  • 1. Data: 2012-11-19 01:08:22
    Temat: bipolarny czy unipolarny
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Tak weźmy przykład ;

    Układ 74LS14 steruje tranzystorem, który to tranzystor włącza przekaźnik
    (taki banał).

    Przekaźnik przeciętny (12V, 50mA powiedzmy).

    I teraz - możemy dać albo tranzystor unipolarny (powiedzmy IRLR024) -
    spory zapas ma mocowy i prądowdy.

    Albo - zwykły bipolarny (jakiś tam powiedzmy MJD31CG, żeby był zbliżony).

    Pytanie, jakie mam - to ; który (bipolarny czy unipolarny) zastosować (i
    dlaczego) , kiedy zależy mi na możliwie najmniejszym ryzyku na
    "przebicie" (zwarcie) na stałe , z powodu dowolnego czynnika (przebicie
    na zasilaniu, zakłócenia zewnętrzne, itp).

    Czy w ogóle jest jakaś różnica między tranzystorami bipolarnymi i
    unipolarnymi w tym zakresie ?
    Wydawałoby się, że duża rezystancja bramki unipolarnego może być
    "czynnikiem ryzyka", ale czy na pewno ?

  • 2. Data: 2012-11-19 09:46:20
    Temat: Re: bipolarny czy unipolarny
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 19 Nov 2012 01:08:22 +0100, sundayman napisał(a):

    > który (bipolarny czy unipolarny) zastosować

    IMO oba rozwiązania oferują zbliżony poziom niezawodności. Całkiem spory
    pod warunkiem właściwego zaprojektowania.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-11-19 10:02:07
    Od: Jacek <a...@o...pl>

> [...]

    > unipolarnymi w tym zakresie ?
    > Wydawałoby się, że duża rezystancja bramki unipolarnego może być

    Zmniejszenie ryzyka da Ci transoptor.

  • 4. Data: 2012-11-19 10:11:00
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 19.11.2012 10:02, schrieb Jacek:

    > Zmniejszenie ryzyka da Ci transoptor.

    No bez przesadyzmu. Chyba zamiast przekaźnika.
    Ja daję na ogół tranzystor bipolarny. Mniej problemów, no i w szufladzie
    wala się wiadro BC550C do tych celów znakomicie się nadających. Z
    unipolarnymi trzeba o tyle uważać, że w coponiektórych te 5V nie
    wysteruje dobrze bramki.

    Waldek

  • 5. Data: 2012-11-19 11:12:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    sundayman wrote:
    [..]
    > Czy w ogóle jest jakaś różnica między tranzystorami bipolarnymi i
    > unipolarnymi w tym zakresie ?
    > Wydawałoby się, że duża rezystancja bramki unipolarnego może być
    > "czynnikiem ryzyka", ale czy na pewno ?

    Unipolarny jeśli musisz oszczędzać każdy pikoamper, co raczej nie jest
    kryterium skoro jest przekaźnik, bipolarny jest IMHO pewniejszy (vide
    post Waldka).

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2012-11-19 23:00:47
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ja daję na ogół tranzystor bipolarny. Mniej problemów, no i w szufladzie
    > wala się wiadro BC550C do tych celów znakomicie się nadających.

    A widzisz, ja podobnie czyniłem i przejechałem się. Teraz stosuję
    BC327/337 i śpię spokojnie.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. też się walają... ;)

  • 7. Data: 2012-11-20 10:03:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 19.11.2012 23:00, schrieb Irek N.:

    > A widzisz, ja podobnie czyniłem i przejechałem się. Teraz stosuję
    > BC327/337 i śpię spokojnie.

    Zależy jakie przekaźniki. Jak ciągną więcej niż 50mA to daję większy
    tranzystor, ale BC550 jeszcze mi nigdy nie odstrzeliło.

    Waldek

  • 8. Data: 2012-11-20 13:36:24
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-20 10:03, Waldemar Krzok pisze:

    > Zależy jakie przekaźniki. Jak ciągną więcej niż 50mA to daję większy
    > tranzystor, ale BC550 jeszcze mi nigdy nie odstrzeliło.

    Jak ich jest kilka to lepiej dać ULN2803. Nie trzeba dodawać diod.

    --
    pozdrawiam
    MD