  • 1. Data: 2021-11-17 05:03:45
    Temat: Zestaw kilku wentylatorów
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    Witam

    Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, ale nic lepszego chyba nie pasuje.

    Mam dysk HDD w obudowie, ktory chodzi 24/7 i niestety, ale dosc mocno
    sie grzeje przy obciaazeniu. Obecnie zrobilem prowizorke w postaci
    wiatraka 12V ktory jest ustawiony przzy samej obudowie (wieje w jeden z
    otworow wentylacyjnych w obudowie). Rozwiązanie się sprawdza dość
    dobrze, ale potrzebowalbym czegos na stałe, co nie naraża pocięcią sobie
    rąk, jak się przypadkiem włoży palce w wentylator.

    Znalalem cos takiego https://pl.aliexpress.com/item/32862546981.html i
    wydaje sie ciekawym rozwiazaniem, zwlaszcza jesli moznaby dokladac
    kolejne wiatraki. Myslalem o podwieszeniu takiego zestawu nad dyskiem i
    pozostala elektronika. Niesety, ale nie wiem, jaka mialoby to wydajnosc.
    Nie jestem w stanie znalezc nic podobnego w PL. Moze da sie znalezc same
    te laczniki, ale nie mam pojecia, jak takie cos sie nazywa. Wyglad i
    glosnosc takiego zestawu, jest drugorzedna sprawa.

    Czy jest mozliwosc ssterowaania takim wentylatorem z poziomu konsoli
    linuksowej? Byloby super, gdyby sie dalo sterowac predkosc, ale jak da
    sie tylko wlaczac i wylaczac wentylatory, to tez by bylo ok.
    Testowo, probowalem wylaczac zasilanie usb w podstawce pod laptopa, ale
    u mnie nie dziala to, wiec sie zastanawiam, czy w przypadku takiego
    wentylatora na USB, tez by dzialalo.

    Moze jest jakis PWM (tak to sie chyba nazywa), co daloby sie kontrolowac
    przez USB?

  • 2. Data: 2021-11-17 09:00:08
    Temat: Re: Zestaw kilku wentylatorów
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Nov 2021 05:03:45 +0100, Pawel napisał(a):

    > Mam dysk HDD w obudowie, ktory chodzi 24/7 i niestety, ale dosc mocno
    > sie grzeje przy obciaazeniu.

    1. Co to za obudowa i co to za dysk.
    2. "Mocno grzeje" to rozbić o kant d.... Proszę podać temperaturę,
    choćby tą ze SMART. Pewnie się okaże że temp. nie jest za wysoka.
    3. Nie słyszałem o płycie która steruje wentylatorami z poziomu OS-a.
    Moje umiały tylko z poziomu BIOS-u i to tylko na gnieździe went.
    procesora.
    4. W każdej obudowie należy przemyśleć system obiegu powietrza. Może się
    okazać że wystarczy przenieść dysk gdzie indziej.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2021-11-17 10:59:41
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.11.2021 o 05:03, Pawel pisze:
    > Witam
    >
    > Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, ale nic lepszego chyba nie pasuje.
    >
    > Mam dysk HDD w obudowie, ktory chodzi 24/7 i niestety, ale dosc mocno
    > sie grzeje przy obciaazeniu.

    Nie prościej wymienić dysk?

    Są różne rozwiązania:
    https://allegro.pl/oferta/wentylator-z-czujnikiem-te
    mperatury-do-szafy-rack-10747640134

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 4. Data: 2021-11-17 14:46:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Nov 2021 09:00:08 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > choćby tą ze SMART. Pewnie się okaże że temp. nie jest za wysoka.
    > 3. Nie słyszałem o płycie która steruje wentylatorami z poziomu OS-a.

    Wiele płyt głównych ma więcej, niż jedno gniazdo wentylatora i można nimi
    sterować z poziomu OS-a. A przynajmniej Windowsa.
    Nawet w aktualnym laptopie mogę sterować obydwoma wentylatorami.

> [...]
    > 4. W każdej obudowie należy przemyśleć system obiegu powietrza. Może się
    > okazać że wystarczy przenieść dysk gdzie indziej.

    Albo okazuje się, że ktoś tak zamontował wentylatory, że walczą ze sobą.
    Widywałem już takie kwiatki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2021-11-17 19:15:48
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    > 1. Co to za obudowa i co to za dysk.
    Obudowa USB na dysk 3.5"
    HDD: WD Red Pro, 7200 obrotow

    > 2. "Mocno grzeje" to rozbić o kant d.... Proszę podać temperaturę,
    > choćby tą ze SMART. Pewnie się okaże że temp. nie jest za wysoka.
    Dysk siedzi w malym pomieszczeniu bez dostepu swiezego powietrza (na
    polce z elektronika (router, hdd itp) jest teraz nieco ponad 25 stopni,
    a latem, pewnie bedzie dobijac do 30, jesli nie wiecej), nie liczac
    drzwi, ktore na ogol sa zaamkniete.
    PRzy zamknietych drzwiach i przy obciazeniu, rozgrzal sie do 56 stopni
    (65 jest maksymalna temp wg producenta), potem otworzylem drzwi, zeby go
    troche ochlodzic i na tej temp sie zatrzymal.
    Teraz, przy zamknietych drzwiach i z wlaczonym wentylatorem, rozgrzal
    sie do 43 stopni w idle-u. Bez wentylatora, temp podcchodzila chyba do
    50 stopni
    Przy obciazeniu, z wlaczoym wiaatrakiem i przy otwartych drzwiach,
    rozgrzal sie do 46 maks.

    Znalazlem jakis raport google na temat zywotnosci dyskow w odniesieniu
    do temp. Wg nich, idealem jest temp 30-40, a do 50 jest to temp do
    zaakceptowania.

    > 3. Nie słyszałem o płycie która steruje wentylatorami z poziomu OS-a.
    > Moje umiały tylko z poziomu BIOS-u i to tylko na gnieździe went.
    > procesora.
    Znalazlem cos takiego
    https://www.x-kom.pl/p/436562-kontroler-corsair-comm
    ander-pro.html

    https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=
    Corsair-Commander-Pro-Linux-5.9
    - driver pod linuksa
    Drivery pod windowsa zapewnia producent

    https://forum.corsair.com/forums/topic/152446-extern
    al-commander-pro/ -
    tutaj pokazane, co trzeba kupic, zeby dzialalo pozaa obudowa komputera.
    Tylko gosciu pisze tam o problemach i nie jestem pewien, co mu tam nie
    dziala. Z tego co zrozumialem, ten sprzet moze takze pelnic role huba
    USB, co dla mnie jest sprawa drugorzedna. Wazne, zeby dalo sie sterowac
    predkoscia wentylatorow i dzialaly czujniki temp. Fajnie, jakby LEDy tez
    dzialaly, to mozna by sobie kiedys zobic podswietlenie, zeby np moc
    sobie zdalnie kamerka podejrzec, w razie jakis problemow.

    > 4. W każdej obudowie należy przemyśleć system obiegu powietrza. Może się
    > okazać że wystarczy przenieść dysk gdzie indziej.

    No i tutaj, najwyrazniej zle sie wyrazilem. Jak wspomnialem wczesniej,
    mowa o obudowie USB do HDD 3.5". Ten dysk podlaczony jest do NUC-a,
    ktory dodatkowo grzeje, zwlaszcza jak robi backup.

  • 6. Data: 2021-11-17 19:23:52
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 17.11.2021 o 10:59, LordBluzg(R) pisze:

    > Nie prościej wymienić dysk?

    Nie, bo dopiero co go kupilem.

    > Są różne rozwiązania:
    > https://allegro.pl/oferta/wentylator-z-czujnikiem-te
    mperatury-do-szafy-rack-10747640134

    Fajna sprawa. Jak nie wypali z tym corsair commander pro, to się
    zastanowię nad tym, tyle ze to mierzy temp otoczenia i nie ma informacji
    na temat temp samego dysku.

  • 7. Data: 2021-11-17 20:46:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Nov 2021 19:15:48 +0100, Pawel napisał(a):

> [...]
    >
    > Znalazlem jakis raport google na temat zywotnosci dyskow w odniesieniu
    > do temp. Wg nich, idealem jest temp 30-40, a do 50 jest to temp do

    No właśnie, 50 jest do zaakceptowania i niewiele do tego brakuje. Nie
    napisałeś czy twoja obudowa jest pozioma czy pionowa, czy plastykowa czy
    metalowa, czy masz miejsce wewnątrz na obieg powietrza czy nie. Nie
    komplikuj sprawy ponad miarę:
    1. Wywal obudowę, używaj gołego dysku. Jemu to nie szkodzi. No chyba że
    estetyka ci nie pasuje :)
    2. Jeśli plastykowa, wymień na metalową.
    3. Jeśli pozioma, ustaw ją pionowo (lepsza konwekcja) i oddal od źródeł
    ciepła na ile to możliwe.
    4. Jeśli masz wewnątrz obudowy miejsce na przepływ powietrza, wykroj
    dziury na wlot i wylot a na wlocie umieść mały wiatraczek. Po jaką
    cholerę szukać rozwiązań z regulacją obrotów?
    5. Z twojej informacji wnioskuję że ten dysk ma tam stać praktycznie "na
    zawsze" i nie będzie ruszany. W takim razie dlaczego go nie włożyć do
    obudowy jakiegoś kompa który też zapewne jest gdzieś w pobliżu?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2021-11-17 20:46:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.11.2021 o 19:23, Pawel pisze:

> [...]
    >>
    > Fajna sprawa. Jak nie wypali z tym corsair commander pro, to się
    > zastanowię nad tym, tyle ze to mierzy temp otoczenia i nie ma informacji

    Przecież tam termometr jest na kabelku. Przypinasz go trytytką do dysku
    i po zawodach.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 9. Data: 2021-11-18 01:07:05
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 17.11.2021 o 20:46, LordBluzg(R) pisze:
    mperatury-do-szafy-rack-10747640134

    > Przecież tam termometr jest na kabelku. Przypinasz go trytytką do dysku
    > i po zawodach.

    Ale ten czujnik stykalby sie tylko minimalna czescia czujnika z dyskiem,
    wiec obstawiam, ze bardziej by mierzyl temp otoczenia, a nie dysku, ale
    specem nie jestem.

  • 10. Data: 2021-11-18 01:22:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.11.2021 o 01:07, Pawel pisze:

    mperatury-do-szafy-rack-10747640134

    > Ale ten czujnik stykalby sie tylko minimalna czescia czujnika z dyskiem,
    > wiec obstawiam, ze bardziej by mierzyl temp otoczenia, a nie dysku, ale
    > specem nie jestem.

    Wamać, metalowy czujnik? Możesz klejem zabazgrać i odciąć od
    otoczenia... to ustawiasz -5C niżej i zamiast 50C masz 45C a traktujesz
    jak 50C. Jprdl jaki nieogar :/

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>