    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Zabronienie bootowania
    Date: Wed, 3 Mar 2021 17:24:09 +0100

    Cześć.

    Sytuacja:

    1) komputer kilkuletni
    2) włożona karta PCI-e z miejscem na dysk NVME.
    3) W biosie nie ma opcji bootowania z NVME
    4) Ale dysk NVME ma swój bios i pozwala na bootowanie

    Bangla, startuje z NVME.

    5) podpinam dysk mechaniczny
    6) komputer chce z niego wystartować
    7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z
    NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

    Teraz: jesli ustanowie jakiekolwiek partycje na dysku mechanicznym to
    natychmiast komputer chce z niego wystartować, olewajac NVME. Ba,
    wystarczy samo istnienie GPT, będzie starał sie z niego wystartować
    zamiast NVME.

    Ponieważ nie mogę przestawić kolejności w BIOSie, dysk NVME nie jest
    widoczny w liście urządzeń do kolejnosci startowania, jedyne co mogę to
    ukartupić pierwszy sektor dysku mechanicznego tak, aby nie był
    bootowalny, ale miał partycje.

    Do dyspozycji cokolwiek. Linux/Windows. Jak uszkodzić pierwszy sektor
    aby dalej miał partycje GPT ale nie był brany przez BIOS pod uwagę do
    wystartowania.

    Zaznaczam że dysk staje się bootowalny przez sam fakt użycia np.
    gparted. Bez żadnej partycji aktywnej, brany jest przez BIOS jako
    startowy jeśli tylko gparted zainicjiuje go do trybu GPT.

    Jakimś narzędziem, bez psucia partycji, mogę go "odbootować"?

    PS. To poważny problem. Domowy serwer proxmox z takim dyskiem nie
    startuje, a dysk może zmieniać jeden z klientów, do woli. Securyty breach ;)

    PS2. No dobra, dysk jest pusty wieć mogę to zrobić inaczej. Konkretnie
    mogę użyć parted, który robi tylko partycje i nie czyni dysku
    bootowalnym. Ale pytam na przyszłość, kiedy będę zmuszony zrobic to na
    żywych danych.