    Date: Wed, 17 Nov 2021 05:03:45 +0100
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    Subject: Zestaw kilku wentylatorów

    Witam

    Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, ale nic lepszego chyba nie pasuje.

    Mam dysk HDD w obudowie, ktory chodzi 24/7 i niestety, ale dosc mocno
    sie grzeje przy obciaazeniu. Obecnie zrobilem prowizorke w postaci
    wiatraka 12V ktory jest ustawiony przzy samej obudowie (wieje w jeden z
    otworow wentylacyjnych w obudowie). Rozwiązanie się sprawdza dość
    dobrze, ale potrzebowalbym czegos na stałe, co nie naraża pocięcią sobie
    rąk, jak się przypadkiem włoży palce w wentylator.

    Znalalem cos takiego https://pl.aliexpress.com/item/32862546981.html i
    wydaje sie ciekawym rozwiazaniem, zwlaszcza jesli moznaby dokladac
    kolejne wiatraki. Myslalem o podwieszeniu takiego zestawu nad dyskiem i
    pozostala elektronika. Niesety, ale nie wiem, jaka mialoby to wydajnosc.
    Nie jestem w stanie znalezc nic podobnego w PL. Moze da sie znalezc same
    te laczniki, ale nie mam pojecia, jak takie cos sie nazywa. Wyglad i
    glosnosc takiego zestawu, jest drugorzedna sprawa.

    Czy jest mozliwosc ssterowaania takim wentylatorem z poziomu konsoli
    linuksowej? Byloby super, gdyby sie dalo sterowac predkosc, ale jak da
    sie tylko wlaczac i wylaczac wentylatory, to tez by bylo ok.
    Testowo, probowalem wylaczac zasilanie usb w podstawce pod laptopa, ale
    u mnie nie dziala to, wiec sie zastanawiam, czy w przypadku takiego
    wentylatora na USB, tez by dzialalo.

    Moze jest jakis PWM (tak to sie chyba nazywa), co daloby sie kontrolowac
    przez USB?