  • 1. Data: 2009-07-21 18:07:41
    Temat: dziwny uklad
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Witam
    Nie wiem jak zaprojektować takie urządzonko, które ma wykonywać czynność
    zwierania na ok 5 min do masy napięcie pomiarowe , a żeby było zabawniej to
    w momencie zwarcia nie jest zasilane .
    Ma to tak działać :
    - zasilanie 12 V włączone => rozwarte
    - zasilanie 12 V wyłączone => zewrzyj na ok 5 min po czym rozewrzyj
    Elementem wykonawczym może być np. BS170 kondensator na zasilaniu powinien
    wystarczyć do podtrzymania układu na 5 min . Ale jak zrobić taka sekwencje
    na układzie dyskretnym ? Może jakieś pomysły ?
    Marek S

  • 2. Data: 2009-07-21 18:25:24
    Temat: Re: dziwny uklad
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > wystarczyć do podtrzymania układu na 5 min . Ale jak zrobić taka sekwencje
    > na układzie dyskretnym ? Może jakieś pomysły ?

    Może NE555 w technologi CMOS.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2009-07-21 18:28:52
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > Ma to tak działać :
    > - zasilanie 12 V włączone => rozwarte
    > - zasilanie 12 V wyłączone => zewrzyj na ok 5 min po czym rozewrzyj

    A co się ma stać, jak "będzie zwarte" i wróci te 12V ?
    Druga sprawa, to "rozwarte" tak od razu nie będzie, bo trzeba jakoś
    naładować kondensator zasilający układ czasowy.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2009-07-21 19:05:41
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Witam
    hmm no wiesz te 5 min jest wstępnie założenie ale nic nie powinno się stać.
    Zresztą może wystarczy 2 min ? nie wiem .
    jak wróci 12 V powinno być rozwarte .
    czyli:
    - zasilanie 12 V włączone => rozwarte
    - zasilanie 12 V wyłączone => zewrzyj na ok 5 min po czym rozewrzyj
    -zasilanie 12 V włączone => rozwarte
    pomyslaem tak :
    kondensator np. 2200 uF na zasilanie przez opornik
    BS 170 jako klucz zwierający
    dzielnik na bramkę z kondensatorem bramka +
    Gdyby było stale zasilanie to programie na procesorek byłby banalnie prosty
    tyle ze ....
    dlatego jak na razie nie mam koncepcji jak to zrobić
    Marek S

  • 5. Data: 2009-07-21 19:57:26
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > -zasilanie 12 V włączone => rozwarte
    > pomyslaem tak :
    > kondensator np. 2200 uF na zasilanie przez opornik

    Ciężko o tak dużego tantala.

    > BS 170 jako klucz zwierający

    Może lepiej tranzystor z kanałem normalnie otwartym?

    > dlatego jak na razie nie mam koncepcji jak to zrobić

    Przekaźnik?

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2009-07-22 06:40:08
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    > Przekaźnik?

    Na dodatek bistabilny?

    Michał

  • 7. Data: 2009-07-22 07:00:09
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Panowie to bierze dużo prądu .... Przekaźnik oczywiście :)

  • 8. Data: 2009-07-22 07:42:32
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Odpisuj POD treścią.

    Użytkownik "Marek S" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Panowie to bierze dużo prądu .... Przekaźnik oczywiście :)

    Bistabilny pobiera prąd tylko podczas przełączania.

    Michał

  • 9. Data: 2009-07-22 08:55:46
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > czyli:
    > - zasilanie 12 V włączone => rozwarte
    > - zasilanie 12 V wyłączone => zewrzyj na ok 5 min po czym rozewrzyj

    No i tu pojawia mi się pewna sprzeczność.
    1) Stan początkowy: jest zasilanie 12V => magiczna kostka ma "styki"
    rozwarte.
    2) wyłączamy zasilanie 12V => magiczna kostka zwiera "styki" na 5min.
    3) włączamy ponownie zasilanie 12V przed upływem 5min => coś się dymi,
    albo magiczna kostka robiąca zwarcie, albo źródło zasilania.

    Albo "to se ne da", albo nie do końca rozumiem Kolegi intencje.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2009-07-22 10:23:52
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Na dodatek bistabilny?

    Można też zrobić jak w czasówkach. Zasilanie swoją drogą, a załączenie
    swoją.

    --
    Desoft