  • 1. Data: 2009-10-03 15:28:52
    Temat: elektrostatyka
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Natrafiłem na pewien zaskakujący dla mnie problem. Mam w maszynie detale
    z chyba polipropylenu na których ma być kładziona kartka papieru
    wielkości 1cmkw, kartka podawana jest ssawką i przytrzymywana też ssawką
    (od dołu przez detal). W momencie wyłączenia podciśnienia kartka czasami
    (powiedzmy 20% przypadków)wyskakuje ze swojego miejsca za sprawą
    elektrostatyki (klei się wtedy do konstrukcji metalowej maszyny).
    Pierwotnie założyłem że powodem naładowania się powierzchni detalu na
    którym jest kładziona jest przepływ powietrza, ale okazuje się że nie,
    detal podczas ładowania na miejsce, nawet przy wysypywaniu z kartonu już
    jest naładowany (czuć wkładając rękę do świeżo otwartego kartonu).
    Szukam zatem jakiegoś sposobu pozbycia się tego ładunku, zjonizowane
    powietrze, może jakiś układ z elektrodami, a może wręcz przeciwnie -
    wykorzystać tą elektrostatykę do przyklejenia karteczki? Pytanie tylko
    jak? Możecie coś podpowiedzieć?

    Na ten moment składam powielacz i spróbuję karteczki ładować przeciwnie,
    ale jakoś bez wielkiej nadziei :(

    Irek.N.

  • 2. Data: 2009-10-03 15:44:20
    Temat: Re: elektrostatyka
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    >Możecie coś podpowiedzieć?

    Miałem kiedyś podobny problem.
    Doraźnie zastosowałem taki preparat w aerozolu zapobiegający
    elektryzowaniu się elementów. Działał ale tylko przez pewien czas.
    Troche pomagało zwiększenie wilgotności w pomieszczeniu. Spróbuj może
    trochę pary wydobywającej się z czajnika w pobliżu maszyny rozwiąże problem.

    Paweł

  • 3. Data: 2009-10-03 19:37:57
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Troche pomagało zwiększenie wilgotności w pomieszczeniu. Spróbuj może
    > trochę pary wydobywającej się z czajnika w pobliżu maszyny rozwiąże
    > problem.

    Wiesz, nie mogę w DTR-ce napisać:
    Zasilanie: 230VAC, 0.63MPa + 1litr H2O/h ;-)
    Nawilżacz to trochę słabe rozwiązanie w przemysłówce :(

    Miłego
    Irek.N.

  • 4. Data: 2009-10-03 20:06:15
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > powietrze, może jakiś układ z elektrodami, a może wręcz przeciwnie -
    > wykorzystać tą elektrostatykę do przyklejenia karteczki? Pytanie tylko

    Wykorzystać elektrostatykę można, ale nie taką, jaką mają karteczki. Wzorem
    może być ploter, na którym się kartki trzymały podczas pisania. Potrzebne
    nieco wyższe napięcie i przystosowanie.

  • 5. Data: 2009-10-03 20:09:01
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Irek N. pisze:

    > Wiesz, nie mogę w DTR-ce napisać:
    > Zasilanie: 230VAC, 0.63MPa + 1litr H2O/h ;-)
    > Nawilżacz to trochę słabe rozwiązanie w przemysłówce :(

    Pozostają jeszcze styki zbierające ładunki.
    Tak sobie myślę, że może UV spowoduje jakąś jonizację i przepływ ładunków.

    Paweł

  • 6. Data: 2009-10-03 20:48:23
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Irek N. wrote:
> [...]
    > jak? Możecie coś podpowiedzieć?
    >
    > Na ten moment składam powielacz i spróbuję karteczki ładować przeciwnie,

    Nie wiem jak detale plastikowe sa podawane, ale moze jest tam mozliwosc
    wsadzenia grzebienia z cieniutkich drucikow zeby zewrzec ladunek do
    masy? Albo ssawke podajaca detale psiknac jakims sprayem do ekranowania
    obudow?

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-10-03 21:01:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 03 Oct 2009 17:28:52 +0200, Irek N. wrote:
    >Na ten moment składam powielacz i spróbuję karteczki ładować przeciwnie,
    >ale jakoś bez wielkiej nadziei :(

    kserograf to potrafi, nie trac nadziei :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-10-03 21:37:33
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > wsadzenia grzebienia z cieniutkich drucikow zeby zewrzec ladunek do
    > masy? Albo ssawke podajaca detale psiknac jakims sprayem do ekranowania

    Są niestety szurane... ;)
    A tak na serio, zrobiłem docisk z pianki przewodzącej (typowy nośnik dla
    układów wrażliwych na statykę) i niestety nie pomogło. Tak jak gdyby
    cholerstwo produkowało ładunek w sposób ciągły.
    Dowiedziałem się natomiast, że można do materiału z którego są zrobione
    dodać preparat antystatyczny. Może to być rozwiązaniem, ale dowiem się
    nieprędko niestety, a projekt nie może czekać.

    Miłego Jerry.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2009-10-03 21:38:15
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > kserograf to potrafi, nie trac nadziei :-)

    Jarek, masz na myśli rozładowywanie bębna?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2009-10-04 08:19:39
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    Irek N. pisze:

    > Jarek, masz na myśli rozładowywanie bębna?
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.
    Bęben jest rozładowywany "lampkami kasującymi" ale to chyba Ci nie pomoże.
    Ale w kopiarkach jest inny system rozładowywania ładunków
    elektrostatycznych na wyjściu kopiarki jest metalowa listwa z włoskami
    które ocierają się o kartkę na całej długości, listwa oczywiście jest
    zmasowana.

    Pozdrawiam
    WojtasW