  • 1. Data: 2019-09-10 21:14:06
    Temat: czy niskopoziomowe programowanie jest ciekawe a wysokopoziomowe nudne?
    Od: fir <p...@g...com>

    Ostatnio od wielu tygodni znowu nie programuje (zajmowalem sie ostatnio raczej
    psychologia i ew esportem) mysle jednak by troche wrocic do programowania,

    jakbym mial wrocic to najrozsadniej by bylo dobrze nauczyc sie androida, nieststy po
    przeczytaniu w tydzien (z pewnym zrozumieniem) jednego tutoriala i po skompilowaniu
    kilku projektow ogarnela mnie
    dosyc potezna nuda

    (do kodowanie w c/winapi nie mam az takiego poczucia nudy, tam proste rzeczy moge
    kodowac od reki, trudniejsze technicznie z bólem ale i z pewnym zainteresowaniem,
    natomiast na trdniejszych koncepcyjnie wysiadam ale jednak w trakcie)

    stad powstaje pytanie, czy przypadkiem nie jest tak ze programowanie wysokopoziomowe
    (choc nie wiem czy jest to odpowiednie slowo bo moze chodzi bardziej o slowo
    'wspolczesne' (?) a moze poprostu bardziej o 'oop' ?) nie jest INHERENTNIE nudne, nie
    jest nudziarstwem?

    nie umiem tego ocenic bo nie wiem co jest specyficzne dla mnie, problem zlewa sie tez

    z ogolnym zmieniejszeniem zainteresowania sie programowaniem...ciezko o tyle mi
    powiedziec czy ogolnie moje wrazenie czy tez teza jest ogolnei poprawne czy tez
    raczej ogolnie bledne?

    (pytanie tez ma analogiczne dopelnienie w pytaniu czy programowanie
    niskopoziomowe/oldschoolowe nie jest ingherentnie bardziej ciekawe, czego tez nie
    umiem ocenic... ogolnie wydaje mi sie ze tak ale nie ejstem w stanie powiedziec "na
    ile" i co z tym faktem poczac)

    w ogole to mozna by zrzucic na starosc (czasem wogole gubie sie w odpowiedzi na
    pytanie ile ja wlasciwie mam lat bo jakos zapominam ale wychodzi na to ze mam okolo
    40 i jest to pewnie prawda ale jakby nie do konca bo pewne rzeczy w zyciou nadal mnie
    troche interesuja... nawet jakby jest pewnee odczucie ze interesuja mnie parwie tak
    jakbym mial 19 lat (moze zludne) np podlewanie roslin doniczkowych ;c (mrugam ale
    jakis sie tymi rozliwnami nieco zainteresowalem) albo esport wlasnie (i kibicowanie
    G2 w lolu) wiecz czemu programowanie mi tak zbrzydlo...?

    nie do konca moze zbrzydlo ale czesto nei chce zlapac, a jak juz zlapie to nie trzyma
    tak dlugo (mimoz e samo kodowanie jak juz sie zmusze idzie mi nieporownanie lepiej
    niz kiedys)

  • 2. Data: 2019-09-10 21:31:25
    Od: fir <p...@g...com>

    ogolnie, w sumie, to pewna hipoteza dlaczego mnie to teraz tak nudzi mogloby byc,
    niststy, przypuszczenie ze na pewnym etapie zajmowanie sie kodowaniem zaczalem je
    swiadomie uznawac za nudne i sobie rozwalilem mog ;c (bum!)

    jesy to smieszna hipoteza ale moziwe byc mzoe ze prawdziwa - do pewnego momentu w
    zyciu czlowek uwaza ze to co robi jest ciekawe i daje mu to sporo pary, po czym
    nieopatrzenie uznaje ze moze to wcale nie ejst az tak ciekawe ;c i wtedy juz mu si
    enie chce?

    Jesli tak to mozliwe ze zrobilem pewien blad bo programowanie jak na to spojrzec
    logiczni raczej JEST ciekawe (chopc nie znaczy to ze nie ma innych ciekawszych
    rzeczy) wiec uznanie go za nieciekawe jest pewnym bledem/ faultem

    (sorki za nieco glebsze psychlogiczne przemyslenia ale tak naprawde nie wiem czy ten
    temat nie jest najwazniejszy w calym programowaniu - bo programisci koduja poki im
    sie chce (a przynajmniej na to wglada), raz lepiej raz gorzej ale generalnie jakos to
    idzie, najwiekszy zas problem to chyab wlasnie wtedy kiedy im sie odechciewa [mnie w
    kazdym razie ten problem zaczal od pewnego momentu dreczyc nielicho]

  • 3. Data: 2019-09-10 21:59:23
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 września 2019 21:31:26 UTC+2 użytkownik fir napisał:

> [...]
    w kazdym razie ten problem zaczal od pewnego momentu dreczyc nielicho]

    ogolnie na dany moment - jesli porownam swoja kondycje w tym temacie z kondycja
    sprzed paru lat - to nadal umiem rozumowac z sensem, odenic co ma sens co nei itd ale
    nie chce mi sie wnikac w tematy (czyli jakby ich budowac, a samo to wnikanie w tematy
    potrafilo sie kumulowac i bylo to przydatne w takiej kumulacyjnej robocie)

    sam nie wiem, moze jeszcze kiedys uda sie powrocic do tej roboty i wglebic powaznie w
    jakies nawarstwione tematy (narazie nawet dobierac precyzyjnie slow mi sie nie chce..
    no ale zobacze) <znik>

  • 4. Data: 2019-09-10 23:47:41
    Od: g...@g...com

> [...]
    o slowo 'wspolczesne' (?) a moze poprostu bardziej o 'oop' ?) nie jest INHERENTNIE

    To pewnie zależy co się robi.
    Chyba ogólnie z pisaniem rzeczy jest tak, że jak się np. wypełnia formularze
    podatkowe, to to jest raczej nudne, a jak puszcza wodzę fantazji, to ma szansę być
    ciekawe.

    Ja na androida napisałem w javie jedną appkę (choć może 'appka' to za dużo
    powiedziane), i faktycznie jest trochę męczące, że jest tutaj dużo wynajdywania koła
    na nowo (z drugiej strony chyba nikt jeszcze nie zrobił tego dobrze, więc może w
    końcu komuś się to uda).

    Męczące jest to, że trzeba tyle wkładać pary w rzeczy, które powinny być oczywiste,
    jak np. konfiguracja środowiska.

    No i potrzeba dużo ramu żeby android studio ruszyło. (2gb to zdecudowanie za mało,
    przy 4 da się coś skompilować, ale działa słabo. Żal)

    Ale tak poza tym to moje odczuie jest raczej takie, że przekuwanie jakichś idei w
    działający kod jest jedną z bardziej satysfakcjonujących rzeczy jakich zdarzyło mi
    się doświadczyć

  • 5. Data: 2019-09-11 02:01:23
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 września 2019 23:47:43 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:
> [...]
    >
    > No i potrzeba dużo ramu żeby android studio ruszyło. (2gb to zdecudowanie za mało,
    przy 4 da się coś skompilować, ale działa słabo. Żal)

    no fakt ja mam 4 GB na kompie z win10 i niektore projekty glupich demek kompiluja sie
    cos po 5 minut ..super technologia

    > Ale tak poza tym to moje odczuie jest raczej takie, że przekuwanie jakichś idei w
    działający kod jest jedną z bardziej satysfakcjonujących rzeczy jakich zdarzyło mi
    się doświadczyć

    ja mam doswiadczenia dwojakie, niektore rzeczy kodowalo sie jako tako fajnie ale pod
    tym tekstem wyzej bapewnoi bym si enie podpisal

    inne zakrawaja na nude i meke... moe samo uczenie sie czegos nie jest az taka meka
    (choc to chyab zalezy od jakosci tego czegos i android jakos tu nie bryluje ) ale
    nuzace jest to ze troche tego jest

    moze niskopoziomowe systemy byly jednak lepsze wlasnie dlatego ze ten zestaw do
    nauczenia sie byl mniejszy i dobrze okreslony...

    mozliwe ze przez to jest to nudniejsze 1) jakosc (gorsza) 2) ilosc (do nauczenia sie
    - wieksza)

    jesli tak wyglada to na dosyc banalny wniosek ale potwierdzaoby to teze, i nadal nie
    wiem czy uda mi sie to masakryczne znudzenie przezwyciezyc

  • 6. Data: 2019-09-11 09:42:50
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 10, 2019 at 9:14:07 PM UTC+2, fir wrote:
    > Ostatnio od wielu tygodni znowu nie programuje (zajmowalem sie ostatnio
    > raczej psychologia i ew esportem) mysle jednak by troche wrocic do
    > programowania,

    Hmmmm, wracaj na grupę. Zapodaj ambitne tematy.

    > jakbym mial wrocic to najrozsadniej by bylo dobrze nauczyc sie androida,
    > nieststy po przeczytaniu w tydzien (z pewnym zrozumieniem) jednego tutoriala i
    > po skompilowaniu kilku projektow ogarnela mnie dosyc potezna nuda

    Ciekawe jaka jest przenośność javy alob c++ i qt na androida.

> [...]
    > zainteresowaniem, natomiast na trdniejszych koncepcyjnie wysiadam ale jednak w

    Mnie rozpierdala najczęściej moje doświadczenie programistyczne. Tak, nie
    pomyliłem się. Słyszałem, że jakiś facio samotnie przepłynął na pontonie
    ocean. Co ciekawsze, facio nie był żadnym żeglarzem/marynarzem - nie
    miał doświadczenia. Po tym jak przepłynął, powiedział, że dał radę, bo
    nie zdawał sobie sprawy jak ekstremalnie trudnego zadania się podjął.
    Gdyby wiedział że będzie tak trudno, w ogóle by nie spróbował, a jakby
    spróbował, to by zawrócił, albo by się zdołował że nie da rady i naprawdę
    by nie dał rady - negatywne myśli niestety mają swoją moc. Gdy nie zdawałem
    sobie sprawy że niektóre programy będą wymagały tak dużego wysiłku, to, co
    prawda złudna, świadomość że zaraz będzie nagroda (w postaci działającego
    chociaż fragmentu aplikacji), mocno pchały mnie do przodu, zachęcały do
    większego skupienia, do zastosowania rozwiązań 'na krawędzi', do wypicia
    kolejnej kawy i zarzynania się po 16 godzin na dobę przy kompie. Gdy się w
    końcu coś większego udawało zrobić, to potem czułem się trochę jak ten facet
    który przepłynął ocean - szczęśliwy, ale bardziej doświadczony.

> [...]
    > bardziej o slowo 'wspolczesne' (?) a moze poprostu bardziej o 'oop' ?) nie jest
    > INHERENTNIE nudne, nie jest nudziarstwem?

    Osobiście lubię programowanie w językach wysokopoziomowych. Im język jest wyższego
    poziomu, tym programista jest bliżej paradygmatu deklaratywnego. Jeśli będzie
    kiedyś sztuczna inteligencja, to może w ogóle napiszemy sobie że chcemy nasz
    system księgowy zintegrować z kadrami, kompilator sam zada pytania programiście
    na temat jego obecnego systemu księgowego i kadr, a potem wygeneruje kod
    źródłowy? W wysokopoziomowych mniejszym nakładem pracy cieszymy się z efektu.
    Niestety, uruchamianie programu w językach wysokopoziomowych nie jest takie
    wesołe jak jego tworzenie. Czasami ściągam na androida byle gierkę w której
    przesuwają się płaskie obrazki jpg/png i się wkurzam że wolno działa, a jakaś
    gierka z grafiką 'tak jakby 3d' i efektami graficznymi działa szybko. Kiedyś miałem
    komputer z procesorem Pentium I 166Mhz, 16Mb pamięci ram, a działało na nim
    środowisko programowania typu RAD i niektóre gry 3D... Mimo wszystko technologia
    powinna być dostosowana do sytuacji. Jeśli programujemy tylko na windows, to
    C# wydaje się dobrym kompromisem pomiędzy wydajnością a szybkością programowania.
    Jeśli chcemy mieć aplikację bardzo przenośną, to najlepsza wydaje się Java.
    Teoretycznie Java jest językiem kompilowanym i powinna być, nawet jest, bardzo
    wydajna, ale w praktyce dużo programów napisanych w Javie nawet na komputerze z
    8Gb RAM doprowadzają komputer do swapowania i działa nie tylko jeden program
    wolno, ale cały system. W C++ zbyt szybko się nie programuje, chociaż takie
    biblioteki jak QT znacznie przyspieszają proces tworzenia części aplikacji.
    Ponadto, jakby w Javie napisać porządnie aby programy nie zabijały systemu
    plikiem wymiany, to względem porządnego programowania w Javie, programowanie w
    C++ mogłoby być całkiem porównywalne. Do tego aplikacja napisana w C++ i QT (podobno)
    kompiluje się na wiele systemów. Dodatkową zaletą aplikacji napisanych w
    C++ jest fakt, że nie można odzyskać kodu źródłowego z kodu binarnego, ani
    klientowi nie trzeba udostępniać kodu źródłowego. Są jeszcze języki w pełni
    interpretowane, świetnie pełnią rolę spoiwa. Od zawsze interpretowane języki
    powłoki pełniły rolę scalania innych aplikacji, potem to nie wystarczało,
    powstały PHP, Pythony i reszta. Języki-kleje, poza scalaniem zyskiwały specjalizacje,
    PHP do weba, Pytnon do science i AI. Zwykle pisanie całej
    aplikacji w jednym języku jest chybionym pomysłem, ale dla zatwardziałych
    powstały 'środowiska generujące kod' i aplikację webową można w zbudować w
    Javie, a efektywnie zbudować GUI można w C++ - więc, wspierając się odpowiednimi
    narzędziami, czasami można nie wychodzić poza swój ulubiony język programowania.

> [...]
    umiem ocenic... ogolnie wydaje mi sie ze tak ale nie ejstem w stanie powiedziec "na

    Może za jakiś czas jedynym zawodem na świecie będzie programowanie, ale nie
    wiem czy wysoko, czy nisko poziomowe.

> [...]
    jakis sie tymi rozliwnami nieco zainteresowalem) albo esport wlasnie (i kibicowanie
    G2 w lolu) wiecz czemu programowanie mi tak zbrzydlo...?

    Nie wiem czemu Tobie zbrzydło, mi przeszkadza to że zbyt doświadczony się
    zrobiłem, jak temu co by oceanu nie przepłynął.

    > nie do konca moze zbrzydlo ale czesto nei chce zlapac, a jak juz zlapie to nie
    trzyma tak dlugo (mimoz e samo kodowanie jak juz sie zmusze idzie mi nieporownanie
    lepiej niz kiedys)

    I to u mnie akurat też jest problemem, niechętnie używam rozwiązań na
    krawędzi, dłużej czekam na efekty, wiem jak wiele może się nie udać i
    że znowu kupa ciężkiej roboty do końca, a marchewki może nie będzie, albo
    będzie, ale nie taka soczysta jak się wydawało....

  • 7. Data: 2019-09-11 10:25:36
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu środa, 11 września 2019 09:42:51 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

> [...]

    > że znowu kupa ciężkiej roboty do końca, a marchewki może nie będzie, albo
    > będzie, ale nie taka soczysta jak się wydawało....

    wspomniano 3 tematy
    1. zludzenia (pozwalajace przeplynac ocean pontonem)
    2. doswiadczenie
    3. marchewka

    1)

    co do zludzen to poniekad zgoda, zludzenia (ze cos duzego i super uda ci sie napisac)
    moga byc np zludne ale jesli w nie wierzusz np ponad pol roku to mozesz moze tego nie
    napisac ale jednak odwalic pol roku ciezkiej roboty ktorej bez tych zludzen juz bys
    nie zrobil ;c

    (inna sprawa ze niektore rzeczy da sie zrobic sa poprostu tematy ktore sie da (nawet
    lepiej niz ktos zakladal ze sie da a innych sie nie da)

    2) 3) - zgodze sie ze ma to pewien wplyw ale sumarycznie nie jestem przekonany czy te
    wszystkie czyniki tu wymienione 1,2,3 sa najwazniejsze

    dla przykladu cos ciezko mi sobie wyobrazic by nie bylo mozna kodowac rzeczy "na
    czysto" bez wspierania sie takimi czynnikami jak zludzenia, noobowatosc, czy
    kij/marchewka
    (o ile tak to chyab problem jest
    w czyms innym)

  • 8. Data: 2019-09-11 11:26:07
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 11 września 2019 02:01:25 UTC+2 użytkownik fir napisał:

> [...]
    nauczenia sie byl mniejszy i dobrze okreslony...

    > mozliwe ze przez to jest to nudniejsze 1) jakosc (gorsza) 2) ilosc (do nauczenia

    Też mi się wydaje, że można na te kwestie różnie patrzeć.
    Z jednej strony mój ideał jest taki, że program wysokopoziomowy
    to właśnie taki, w którym wyrażasz to, co chcesz wyrazić tak,
    jak chcesz to wyrazić. Więc to nie za bardzo jest "uczenie się bibliotek",
    ale właśnie kombinowanie, jak to powinno być wyrażone, i później
    (jakieś) odwzorowywanie tych wyrażeń na działanie komputera.

    Ale z drugiej strony rzeczywiście tak jest, że jak chcesz coś zrobić
    w nowym środowisku, to trzeba się przedzierać przez "warstwy gówna"
    stworzone przez pokolenia niezbyt zdolnych programistów (w poprzedniej
    pracy dokonywaliśmy ewaluacji Android NDK, i rozpakowanie tego wymagało
    100GB, a zbudowanie - 250GB miejsca na dysku. Naprawdę trudno mi to
    zrozumieć.)

    I o ile samo przedzieranie się jest męczące i poniekąd jałowe, o tyle
    rozszerzanie swoich wewnętrznych środków wyrazu jest według mnie formą
    samodoskonalenia się.

  • 9. Data: 2019-09-11 15:13:32
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu środa, 11 września 2019 11:26:08 UTC+2 użytkownik g...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > I o ile samo przedzieranie się jest męczące i poniekąd jałowe, o tyle
    > rozszerzanie swoich wewnętrznych środków wyrazu jest według mnie formą

    wyzej byly wspomniane 3 pomocne punkty (pomocen w tym zeby sie chcialo kodowac):
    zludzenia, noobizm, kijomarchewka

    to wysokopoziomowe zniechecenie mozna dorzucic jako czwarty (a pewnie sa i inne) - ja
    to widze tak ze by mis ei chcialo kodowac program program ten powinien byc malym
    dzielem sztuki - o ile na naprawde stare kompy ewidetnie tak mozna bylo pisac, na
    winapi/c tez jeszcze tropche mozna (ale sie trzeba gorzej narobic a i poczucie tego
    dzial sztuki moze miejscami wydawac sie niepelne - choc ja szczerze mowiac czuje ze
    moje programy w c/winapi sa jednak dosyc ok)
    tp na bardziej wysokonowoczesne szit-technologie typu andrioid (a pewnie inne jak
    unreal engine czy cos sa jeszcze gorsze) coraz ciezej o to wrazenie

    z tym c/winapi jest jeszcze taka kwestia ze dzis coraz mniej ludzi docenia takie
    rzeczy by program byl maly zoptymalizowany i technicznie super napisany, jak coraz
    mniej ludzi to docenia to i samemu jakos mniej sie to docenia

    ten niskopoziomowy czynnik tutaj wymineiony (ten 4ty punkt) wydaje mi sie dosyc
    istotny, chyab bardziej niz tamte 3 punkty przynajmniej w pewnej perspektywie

    ale i tak nie wiem czy to jest najwazniejsze (w tym podstawowym problemie: "co zrobic
    zeby mi sie naprawde chcialo robic"

    jesli do tego kompletu punktow dorzucic nawet piety punkt cos w stylu 5)
    mlodosc/nacpanie (jakas amfetamina)/czy wypoczecie to i tak nie jestem pewien czy
    zestaw tych punktow oddaje sprawe ui czy nie chodzi o jeszcze cos

    - bo jak na dany moment te wszystkie punkty jesli o mnie chodzi moga troche dzialac,
    ale dzialaja i tak krotko, (a pozniej znowu mi si enie chce), a mi by zalezalo by
    znalezc jakis sposob by naprawde wziac sie za robote na jakis rok czy dwa ;< (dlatego
    poszukuje jakiegos psychologicznego rozwiazania tych kwesti)

  • 10. Data: 2019-09-11 19:50:07
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, September 11, 2019 at 3:13:33 PM UTC+2, fir wrote:

> [...]
    > inne) - ja to widze tak ze by mis ei chcialo kodowac program program ten

    Rzecz w tym, że dla każdego dzieło sztuki oznacza coś innego. Mi się chce
    kodować gdy jest dobrze płatny i/albo z dziedziny AI. Niestety analiza
    czasowo-kosztowa urywa łeb wielu fanaberiom.

> [...]
    > sztuki moze miejscami wydawac sie niepelne - choc ja szczerze mowiac czuje ze
    > moje programy w c/winapi sa jednak dosyc ok)

    Winapi chyba przestaje być wspierane.

    > tp na bardziej wysokonowoczesne szit-technologie typu andrioid
    > (a pewnie inne jak unreal engine czy cos sa jeszcze gorsze) coraz
    > ciezej o to wrazenie

    Mistrzu krytyki.

> [...]
    > takie rzeczy by program byl maly zoptymalizowany i technicznie super
    > napisany, jak coraz mniej ludzi to docenia to i samemu jakos mniej sie

    Jak jakiś program nie chce płynnie, albo w ogóle działać na i5/16Gb RAM, a
    niewiele mniej funkcjonalny działał na pentium166Mhz/16Mb RAM, to ja nie
    tylko doceniam, ale nawet kur@*ca mnie bierze.

    > ten niskopoziomowy czynnik tutaj wymineiony (ten 4ty punkt) wydaje mi sie dosyc
    > istotny, chyab bardziej niz tamte 3 punkty przynajmniej w pewnej perspektywie

    Jeśli nie lubisz to nie lubisz i nie ma o czym rozmawiać. Natomiast jeśli
    chodzi o porządne pisanie w językach/bibliotekach wysokopoziomowych jak
    QT, Java, C# - to zapewniam Cię że można, ale wtedy pisanie nie idzie tak
    szybko gdy się robi na odpierdol, byle ruszyło, byle u mnie zadziałało.
    Jak się w Javie używa jakiegoś frameworka który co chwilę jakieś ustawienia
    synchronizuje z rejestrem systemowym i który w dodatku ma wycieki pamięci to
    potem się tęskni za małymi, szybkimi i stabilnymi programami.

    > ale i tak nie wiem czy to jest najwazniejsze (w tym podstawowym problemie: "co
    > zrobic zeby mi sie naprawde chcialo robic"

    Dopisać jedno zero do kwoty umowy (na końcu, ale przed przecinkiem;-)

> [...]
    > czy zestaw tych punktow oddaje sprawe ui czy nie chodzi o jeszcze cos

    Ja używam lżejszych środków, kofeina, paracetamol, kwas acetylosalicylowy.
    Najmocniejszy w minimalnej dawce nitrogliceryna - stawia na nogi błyskawicznie.
    Nitrogliceryna ma sporo skutków ubocznych, ale amfetamina to po prostu człowieka
    wykończy.

> [...]
    > czy dwa ;< (dlatego poszukuje jakiegos psychologicznego rozwiazania tych

    Spytaj lekarza o Memotropil, w miarę chętnie przepisują a podobno działa
    rewelacyjnie.