  • 1. Data: 2021-03-18 12:55:00
    Temat: ddrescue i dyski SSD
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Mam 2 stare komputery - typu thin client (a konkretnie to DELL OptiPlex
    [FX]160) - kupione kiedyś z przeznaczeniem na mały NAS. Na dysku jednego
    z nich jest system Windows 7. Dyski w nich są małej pojemności: 16GB i
    32GB. Oba to SSD-ki ze złączem mSATA.

    Chciałbym zrobić kopię tego dysku z systemem do obrazu IMG przy pomocy
    ddrescue. Stąd pytanie: czy są jakieś dodatkowe komendy dla tworzenia
    obrazów z dysków SSD, tzn. takie, uwzględniające specyfikę pracy tego
    typu dysków? Dyski mają sektor fizyczny i logiczny wielkości 512B.

    I drugie pytanie, to czy kopiowanie do obrazu dysku danych z
    uszkodzonego dysku SSD różni się czymś od tworzenia takiego obrazu dla
    padających HDD? To również pytanie w kontekście tego, czy są jakieś
    specjalne komendy, przełączniki itd. w ddrescue dla SSD-ków.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2021-03-18 13:16:01
    Temat: Re: ddrescue i dyski SSD
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 18.03.2021 o 12:55, Krystek pisze:
> [...]
    > padających HDD? To również pytanie w kontekście tego, czy są jakieś
    > specjalne komendy, przełączniki itd. w ddrescue dla SSD-ków.

    Cześć.

    Nie wydaje mi się by były jakieś specjalne przełączniki do SSD.
    Przynajmniej nie było ich 4 miesiące tamu kiedy ostatni raz w tym grzebałem.

    Jeśli chcesz robić kopię systemu i dysk czyta się poprawnie to może użyj
    narzędzi do kopiowania ntfs, plik wynikowy wyjdzie Ci znacznie mniejszy
    a użyteczność identyczna.

    Padający SSD różni się przeważnie tym od padającego HDD, że zanim
    definitywnie zdechnie przełącza się w tryb tylko do odczytu co ma
    chronić dane już na nim istniejące.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2021-03-18 14:30:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2021-03-18 o 13:16, Andrzej W. pisze:

> [...]
    >
    > Jeśli chcesz robić kopię systemu i dysk czyta się poprawnie to może użyj
    > narzędzi do kopiowania ntfs, plik wynikowy wyjdzie Ci znacznie mniejszy

    A polecisz jakiś konkretny program? Ostatnio naciąłem się na jeden do
    klonowania dysków, który poległ na sklonowaniu HDD z Windows 10 na SSD
    NVMe (konkretnie to Macrorit Partition Expert, którego serdecznie nie
    polecam; dysk 500GB kopiował z 6 godzin, nie ustawił partycji
    bootowalnej w systemie - żadne zabiegi z fixboot i fixmbr oraz
    ustawieniu w Windows System Boot ścieżki do pliku rozruchowego systemu
    na dysku nie pomogły, musiałem na nowo klonować dysk innym programem - a
    programy miałem stąd
    <https://sergeistrelec.ru/winpe-10-8-sergei-strelec-
    english/203-winpe-10-8-sergei-strelec-x86-x64-native
    -x86-20210105-english-version.html>
    i to narzędzie akurat serdecznie polecam).

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 4. Data: 2021-03-18 19:53:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Program producenta dysku, lub np. Clonezilla.

    -----

  • 5. Data: 2021-03-18 20:08:11
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 18.03.2021 o 14:30, Krystek pisze:

    > A polecisz jakiś konkretny program?

    Ja używam narzędzi zawartych w SystemRescueCd https://www.system-rescue.org/
    Jeśli nie chce się kopiować dysku 1:1 to strukturę partycji trzeba sobie
    odtworzyć na nowym dysku samemu, małe partycje (ESP, MSR, recovery)
    najlepiej zgrać w całości za pomocą dd, a z partycji Windows można zgrać
    same dane za pomocą "ntfsclone -s ".

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2021-03-18 20:50:25
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2021-03-18 o 20:08, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > odtworzyć na nowym dysku samemu, małe partycje (ESP, MSR, recovery)
    > najlepiej zgrać w całości za pomocą dd, a z partycji Windows można zgrać

    W sumie to już zrobiłem obraz całości tego dysku SSD 32GB z Win 7, by
    móc go w razie czego również podmontować i przeglądać zawartość, ale o
    tym ntfsclone to sobie poczytam. Dziękuję za podrzucenie nazwy tego
    narzędzia.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 7. Data: 2021-03-19 14:44:52
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Krystek" napisał:

    > A polecisz jakiś konkretny program?Ja polecam Norton Ghost v 11.

    Pzdr

  • 8. Data: 2021-03-19 17:25:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2021-03-19 o 14:44, Kamil pisze:

    > Ja polecam Norton Ghost v 11.

    Ghost to już historia. Chyba lepszy byłby Redo Rescue: Backup and
    Recovery - <http://redorescue.com/>

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 9. Data: 2021-03-19 18:16:04
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 18.03.2021 o 20:08, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > odtworzyć na nowym dysku samemu, małe partycje (ESP, MSR, recovery)
    > najlepiej zgrać w całości za pomocą dd, a z partycji Windows można zgrać

    Clonezilla wykorzystuje właśnie m.in. ntfclone w pakiecie z innymi
    narzędziami. Dzięki temu backup lub kopia będą minimalne (zapisuje /
    kopiuje tylko bloki zajęte przez pliki), a odtworzenie całej struktury
    dysku automatyczne.
    Do backupu zdrowego dysku Clonezilla jest idealna.
    Przy okazji legalnie, za darmo i pasuje do dysku dowolnego producenta.
    --
    Olek