  • 1. Data: 2021-03-03 17:24:09
    Temat: Zabronienie bootowania
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Sytuacja:

    1) komputer kilkuletni
    2) włożona karta PCI-e z miejscem na dysk NVME.
    3) W biosie nie ma opcji bootowania z NVME
    4) Ale dysk NVME ma swój bios i pozwala na bootowanie

    Bangla, startuje z NVME.

    5) podpinam dysk mechaniczny
    6) komputer chce z niego wystartować
    7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z
    NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

    Teraz: jesli ustanowie jakiekolwiek partycje na dysku mechanicznym to
    natychmiast komputer chce z niego wystartować, olewajac NVME. Ba,
    wystarczy samo istnienie GPT, będzie starał sie z niego wystartować
    zamiast NVME.

    Ponieważ nie mogę przestawić kolejności w BIOSie, dysk NVME nie jest
    widoczny w liście urządzeń do kolejnosci startowania, jedyne co mogę to
    ukartupić pierwszy sektor dysku mechanicznego tak, aby nie był
    bootowalny, ale miał partycje.

    Do dyspozycji cokolwiek. Linux/Windows. Jak uszkodzić pierwszy sektor
    aby dalej miał partycje GPT ale nie był brany przez BIOS pod uwagę do
    wystartowania.

    Zaznaczam że dysk staje się bootowalny przez sam fakt użycia np.
    gparted. Bez żadnej partycji aktywnej, brany jest przez BIOS jako
    startowy jeśli tylko gparted zainicjiuje go do trybu GPT.

    Jakimś narzędziem, bez psucia partycji, mogę go "odbootować"?

    PS. To poważny problem. Domowy serwer proxmox z takim dyskiem nie
    startuje, a dysk może zmieniać jeden z klientów, do woli. Securyty breach ;)

    PS2. No dobra, dysk jest pusty wieć mogę to zrobić inaczej. Konkretnie
    mogę użyć parted, który robi tylko partycje i nie czyni dysku
    bootowalnym. Ale pytam na przyszłość, kiedy będę zmuszony zrobic to na
    żywych danych.

  • 2. Data: 2021-03-03 18:09:21
    Temat: Re: Zabronienie bootowania
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj heby, 03 mar 2021 w news:s1od7a$use$1@dont-email.me
    napisałeś/aś:

> [...]
    > NVME, bo nie znalazł innego urządzenia
    >

    > Jakimś narzędziem, bez psucia partycji, mogę go "odbootować"?

    A może użyć jakiegoś innego bootmenagera - zainstalować go na hdd i
    ustawić żeby bootował system z ssd. Jakiś grub, a może booting albo i
    plop.

  • 3. Data: 2021-03-03 19:37:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 18:09, pueblo wrote:
    > A może użyć jakiegoś innego bootmenagera - zainstalować go na hdd

    To jednak armata na ten prosty problem. Tym bardziej że parted potrafi
    zrobić GPT bez bootloadera na pustym dysku, a gparted nie.

  • 4. Data: 2021-03-03 20:26:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-03-03 o 17:24, heby pisze:
> [...]
    > gparted. Bez żadnej partycji aktywnej, brany jest przez BIOS jako
    > startowy jeśli tylko gparted zainicjiuje go do trybu GPT.

    W starszych BIOSach omijało się ten problem wyłączając dysk albo
    kontroler w BIOsie.
    W nowszych, zwłaszcza w UEFI, nie próbowałem.
    Masz możliwość, to spróbuj.

    Dawno temu był jeszcze programik o nazwie bodajże bootb który przesuwał
    wektor startu na następne urządzenie. Ale ja to widziałem ostatni raz na
    IDE, sporo ponad 20 lat temu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2021-03-04 00:42:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-03, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > natychmiast komputer chce z niego wystartować, olewajac NVME. Ba,
    > wystarczy samo istnienie GPT, będzie starał sie z niego wystartować

    Starduj z wymazanym/zaszyfrowanym pierwszym sektorem dysku mechanicznego
    i odtwarzaj go po boocie z nvme.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-03-04 08:48:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 00:42, Marcin Debowski wrote:
    > Starduj z wymazanym/zaszyfrowanym pierwszym sektorem dysku mechanicznego
    > i odtwarzaj go po boocie z nvme.

    To usunie tablice partycji. Jak mam czysty dysk, to tak robie. Co z
    dyskiem z danymi? Być może trzeba uszkodzić konkretne *bajty* a nie cały
    blok, nie ruszając partycji. Na przykład "Boot signature" które jest w
    ostatnich.

    Zanim zaczne porównywać z palca jaka jest róznica między gparted i parted...

  • 7. Data: 2021-03-04 09:03:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 20:26, Adam wrote:
    > W starszych BIOSach omijało się ten problem wyłączając dysk albo
    > kontroler w BIOsie.
    > W nowszych, zwłaszcza w UEFI, nie próbowałem.
    > Masz możliwość, to spróbuj.

    Heh, objaw jest zabawny. Jeśli wyłaczę wszystkie kontrolery to nie
    bootuje z nvme. Ale wystarczy że włożę pendrive, z czystą kartą, i bootuje.

    Zgaduje że maja buga: brak urzadzeń blokowych - stop.

    Ale to odpada z innej przyczyny: Linux po zabootowaniu z nvme nie widzi
    kontrolerów sata. Tak, też jestem zaskoczny.

  • 8. Data: 2021-03-04 09:22:45
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 3 Mar 2021 17:24:09 +0100
    doszła do mnie wiadomość <s1od7a$use$1@dont-email.me>
    od heby <h...@p...onet.pl> :
> [...]
    >2) włożona karta PCI-e z miejscem na dysk NVME.
    >3) W biosie nie ma opcji bootowania z NVME
    >4) Ale dysk NVME ma swój bios i pozwala na bootowanie

    Można wiedzieć co to za model dysku? NVME z własnym biosem nie widziałem na oczy,
    szukałem nawet w sieci, ale nie znalazłem.
    Prawdę mówiąc, ze znanych mi dysków tylko Plextor M6e ma bios, ale to nie jest NVME.

    >Bangla, startuje z NVME.
    >
    >5) podpinam dysk mechaniczny
    >6) komputer chce z niego wystartować
    >7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z
    >NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

    Nie da się w biosie wyłączyć bootowanie ze wszystkich możliwych urządzeń? Może wtedy
    ruszy.

  • 9. Data: 2021-03-04 09:40:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 09:22, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
    > Można wiedzieć co to za model dysku?

    PM981a

    Kilka uwag:
    1) ten dysk występuje w kilku wersjach, w tym jakieś OEM.
    2) "BIOS" na tym dysku nijak się nie objawia, po prostu pozala na bootowanie
    3) Inne dyski NVME na tej płycie nie startują samodzielnie, startują w
    komputerach z prawdziwym BIOSem z taką opcją
    4) Płyta nie ma gniazda NVME, ma wsadzaoną pasywną kartę w PCIe
    5) jak znajdę kiedyś chwile to sprawdzę tą kartę z dym dyskiem w jakimś
    C2D ;)

    Wyczytalem kilka miesięcy temu w necie że te dyski maja wiele odmian i
    większośc nie ma wsparcia do bootowania, krojone pod konretnych
    producentów. Mam szczęscie, z resztą na to nawet nie liczyłem że taki
    dostanę. Wiedza o tym że ma moduł "BIOS" pochodzi z jakiś forów
    internetowych. Osobiście nie sprawdzałem czy to prawda, ale objawy na to
    wskazują.

    > NVME z własnym biosem nie widziałem na oczy,

    To czy ma własny BIOS niczym się nie objawia, mam tylko poszlakę taką że
    dwa inne dyski NVME na tej płycie nie bootują się, płyta niee ma
    wsparcia dla NVME, a ten bez problemów jest odpalany, choć go nie widać
    w BIOSie płyty. Sam jestem ciekaw czy można z poziomu OSa (a może DOSa)
    dobrać się do tego modułu BIOS i sprawdzić czy coś tam załadował. Swoją
    drogą czy z poziomu linuxa można to stwierdzić, że slot PCI mapuje jakiś
    ROM?

    Komputer to Lenovo M700 SSF.

    > Nie da się w biosie wyłączyć bootowanie ze wszystkich możliwych urządzeń?

    Można zmienić ich kolejność. Ale nie można wyłaczyć. NVME nie istnieje
    na tej liście, ale jesli system nie odpali OSa ze znanych mu urządzeń to
    ... no właśnie ... odpala z NVME.

  • 10. Data: 2021-03-04 10:33:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-04, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > To usunie tablice partycji. Jak mam czysty dysk, to tak robie. Co z
    > dyskiem z danymi?

    Nic. A co ma być? Dane będą gdzie były, tylko programy/bios nie będą
    wiedziały jak dysk jest podzielony. Jak już odtworzysz tablicę, wymusisz
    wczytanie nowej przez jądro, to wszystko będzie dostępne. Czy źle
    zrozumiałem o co Ci chodzi?

    --
    Marcin