warstwowej
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Artur" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
[...]

    --------
    Moim zdaniem nie ma sensu, ale nigdy nie robiłem 4 warstw.
    Robię 2 warstwy, z czego jedna praktycznie cała masa i na drugiej wylewam
    też masę, i cały czas mam wątpliwości czy potrzebnie.
    Jak zrobię kiedyś 4 warstwy to na 99,9% na zewnętrznych nie wyleję masy.
    GND dam na całą warstwę, ale co do VCC będę się zastanawiał, czy na całą,
    czy skończyć jakieś 10mm od brzegu.
    P.G.

  • 3. Data: 2010-11-12 21:04:45
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Artur wrote:

> [...]
    > układami scalonymi.
    > Płytka z ARM7 w całości cyfrowa, maksymalnie paręnaście MHz na

    jeszcze poza emi zostaje kwestia przewodnosci termicznej oraz wagi.

    osobiscie jesli waga urzadzenia nie ma znaczenia to wylewam mase gdzie sie
    da glownie ze wzgl. na wieksza przewodnosc termiczna. wbrew pozorom to sporo
    daje nawet przy jednowarstwowych plytkach.

    przy parenascie mhz wylewanie masy ze wzgledu na EMI ogolnie ma sredni sens,
    wystarcza odpowiednio rozmieszczone ekranujace 'siatki', ew klilka
    'drucikow'.

  • 4. Data: 2010-11-12 22:13:04
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 12/11/2010 11:18, Artur wrote:
> [...]
    > układami scalonymi.
    > Płytka z ARM7 w całości cyfrowa, maksymalnie paręnaście MHz na

    Zalezy. Jesli mase dasz na warstwach zewnetrznych (czyli wszystkie
    sciezki ida od razu na przelotki i na warstwy srodkowe), to masz duzo
    lepiej ze wzgledu na zaklocenia emitowane, bo praktycznie wszystko jest
    zaekranowane. Duzo gorzej sie taka plytke debuguje (jesli to np: prototyp).

    Jesli masz duzo sciezek na top/bottom i chcesz to oblac dodatkowo masa,
    to IMO duzo wiecej nie zyskasz. Czasami mozesz tez troche popsuc jesli
    zrobisz petle masy przez nieuwage. Zakladam ze ta masa nie jest po to,
    aby przerobic microstripy na striplines.

    Jako starter przeczytaj:
    http://www.hottconsultants.com/techtips/pcb-stack-up
    -1.html

    Duzo o stackupach bylo tez napisane na liscie si-list (na
    freelists.org), wiec przejrzyj archiwa - kopalnia wiedzy.

    --
    Jerry1111

  • 5. Data: 2010-11-13 19:04:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotr "Curious" Slawinski napisał:

    > jeszcze poza emi zostaje kwestia przewodnosci termicznej oraz wagi.

    I zrównowważenia mechaniczno - termicznego. Płytki mocno nierówno
    pokryte miedzią potrafią dosyć mocno pracować przy zmianach temperatury.

    --
    Darek