  • 1. Data: 2009-09-06 06:23:55
    Temat: Zastosowanie techniki w matematyce
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

    Był tu onegdaj wątek o suwaku logarytmicznym.
    Nie tylko suwak pomagał w inżynieryjnej matematyce.

    Do wyznaczania kąta prostego używano dawniej
    linki z równoodległymi węzłami, na zasadzie trójkąta egipskiego.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Egiptian_triangle.
    svg

    Jak ktoś chce wyznaczyć inne kąty, a ma przy sobie tylko kartkę papieru
    to może sobie poradzić metodą origami:
    http://www.youtube.com/watch?v=BICPnao4JEg&NR=1

    Metodą origami można wykonać bryły, np czworościan.
    http://www.youtube.com/watch?v=Q7ouBHrEIZQ

    Tu są przedstawione inne przyrządy służące
    do wykonywania prostych działań matematycznych.
    Klikając strzałki można przesuwać okienko:
    http://www.rechenwerkzeug.de/
    Tym ''pomysłowym'' aparatem można obracać myszką:
    http://www.tan-gram.de/schwein.pl

    Na koniec przykład co można zrobić ze zwykłej koperty,
    wiedząc jak przenikają się dwa walce.
    http://www.flickr.com/photos/oschene/3880478743/in/p
    hotostream/

    Pozdrawiam WM

  • 2. Data: 2009-09-06 11:00:58
    Temat: Re: Zastosowanie techniki w matematyce
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 6 Sep 2009 06:23:55 +0000 (UTC),
    WM <c...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Do wyznaczania kąta prostego używano dawniej
    > linki z równoodległymi węzłami, na zasadzie trójkąta egipskiego.

    [..]

    Fascynujący temat. Próbowałem znaleźć przyrząd, którym
    można wyznaczyć symetralną odcinka. Taki przyrząd
    mógłby być zbudowany trochę analogicznie do:

    > http://www.rechenwerkzeug.de/

    tylko musiałby mieć drugą symetryczną część. Taki
    równoległobok z jedną przekątną.

    Zapewne taki przyrząd istniał i jestem ciekaw jak był
    skonstruowany. Może znano jakiś bardziej pomysłowy
    sposób na taką konstrukcję?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 3. Data: 2009-09-06 11:30:09
    Od: Qwerty <k...@j...pl>

    AMX pisze:

> [...]
    >
    > tylko musiałby mieć drugą symetryczną część. Taki
    > równoległobok z jedną przekątną.
    >
    > Zapewne taki przyrząd istniał i jestem ciekaw jak był

    Nazywał się cyrkiel ;)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyrkiel

  • 4. Data: 2009-09-06 11:45:19
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 06 Sep 2009 13:30:09 +0200, Qwerty <k...@j...pl> wrote:

    > Nazywał się cyrkiel ;)
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyrkiel

    I jeszcze linijka. =:-/

    Wiem, że cyrklem da się to skonstruować ale chodzi o
    przyrząd, który zrobi to za jednym zamachem.

    Przez analogię, pantograf
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Pantograf_(przyrz%C4%85
    d_kre%C5%9Blarski)
    służy do powiększania/pomniejszania rysunku. Można to
    samo zrobić wyżej wspomnianymi cyrklem i linijką
    (tw. Talesa) ale wtedy jest to cokolwiek uciążliwe.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 5. Data: 2009-09-06 12:13:14
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    AMX <r...@b...cy> napisał(a):
    > Wiem, że cyrklem da się to skonstruować ale chodzi o
    > przyrząd, który zrobi to za jednym zamachem.
    >
    > Przez analogię, pantograf

    Jak już jest wyznaczony punkt to dalej, przy pomocy prostowodu
    można wykreślić linię.
    Tu są rózne prostowody i inne ciekawe mechanizmy;
    http://web.mat.bham.ac.uk/C.J.Sangwin/howroundcom/fr
    ont.html

    WM

  • 6. Data: 2009-09-06 19:12:08
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 6 Sep 2009 12:13:14 +0000 (UTC),
    WM <c...@g...pl> wrote:

> [...]
    > można wykreślić linię.
    > Tu są rózne prostowody i inne ciekawe mechanizmy;

    Częsciowa odpowiedź jest na
    http://web.mat.bham.ac.uk/C.J.Sangwin/howroundcom/li
    nkages/index.html

    Trzyczęsciowy przyrząd (jak on się nazywa po polsku?)
    może posłużyć do wyznaczenia środka odcinka -- jeśli
    przyłożymy końce przyrządu do końców odcinka. Potem
    wystarczy ekierka.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 7. Data: 2009-09-07 05:25:31
    Od: "WM" <c...@p...onet.pl>

    > Trzyczęsciowy przyrząd (jak on się nazywa po polsku?)
    > może posłużyć do wyznaczenia środka odcinka -- jeśli
    > przyłożymy końce przyrządu do końców odcinka. Potem
    > wystarczy ekierka.

    Prostowód Wata?
    W środku tej publikacji jest długi link do ciekawej starej anglojęzycznej
    monografii o prostowodach:
    http://www.mimuw.edu.pl/delta/artykuly/delta1205/gol
    dstein.pdf

    WM

  • 8. Data: 2009-09-07 07:37:18
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    WM napisał(a):
    > Prostow�d Wata?
    > W �rodku tej publikacji jest d�ugi link do ciekawej starej angloj�zycznej
    > monografii o prostowodach:
    > http://www.mimuw.edu.pl/delta/artykuly/delta1205/gol
    dstein.pdf

    > WM

    Prostowody zamieniają ruch obrotowy napędzanego członu mechanizmu na
    prostoliniowy innego cłonu.
    Stąd nazwa, prostowód. W języku polskim używa się nazwy pantograf.
    To taki mechanizm dźwigniowy do powiększania, pomniejszania
    przemieszczenia wybranych punktów mechanizmu członów czynnego i
    biernego.

    W.Kr.
    Prostowód Watta jest mechanizmem trójczłonowym.

  • 9. Data: 2009-09-07 09:33:31
    Od: "WM" <c...@p...onet.pl>

    > Prostowody zamieniają ruch obrotowy napędzanego członu mechanizmu na
    > prostoliniowy innego cłonu.

    Nie tylko. Zastępują czasem prowadnice.
    Tu akurat zastepują linijkę.
    http://web.mat.bham.ac.uk/C.J.Sangwin/howroundcom/st
    raightline/index.html
    http://web.mat.bham.ac.uk/C.J.Sangwin/howroundcom/st
    raightline/exact.html

    Pozdrawiam WM

  • 10. Data: 2010-10-17 13:20:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    A są techniki aby zaprojektować taki mechanizm przegubowy mając krzywą,
    którą ma wykreślić taki mechanizm?
    Np. obrać okręgiem o 45*. Ale aby nie było fizycznego punktu obrotu w
    okręgu.

    Robert