  • 21. Data: 2022-04-05 18:33:27
    Temat: Re: Zegar w komórze
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Apr 2022 18:31:28 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > W komórce warto mieć satelitarny podgląd aktualnej sytuacji drogowej...

    W niektorych miastach mozna miec podglad na pozycje autobusów.

    J.

  • 22. Data: 2022-04-05 18:50:06
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 kwi 2022 o 17:41, J.F pisze:

    > Potem przyszła era kablówek i cyfrowek - stacja TV w kablu potrafila
    > sie spozniac kilkadziesiąt sekund w stosunku do antenowej.

    W metalu program TV porusza się z większą szybkością niż w powietrzu.
    (można to zobaczyć gołym okiem dzięki analogowej TV)

    > RMF sluchane w internecie tez ma kilkadziesiat sekund opoznienia

    Bo net ma opóźnienia.

    > w stosunku do anteny, i mam wrazenie, ze ten czas rosnie.

    Maleje -- im więcej G, tym mniej opóźnień, ale generacje WiFi
    nie pokrywają się opóźnieniowo z generacjami GSM czy drucianymi
    bądź szklanymi...

    > Wiec potem najdokladniejszy czas byl z internetu/NTP.

    Galileo
    GPS i inne GNSS

    dłuuuuuuuuuugo nic

    Frankfurt nM (DCF77)
    NTP via net (są masy mas serwerów NTP)

    Najdokładniej (chyba 20ns z naciskiem na 'chyba')
    z Galileo, gdy znasz swoje położenie.
    (najnowsze i najdokładniejsze zegarki)

    Najmniej (ze 100 ms) dokładnie via net z uwagi
    na nieprzewidywalność netowych opóźnień.

    > Teraz windowsy sie synchronizuja chyba co tydzien,

    25 lat temu synchronizowałem co minutę.
    Teraz zaniedbuję się -- ale nie aż tak paskudnie...

    > wiec komputery tez sa dokladne.
    > I siec komorkowa jest dosc dokladna.

    Nie jest. :) Może kluczowe jest 'dość'?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 23. Data: 2022-04-05 19:02:47
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 05.04.2022 o 09:42, _Master_ pisze:

    > O... i tu dochodzimy do tematyki samochodowej ;-)
    >
    > A moim Sedici/SX4 zegar spóźnia się lub przyspiesza w zależności od
    > napięcia akumulatora.
    >
    > Jeśli dużo jeżdżę to przyśpiesza a jak długo stoi to zwalnia. ;-)
    >
    > Wyprodukowany już XXI wieku ku..... .. ć ;-)

    A jak cofasz?

  • 24. Data: 2022-04-06 12:58:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W metalu program TV porusza się z większą szybkością niż w powietrzu.
    >(można to zobaczyć gołym okiem dzięki analogowej TV)

    Odwrotnie powinno byc.

    >Bo net ma opóźnienia.

    Ale nie takie. W ms sie mierzy transmisje w internecie ... w dobrym
    internecie.
    Kompresja tez nie tlumaczy, bo audio powinna byc szybko.
    Video potrzebuje wiecej.

    >Maleje -- im więcej G, tym mniej opóźnień, ale generacje WiFi
    >nie pokrywają się opóźnieniowo z generacjami GSM czy drucianymi
    >bądź szklanymi...

    Mam wrazenie, ze rosnie. Tzn zapusc RMF przez internet i przez antene,
    zmierz opoznienie,
    posluchaj godzine, znow zmierz ..

    >Galileo
    >GPS i inne GNSS

    Pisze o czasach, gdy Galileo dopiero byl w planach.

    >dłuuuuuuuuuugo nic
    >Frankfurt nM (DCF77)

    DCF owszem, ale u Ciebie odbieralny?
    Białystok ponoc na granicy zasięgu.

    Poza tym zegarki z DCF byly wtedy mniej popularne, drozsze, wiec
    raczej niewiele osob mialo.
    No i taki "zwykly zegarek", to sekundową dokladnosc prezentuje.
    Do ustawiania narecznego zegarka starczy, do dokladnego ustawiania
    zegara komputera przydalby sie inny odbiornik.
    A to jeszcze rzadsze i jeszcze drozsze :-)

    W dodatku jeden zegarek z DCF mi sie popsuł - chodzi, sygnalu zlapac
    nie potrafi, i nie pokazuje, ze nie potrafil.
    Trzeba miec inny zegarek, aby wychwycic, ze roznica za duza :-)

    >NTP via net (są masy mas serwerów NTP)

    Z Frankfurtu do Bialegostoku ponad 1000 km - jakies 3ms opóznienia.
    Ale stałe, to mozna skompensowac.

    NTP kompensacje ma wbudowaną :-)

    >25 lat temu synchronizowałem co minutę.

    Linux mial dosc rozbudowany moduł czasu jądra - ale wystarczala mu
    rzadsza synchronizacja.
    kwarc w komputerze w miare dokladny, a szczegolnie w serwerze o stalej
    temperaturze.
    Windows chyba byle jak :-)

    >Nie jest. :) Może kluczowe jest 'dość'?

    odpalam "atomic clock" - podaje 1.1s roznicy miedzy czasem systemu
    (Android/Orange) a NTP.

    Duzo to, mało ... kwestia gustu :-)

    J.

  • 25. Data: 2022-04-06 14:13:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 624d7252$0$480$6...@n...neostrada.pl

    > Odwrotnie powinno byc.

    Reklamacje należy składać do Stwórcy...
    w metalu -- z szybkością światła w próżni...
    Powietrze gęste nie jest, ale i próżnią nie jest...

    > Ale nie takie. W ms sie mierzy transmisje w internecie ... w dobrym internecie.

    Różie bywa...

    > Kompresja tez nie tlumaczy, bo audio powinna byc szybko.
    > Video potrzebuje wiecej.

    > Mam wrazenie, ze rosnie. Tzn zapusc RMF przez internet i przez
    > antene, zmierz opoznienie, posluchaj godzine, znow zmierz ..

    Być mmoże spróbuję...

    > Pisze o czasach, gdy Galileo dopiero byl w planach.

    GPS nie jest dużo gorszy od Galileo.
    Zegarki satelitów GPS kolejnych generacji są chyba coraz lepsze...

    > DCF owszem, ale u Ciebie odbieralny?

    Owszem, ale czasami daje fatalnie błędy.

    > Białystok ponoc na granicy zasięgu.

    Na parterze dobrze ciągnie, ale na parapecie okna...
    Okna skierowanego na wschód... ;) Na zachodnim -- nie ciągnie...
    Może więc ciągnie nie z FnM?... ;)

    > Poza tym zegarki z DCF byly wtedy mniej popularne,
    > drozsze, wiec raczej niewiele osob mialo.

    Stacja pogody (wg mnie bardzo dokładna) z DCF -- 30 pln...
    Temperatura i wilgotność wewnątrz; temperatura na zewnątrz;
    zegarek z DCF; fazy Księżyca itp.; budziki... Chyba trendy
    ciśnienia atmosferycznego też...

    > No i taki "zwykly zegarek", to sekundową dokladnosc prezentuje.

    Owszem, ale widać, kiedy przeskakuje.

> [...]

    > zlapac nie potrafi, i nie pokazuje, ze nie potrafil.
    > Trzeba miec inny zegarek, aby wychwycic, ze roznica za duza :-)

    Owszem... Zawsze warto mieć jakiś bez jakiejkolwiek synchronizacji...
    Miałem kiedyś taki w kuchence gazowej -- bardzo dokładny... Ale
    zepsuł się... Mam jeszcze naręczny -- ale trzeba by wyregulować
    i wstawić bateryjkę 1.5V 1120 -- CR ma 3V; SR, LR itp. ma ~1.5V...
    LR1130 można kupić bez trudu... Ale LR1120 już trudniej... Nie
    chcę próbować wpychania na siłę...

    > Z Frankfurtu do Bialegostoku ponad 1000 km - jakies 3ms opóznienia.

    (300000km/s/1000km) to 300/s

    Via powietrze, bo via net jest raczej zdecydowanie gorzej.

    > Ale stałe, to mozna skompensowac.

    Można -- ale odbiornik raczej nie oferuje tej korekcji...

    > NTP kompensacje ma wbudowaną :-)

    Niby tak -- co do 1 ms, ale potrzebna jest stabilna łączność.
    Trochę przesadziłem ze 100ms, ale 10ms raczej chybia...

    > Linux mial dosc rozbudowany moduł czasu jądra - ale wystarczala
    > mu rzadsza synchronizacja. kwarc w komputerze w miare dokladny,
    > a szczegolnie w serwerze o stalej temperaturze. Windows chyba byle jak :-)

    Windows 10 też synchronizuje, ale wolę swoje własne synchronizatory...

    > odpalam "atomic clock" - podaje 1.1s roznicy
    > miedzy czasem systemu (Android/Orange) a NTP.

    Czyli 'dość'. ;) U matki było kiedyś chyba nawet parę minut...
    Musiałem wyłączyć synchronizację z BTS...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 26. Data: 2022-04-07 14:36:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Apr 2022 14:13:00 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > "J.F." 624d7252$0$480$6...@n...neostrada.pl

    > Reklamacje należy składać do Stwórcy...
    > w metalu -- z szybkością światła w próżni...
    > Powietrze gęste nie jest, ale i próżnią nie jest...

    Fale el-m w powietrzu lataja z predkoscia tylko ciut mniejszą niz w
    próżni.
    A w kablach (bo raczej nie "w metalu") sporo wolniej.

    Wiec nie wiem co miales na mysli ... kabel kontra satelita?

    > Różie bywa...

    Ogolnie dobry mamy internet - nie mamy opoznien po kilkadziesiat
    sekund.

    > Być mmoże spróbuję...

    > GPS nie jest dużo gorszy od Galileo.

    Ale odbiorniki byly wtedy drogie i nie mialem :-)

    Nawiasem mowiąc - GPS ma pewien problem z sekundami przestępnymi,
    co moze generować grubsze błędy.

    > Owszem, ale czasami daje fatalnie błędy.

    > Na parterze dobrze ciągnie, ale na parapecie okna...
    > Okna skierowanego na wschód... ;) Na zachodnim -- nie ciągnie...
    > Może więc ciągnie nie z FnM?... ;)

    A im wyzej tym powinno byc lepiej.
    No i lepiej w zachodnim oknie niz w wschodnim :-)

    Ale ty masz jakies dziwne budynki, GPS w mieszkaniu odbierasz :-)

    > Stacja pogody (wg mnie bardzo dokładna) z DCF -- 30 pln...

    Teraz.

    Ale jakis link?

    > Owszem... Zawsze warto mieć jakiś bez jakiejkolwiek synchronizacji...
    > Miałem kiedyś taki w kuchence gazowej -- bardzo dokładny... Ale
    > zepsuł się...

    A to widzisz - w kuchenkach i innych są odmierzane siecią
    energetyczną, czyli 50Hz z gniazdka.
    Ktora to czestoliwosc jest dlugookresowo dosc dokladna, bo specjalnie
    tego pilnuja.
    Az pare lat temu spoznila sie o pare minut, nie skorygowali szybko,
    i chyba nie skorygowali juz wcale.

    > (300000km/s/1000km) to 300/s

    1000km/(300000km/s)

    > Via powietrze, bo via net jest raczej zdecydowanie gorzej.

    > Można -- ale odbiornik raczej nie oferuje tej korekcji...

    > Niby tak -- co do 1 ms, ale potrzebna jest stabilna łączność.

    Pinging uni-frankfurt.de [141.2.37.41] with 32 bytes of data:
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=54ms TTL=50
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=53ms TTL=50
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=52ms TTL=50
[...]
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=55ms TTL=50
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=54ms TTL=50

    Stabilne mam, ale niesymetryczne :-)

    J.

  • 27. Data: 2022-04-07 21:55:55
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2022-04-05 o 12:13, J.F pisze:
    > I tak co pol roku musisz ustawiac.

    A jak muszę to robić co tydzień?

  • 28. Data: 2022-04-07 21:56:53
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2022-04-05 o 19:02, ii pisze:
    > A jak cofasz?

    To wchodzę łorp ;-)

  • 29. Data: 2022-04-08 15:12:17
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 kwi 2022 o 14:36, J.F pisze:

    > Fale el-m w powietrzu lataja z predkoscia tylko
    > ciut mniejszą niz w próżni.

    Owszem.

    > A w kablach (bo raczej nie "w metalu") sporo wolniej.

    'Kabel' to 'doziemny przewód'. (dogruntowy)

    Elektryczność w przewodniku ma szybkość 'światła w próżni'.

    Nie 'poprzeczna fala elektromagnetyczna' i nie 'ruch elektronów',
    ale 'podłużna fala elektryczna'. Elektrony niemal są nieruchome;
    termiczne ruchy elektronów są chyba ~dziesięć rzędów wielkości
    szybsze niż uporządkowany dryf elektronów -- tworzący użyteczny
    prąd elektryczny. (dziesięć rzędów wielkości w dziesiętnym
    układzie -- rzecz jasna)

    -=-

    Na Jutubie pewnego dnia sypnęły się o tym brednie łatwe do obalenia.
    Masy (chyba kilkanaście osób rozrzuconych po świecie) niemal
    jednocześnie wrzuciły podobne brednie... Zadałem wówczas podchwytliwe
    pytanie w komentarzu pod polskojęzycznym filmem, na które długo (może
    i do tej pory) nikt nie nabrał się -- bez względu na odpowiedź, efekt
    obalał filmowy mit...

    -=-

    Różnice szybkości (powietrze vs przewodnik) są małe, ale widoczne
    ,,gołym okiem'' na ekranie analogowego TV. Z tego też powodu CATV
    (komunistyczna antena TV, czyli kablowa TV) nie okupowała kanałów
    okupowanych przez napowietrzne nadajniki analogowej TV.

    > Wiec nie wiem co miales na mysli ... kabel kontra satelita?

    Też nie wiem. ;) Satelity są na różnej wysokości:
    - kilkaset km Musk
    - ~20 Mm GNSS
    - ~35 Mm geostacjonarna telekomunikacja

    Synchronizację GPS omawialiśmy 3 lata temu?

    > Ogolnie dobry mamy internet - nie mamy opoznien po kilkadziesiat sekund.

    Pisałem o dziesiątkach milisekund.

    > Nawiasem mowiąc - GPS ma pewien problem z sekundami przestępnymi,
    > co moze generować grubsze błędy.

    Jakiż to problem? Radzi sobie z dylatacją grawitacyjną i prędkościową
    a nie radzi sobie z banalną przestępczością sekundowej natury?...

    > A im wyzej tym powinno byc lepiej.
    > No i lepiej w zachodnim oknie niz w wschodnim :-)

    Mam na parterze dwa wschodnie -- ciągnie i dwa zachodnie -- nie ciągnie.
    Testowałem to wielokrotnie; wschód wykorzystywałem kilkadziesiąt razy.

    > Ale ty masz jakies dziwne budynki, GPS w mieszkaniu odbierasz :-)

    Także na środku mieszkania -- daleko od okien. Akurat nie teraz. :)
    Teraz nawet przy oknie nie chce fiksować...

    > Teraz.

    Nie -- może 10 lat temu...

    > Ale jakis link?

    Kupiłem w Carrefourze.

    > A to widzisz - w kuchenkach i innych są odmierzane siecią
    > energetyczną, czyli 50Hz z gniazdka.

    Być może.

    > Ktora to czestoliwosc jest dlugookresowo dosc dokladna, bo specjalnie
    > tego pilnuja.
    > Az pare lat temu spoznila sie o pare minut, nie skorygowali szybko,
    > i chyba nie skorygowali juz wcale.

    Parę minut? Kątowych?

> [...]

    > Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=55ms TTL=50
    > Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=54ms TTL=50

    Gdzie ta asymetria?

    Mam na Krętej bardzo niestabilnie -- drzewa całkowicie
    zarosły/przesłoniły widoczność... Akurat teraz nie jest
    makabrycznie źle:

    Pinging 141.2.37.41 with 32 bytes of data:
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=32ms TTL=128
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=30ms TTL=128
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=35ms TTL=128
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=30ms TTL=128

    Ping statistics for 141.2.37.41:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 30ms, Maximum = 35ms, Average = 31ms

    Pinging uni-frankfurt.de [141.2.37.41] with 32 bytes of data:
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=31ms TTL=128
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=30ms TTL=128
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=33ms TTL=128
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=30ms TTL=128

    Ping statistics for 141.2.37.41:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 30ms, Maximum = 33ms, Average = 31ms

    -=-

    Kiedyś z przekąsem pisałem ,,szybkość światła w metalu'' -- co
    wyjaśniałem później wielokrotnie... Myślałem, że nie trzeba tego
    nikomu tłumaczyć -- bo jednak metale nie są przeźroczyste, ale
    myliłem się... Ty chyba też jakoś sugerujesz (bierzesz mnie pod
    włos? [dawno nie byłem u fryzjera, pewnie dlatego]) przeźroczystość
    metalu...

    Gdyby fala elektromagnetyczna wędrowała w metalu -- ołowiane
    pojemniki zatrzymałyby gammę?... Z czego wykonywane są rentgenowskie
    kamizelki?... Z parafiny ;) czy z ołowiu?...

    -=-

    Net metalowym przewodem szybciej dociera niż szkłem czy powietrzem,
    ale rzecz jasna wszelkie APki i routery dorzucają swe opóźnienia...

    Analogowa TV dociera szybciej przewodem niż powietrzem, choć ma
    po drodze: wzmacniacze, TAPy, rozgałęźniki... Różnicę widać na
    oscyloskopach...

    Wiesz, czym są ,,odbicia'' w analogowej TV?
    Masz swe lata -- chyba znasz ten problem...
    Różne drogi propagacji (odbicia od ścian chociażby) dawały swe
    obrazki na ekranie analogowego odbiornika TV -- obraz miał swe
    kopie, równolegle przesunięte...

    [co ta dzisiejsza młodzież cyfrowa wie o problemach analogowego
    świata... megapiksele im w głowie... 8K... nie mają pojęcia
    o nawlekaniu na PAL -- nie rozumieją, dlaczego Macron broni
    Putina przed PALem, promując francuski SECAM...]

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

    Moskiewscy zbrodniarze zaatakowali rakietami dworzec kolejowy...
    Dziesiątki zabitych... Rannych [bez rąk itp.] pewnie kilka razy więcej...

    https://wydarzenia.interia.pl/raporty/raport-ukraina
    -rosja/aktualnosci/news-ostrzal-rakietowy-dworca-kol
    ejowego-w-kramatorsku-sa-ofiary,nId,5946914

  • 30. Data: 2022-04-09 03:06:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" t2pcbh$14ku$...@g...aioe.org

    JF:

    Ene@Krętej:
> [...]

    > Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
    > Approximate round trip times in milli-seconds:
    > Minimum = 30ms, Maximum = 33ms, Average = 31ms

    Ene@Pogodnej:
    Pinging uni-frankfurt.de [141.2.37.41] with 32 bytes of data:
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=28ms TTL=54
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=30ms TTL=54
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=27ms TTL=54
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=27ms TTL=54

    Ping statistics for 141.2.37.41:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 27ms, Maximum = 30ms, Average = 28ms

    Pinging 141.2.37.41 with 32 bytes of data:
    Reply from 141.2.37.41: bytes=32 time=26ms TTL=54
[...]

    Minimum = 26ms, Maximum = 28ms, Average = 27ms

    -=-

    Z Krętej idzie via balkony...

    [laptop]~~~[APek_K]---[APek]~~~balkony~~~[APek]---[A
    Pek_P]---Dunaj---świat...

    Z Pogodnej jest krótsza droga:

    [laptop]~~~[APek_P]---Dunaj...

    ~~~ WiFi G 54mb/s ;)
    --- Ethernet 100mb/s

    Interbalkonowe ;) połączenie jest całkowicie zarośnięte drzewami...
    Ale funkcjonuje... Czasami trzeba zrestartować któryś z APków...
    Najgorzej, gdy zbiesi się ten na Pogodnej a ja jestem na Krętej -- nie
    mogę go nakłonić zdalnie do restartu, gdy w ogóle nie jest dostępny...
    Gdy choć trochę do niego dociera, gdy można zlecić mu restart -- OK...

    Funkcjonuje to chyba od wiosny 2011 roku. Wtedy widoczność była
    niezła, choć już wtedy teoretycznie nie mogło to funkcjonować...

    Połączenie jest na tyle niestabilne, że telefoniczna aplikacja
    Millennium niechętnie na nim pracuje. Na szczęście telefon ma
    swoje łącze via Play... [Serdeczne dzięki Play!] Porno z Jutuby
    na tym interbalkonowym idzie poprawnie... Ogólnie nie narzekam...

    -=-

    Siostry nie nakłoniłem do współdzielenia netu... Siostra ,,bogata''...
    Płaci, choć nie używa -- i za net płaci, i za stacjonarny telefon,
    i za komórkę...

    --