  • 21. Data: 2011-04-25 19:14:15
    Temat: Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl>

> [...]
    >które ISP wrednie ograniczają. Posiadam w ofercie tańsze pakiety z
    >wyłączonymi usługami wymiany plików p2p, oczywiście Skype działa. Nie ma
    >oszustwa, jest tańsza usługa, którą abonent wybiera świadomie. Chciałbym
    >aby nie odbierano małym ISP możliwości kształtowania kontentu. Stanowi to
    >istotną przewagę małych dostawców względem telekomów. Przykładowo do
    >niedawna TPSA oferowała extra usługę w postaci firewalla, który u małych
    >ISP jest standardem. Z wymiany plików p2p korzysta część abonentów. Nie ma
    >powodu aby wszyscy musieli wykupować usługę z której nie będą korzystać.

    Daruj, te twoje usługi nie są nikomu potrzebne. Potrzebne jest łącze, które
    chcesz klientowi ograniczać.

  • 22. Data: 2011-04-25 19:21:05
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Mon, 25 Apr 2011 21:14:15 +0200, niusy.pl napisał(a):
    /../

    > Daruj, te twoje usługi nie są nikomu potrzebne. Potrzebne jest łącze,
    > które chcesz klientowi ograniczać.

    A aj jakbym miał mieć taniej to bym bez p2p (z którego nie korzystam)
    wziął.

  • 23. Data: 2011-04-25 20:42:43
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Daruj, te twoje usługi nie są nikomu potrzebne. Potrzebne jest łącze,
    > które chcesz klientowi ograniczać.

    Powiedz to około setce klientów, którzy ten wariant wybrali. Nie
    ograniczam nic nikomu, sprzedaję produkt o określonych cechach. Zapewne
    sprzedajesz łącze bez ograniczeń, p2p pchasz w piątą kolejkę a kasujesz
    jak za w pełni otwarte.

    JanuszR

  • 24. Data: 2011-04-26 13:23:45
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

> [...]
    > ograniczam nic nikomu, sprzedaję produkt o określonych cechach. Zapewne
    > sprzedajesz łącze bez ograniczeń, p2p pchasz w piątą kolejkę a kasujesz

    Hmm.. A jak nie "pakuję w 5 kolejkę" i łącze nie ma ograniczeń innych, niż
    przepustowość? Jeśli ktoś chce/musi kupić ogryzek, to jego prawo. Tak samo
    jest z każdym prawie innym towarem. Ale proszę nie rób z tego binarnej
    altrnatywy: ogryzek vs ogryzek w 5 kolejce. Można i warto oferować po prostu
    pasmo.

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 25. Data: 2011-04-26 14:27:01
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Hmm.. A jak nie "pakuje w 5 kolejke" i ??cze nie ma ograniczen innych, ni?
    > przepustowo?ae? Je?li kto? chce/musi kupiae ogryzek, to jego prawo. Tak samo
    > jest z ka?dym prawie innym towarem. Ale prosze nie rób z tego binarnej
    > altrnatywy: ogryzek vs ogryzek w 5 kolejce. Mo?na i warto oferowaae po prostu
    > pasmo.

    Jego prawem jest wybór. Może kupić z p2p lub bez, jego sprawa. Dlatego
    postulowałem o zachowanie możliwości kształtowania oferty. Nie wszyscy
    korzystają z p2p np. dla firm taka oferta jest korzystniejsza.

    JanuszR

  • 26. Data: 2011-04-26 14:47:24
    Od: Robert <cyberm_no_@_spam_tlen.pl>

> [...]
    > postulowałem o zachowanie możliwości kształtowania oferty. Nie wszyscy
    > korzystają z p2p np. dla firm taka oferta jest korzystniejsza.
    Tu sie zgodze z Januszem... podobnie jest z laczami z BGP i bez, tez ceny sa
    rozne a ograniczenie jest sztucznie nalozone.
    --
    Robert (ISP/KIKE)

  • 27. Data: 2011-04-26 15:00:18
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

> [...]
    > sa
    > rozne a ograniczenie jest sztucznie nalozone.

    Skomentowałem raczej stwierdzenie:
    " Zapewne sprzedajesz łącze bez ograniczeń, p2p pchasz w piątą kolejkę a
    kasujesz jak za w pełni otwarte."

    Nie zaś sens i możliwość kreowania ogryzków. Oczywiście, że to powinna być
    dozwolona praktyka, bo tak jest z każdym innym towarem. Kupując telefon, nie
    muszę od razu mieć gwarancji dostania smartfona zintegrowanego z kamerą i
    rzutnikiem HD. Mogę wybrać model niewszystkomający.

    A co do BGP - nie jest sztuczne. GW dla statycznego routingu zrobisz na
    dowolnym L3, które zapewni przerzucenie zakontraktowanej przepustowości. I
    obsłużysz 1 wpisem do tablicy routingu. Przy BGP wymagania są wyższe, bo w
    większości przypadków musisz na sprzęcie obrobić pełne tablice i
    zabezpieczyć się przed ewentualnym bałaganem z sieci, której dostarczasz
    net. Sztuczny jest (szczególnie po uwzględnieniu nieproporcjonalnych różnic
    cenowych) podział na łącza akceptujące tylko Twój AS oraz więcej ASów, niż
    tylko Twój. Rozumiem duży hurt, ale nie sytuację tranzytu grupy lokalnych
    ASów - bo np. kilku klientów w mieście ma swoje ASy. Ale to już troszkę OT.
    ;-)

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 28. Data: 2011-04-26 15:10:40
    Od: wm <...@w...pn>

    Czyli nie będzie problemem firma której serwer cały czas wysyca łącze
    lub klient który ściąga ale nie przez p2p?

  • 29. Data: 2011-04-26 15:42:02
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Czyli nie będzie problemem firma której serwer cały czas wysyca łącze lub
    > klient który ściąga ale nie przez p2p?

    Jeśli to pytanie do mnie - to kwestia organizacji sieci i zaplecza danego
    ISP. Jeśli ktoś bawi się w ISP na 2 DSL'ach, to będzie miał problem, ale
    jego istotą jest wybór styku jego sieci ze światem i tego, jak to dalej
    sprzedaje. Może wykreować takie pakiety, w których sprzeda pasmo bez
    przesycenia np. w w/w sytuacji uploadu. Ale może też sprzedać gruszki na
    wierzbie proponując pakiety, dla których nie ma zaplecza w swojej sieci i
    stykach. Temat debaty (toczonej zresztą już od jakiegoś czasu) dot. właśnie
    gruszek na wierzbie. Kuszenia ofertami przepustowości nieosiągalnych w wielu
    sieciach i związanego z tym dumpingu cenowego, który po prostu psuje rynek i
    utrudnia jakikolwiek merytoryczny przekaz ofertowy. Mamy bowiem sytuację, w
    której często trudno wyjaśnić/przebić się z ofertą uczciwego pasma mając za
    przeciwnika często masową reklamę dużych przepustowości np. sieci
    komórkowych. Ale problem dot. i lokalnego trzepaka na DSLu i kablówki
    pomijającej problem współdzielenia pasma, itd.

    Istnieje pytanie - co się na rynku oferuje, a efektywnie otrzymuje klient.
    Gdyby klient zamiast obiecywanej limuzyny dostawał niekiedy trabanta, a
    innym razem wręcz wyłącznie kierownicę od malucha, to od razu byśmy zgodzili
    się z definicją jakości, uczciwości i rzetelności reklamy/oferty, względem
    rzeczywistego przedmiotu sprzedaży. Jednak przy Internecie - część
    dyskutantów tylko powtarza jak mantrę, że się nie da. I wtedy tak sobie
    czasem myślę, że może warto część wysiłku i nakładów ładowanych w reklamę
    (czasem masową i drogą) przeznaczyć na wymyślanie rozsądnego minimum i
    inwestycje w infrastrukturę. Czemu nie mogę móc kupić/zakontraktować np.
    rozsądnego CIRu, zamiast informacji o tym, jaki teoretycznie max oferuje
    jakiś operator gdzieś w swojej sieci? A jeśli termin CIR w tym kontekście
    wydaje się komuś zbyt kłopotliwym pomysłem, to dla tej idei przyjmijmy jakiś
    inny, właściwszy. Ale poszukajmy jakiejś konkretnej wartości minimalnej,
    jako podstawowego parametru jakości usługi lub przedmiotu oferty.

    Ukłony,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 30. Data: 2011-04-26 16:29:49
    Temat: Re: debata o jako?ci - UKE - zapraszamy
    Od: wm <...@w...pn>

    To raczej chodziło o to dlaczego prześladować p2p jeśli są inne metody
    zapychania łącza i np. dla maniakalnego ściągacza korzystne jest
    kupienie taniego łącza bez p2p i ściąganie np. przez www.

    Ale co do reszty to z pewnością racja chociaż raczej chodzi o to, że
    Ministerstwo proponuję ustawę, UKE je opiniuje i jeśli my nie podrzucimy
    UKE dobrych pomysłów to Ministerstwo nas urządzi po swojemu.

    Tylko, że dobrych pomysłów ciągle brak...