  • 1. Data: 2009-02-07 21:37:25
    Temat: Zasilacz do laptopa
    Od: "Wojciech Kulesza" <w...@n...org>

    Witam,
    mam notebooka HP, którego zasilacz ma takie parametry: 90W, 19V, 4,74A.
    Chciałbym kupić uniwersalny zasilacz:
    http://www.av.pl/pricelist/Item.aspx?PID=C0190946 . Jest tam informacja, iż
    zakres napięcia na wyjściu przy 19V jest 4,5A. Czy ta drobna różnica
    natężenia ma jakieś znaczenie? Czy laptop będzie działał na takim zasilaczu?

    Pzdr
    Wojtek

  • 2. Data: 2009-02-08 02:24:45
    Temat: Re: Zasilacz do laptopa
    Od: "Marcin M" <m...@g...com>

    Pytanie powino brzmieć: Czy ten zasilacz wytrzyma obciążenie?
    Aby to sprawdzić musiał byś wiedzieć jakie było obciążenie podczas ładowania
    aku w laptopie. Na laptopie powinna być tabliczka znamionowa. Jest tam
    podana moc urządzenia. Jeśli znasz moc urządzenia i napięcie jakie jest na
    nie podawane to jesteś w stanie policzyć sobie jakie jest obciążenie ze
    wzoru, który znajdziesz w starym podręczniku z fizyki ze szkoły podstawowej.
    Dla przypomnienia P=UxI (gdzie P-Moc w watach, U-napięcie w woltach,
    I-natężenie prądu w amperach).Teraz pozostaje przekształcić wzór do postaci
    I=P/U. Podstawić dane z tabliczki znamionowej i wyjdzie nam jakie daje
    obciążenie ten laptop.

    W przypadku zasilacza, którego parametry podałeś jeśli pobór przekroczy 4,5A
    to w najlepszym przypadku poleci bezpiecznik w zasilaczu, w gorszym
    przypadku poleci zasilacz.

  • 3. Data: 2009-02-08 13:09:05
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Marcin M wrote:
    > szkoły podstawowej. Dla przypomnienia P=UxI (gdzie P-Moc w watach,
    > U-napięcie w woltach, I-natężenie prądu w amperach).

    Czasem trzeba jeszcze uwzględnić cos fi... :)

    > W przypadku zasilacza, którego parametry podałeś jeśli pobór przekroczy
    > 4,5A to w najlepszym przypadku poleci bezpiecznik w zasilaczu, w gorszym
    > przypadku poleci zasilacz.

    ...przy czym taki pobór energii może nastąpić jedynie przy maksymalnym
    obciążeniu CPU i GPU, pracującej nagrywarce, podłączonych paru
    urządzeniach USB, maksymalnie rozjaśnionym ekranie itd. Słowem - sytuacja
    ekstremalna. Ja bym się 200mA różnicy nie przejmował, bardziej martwiłbym
    się rzeczywistą jakością zasilacza. Niestety niektóre to straszna tandeta.

    k,

  • 4. Data: 2009-02-08 23:25:22
    Od: "Marcin M" <m...@g...com>

    > Czasem trzeba jeszcze uwzględnić cos fi... :)

    O ile mnie pamięć nie myli (chodziłem do szkoły dawno ;: ) to wykresem prądu
    stałego (a taki daje nam zasilacz) jest prosta nie sinusoida. W takim
    przypadku jednak możemy pominąć cos fi (kąt przesunięcia fazowego).

  • 5. Data: 2009-04-13 08:00:45
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 07.02.2009 22:37, Wojciech Kulesza pisze:
> [...]
    > iż zakres napięcia na wyjściu przy 19V jest 4,5A. Czy ta drobna różnica
    > natężenia ma jakieś znaczenie? Czy laptop będzie działał na takim

    *Może* działać, ale może też sprawiać problemy przy jedno-
    czesnym ładowaniu baterii i silnym obciążeniu obliczeniowym,
    albo nawet doprowadzić do uszkodzenia nowego zasilacza.

    Zaleca się, by zamienny zasilacz miał obciążalność prądową
    taką samą jak zamieniany lub nawet wyższą.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |