  • 1. Data: 2011-12-29 20:26:31
    Temat: Zasilanie o 20:59:02
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    od długiego czasu zauważam krótkie przygasanie świateł domowych
    codziennie o godzinie 20:59 i 2 sekundy. Mieszkam w Gliwicach.
    Czy ktoś to jeszcze zauważył? W innych miastach też?
    W ciągu dnia też chyba jest (nie notowałem godzin, ale też
    było to 58 sekund przed pełną godziną).

    Tak to wyglądało na przykład 22 grudnia:

    http://piotrne.republika.pl/zasilanie2059/index.html

    Normalna amplituda: 319,6 V
    Obniżona amplituda: 294,1 V (spadek do 92%)
    Czas trwania obniżenia: 540 ms (27 okresów), od 20:59:01.6
    Synchronizacja z zegarkiem była ręczna, więc może mieć błąd (ok. pół sekundy).

    Zmierzyłem dzisiaj jeszcze raz - wygląda tak samo z dokładnością
    do 1 okresu zasilania: również 540 ms obniżenia o dokładnie
    tej samej godzinie, z dokładnością 0,2 sekundy (mierzone "ręcznie",
    więc to pewnie mój błąd).

    P.

  • 2. Data: 2011-12-29 20:48:11
    Temat: Re: Zasilanie o 20:59:02
    Od: "Michal W." <m...@n...gazeta.pl>

    Piotrne wrote:

    > Tak to wyglądało na przykład 22 grudnia:
    >
    > http://piotrne.republika.pl/zasilanie2059/index.html

    Gdybym był pracownikiem Energetyki nie spalbym po nocach
    wiedziac, ze mam tak wymagajacych klientow ;)
    Tak z ciekawosci - mozesz zdradzic czego uzywasz do monitorowania
    sieci w tak szczegolowy sposob ?

    Pozdrawiam
    Michal W.

  • 3. Data: 2011-12-29 21:03:20
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-29 21:48, Michal W. pisze:

    > Tak z ciekawosci - mozesz zdradzic czego uzywasz do monitorowania
    > sieci w tak szczegolowy sposob ?

    Nie monitoruję ciągle :) Migania były widoczne "wzrokowo"
    codziennie o tej samej godzinie, więc zmierzyłem dokładniej.
    Zwykłą kartą dźwiękową, do której podłączyłem transformator
    230V/12V i mały regulator. Kalibracja też normalnym miernikiem,
    czas - z zegara DCF (synchronizacja "ręczna", tj. włączenie
    zapisu albo wprowadzenie zakłócenia o konkretnej godzinie).

    Ciekawi mnie, czy to jest zjawisko lokalne, czy np. ogólnopolskie.
    Codziennie jednak nie występuje - nie było go w miniony weekend.
    Wydaje mi się, że jak na lokalne zakłócenie jest zbyt precyzyjne.

    P.

  • 4. Data: 2011-12-29 21:41:48
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotrne pisze tak:

    > od długiego czasu zauważam krótkie przygasanie świateł domowych

    u mnie tak było jak sąsiadka odpalała naszą szkapę o 19:59
    Dawała restore previous session (43 karty).

    --
    Piotr

  • 5. Data: 2011-12-29 23:56:42
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    W dniu 2011-12-29 21:26, Piotrne pisze:
> [...]
    > do 1 okresu zasilania: również 540 ms obniżenia o dokładnie
    > tej samej godzinie, z dokładnością 0,2 sekundy (mierzone "ręcznie",

    Jakies dziwne masz to napiecie sieciowe, ja przed chwila mialem 231V.

  • 6. Data: 2011-12-30 02:04:33
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 12/29/2011 06:56 PM, Zenek wrote:
    > W dniu 2011-12-29 21:26, Piotrne pisze:
    [...]

    > Jakies dziwne masz to napiecie sieciowe, ja przed chwila mialem 231V.

    Nie dziwne a szczytowe. Ty zmierzyłeś napięcie skuteczne.

    231Vsqrt(2)=327V

    j.

  • 7. Data: 2011-12-30 02:47:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Radzikowski wyjaśnił:

    [...]
    > Nie dziwne a szczytowe. Ty zmierzyłeś napięcie skuteczne.
    >
    > 231Vsqrt(2)=327V

    Termin "amplituda" jest chyba jednoznaczny.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2011-12-30 06:14:01
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 12/29/2011 09:47 PM, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan Jacek Radzikowski wyjaśnił:

    > [...]
    >
    > Termin "amplituda" jest chyba jednoznaczny.

    Fakt, jak na amplitudę to faktycznie dziwne :) (tak, wiem, pisałem o
    międzyszczytowym :)

    j.

  • 9. Data: 2011-12-30 07:34:33
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    W dniu 29.12.2011 21:26, Piotrne pisze:
> [...]
    > Czy ktoś to jeszcze zauważył? W innych miastach też?
    > W ciągu dnia też chyba jest (nie notowałem godzin, ale też

    Kiedyś, ale to dawne czasy, podobna sytuacja była w Białymstoku.
    Tu przyczyną było przełączanie miasta na zasilanie z Białorusi.
    Przełączanie było właśnie wieczorem i rano. Rano niezauważalne
    (przynajmniej dla mnie bo spałem), wieczorem światło na moment przygasało.
    W tamtych czasach białoruski system nie trzymał parametrów i nie można
    go było łączyć bezpośrednio z systemem Polskim.
    Teraz zapewne jest już ok, ale linia 220kV Białystok - Roś stoi
    niewykorzystywana do przesyłania energii.
    W Twoim przypadku może być coś podobnego, z tym że przełączenie może być
    np. na nocne zasilanie wyspowe z miejskiej elektrociepłowni.
    W zakładzie energetycznym panie z BOK raczej Ci tego nie wyjaśnią ;)
    Najwięcej informacji o tego typu sprawach mają zwykle wykładowcy od
    stacji elektroenergetycznych i wytwarzania energii na wydziałach
    elektrycznych lokalnych uczelni.
    Adresy mailowe znajdziesz na stronie uczelni, prześlij pytanie i swoje
    obserwacje, ktoś powinien odpowiedzieć :)
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-12-30 09:55:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TomaszB" napisał w wiadomości grup
    >Kiedyś, ale to dawne czasy, podobna sytuacja była w Białymstoku.
    >Tu przyczyną było przełączanie miasta na zasilanie z Białorusi.

    Linia do Szwecji chyba jeszcze dziala, mozliwe ze o 21 zaczynamy im
    prad sprzedawac :-)

> [...]
    >W tamtych czasach białoruski system nie trzymał parametrów i nie
    >można go było łączyć bezpośrednio z systemem Polskim.

    Ale takie przelaczanie nie powinno skutkowac zmiana napiecia ?
    To raczej wyglada na duzy krotki pobor.

    Swoja droga - jak sie wlasciwie reguluje napiecie w sieci ? Sa jakies
    odczepy na transformatorach ?

    J.