  • 1. Data: 2023-05-15 18:51:07
    Temat: energetyka
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://pgedystrybucja.pl/content/download/9118/file
    /iriesd_pge-dystrybucja-sa_tekst-jednolity-obowiazuj
    acy_od_20_02_2023_.pdf

    wymagane ustawienia falownika PV przy podawaniu pradu do sieci.
    Czyli NC RfG

    strasznie długie, ale strona 230 - wymagana moc bierna w funkcji
    napiecia sieci.

    Wychodzi na to, że poniżej 0.94 napiecia nominalnego falownik powinien
    generowac moc bierna pojemnosciową stopniowo dochodząc do cos fi=0.9

    A powyzej 1.06 Un - moc bierną indukcyjną az do cos fi=-0.9

    Ktos potrafi wyjasnic, czemu tak?

    I co to w zasadzie bedzie dla falownika i instalacji ... bo moc bierna
    czynnej nie wymaga ... zrobili sobie z prosumentow kompensator mocy
    biernej?

    strona 231 - wymagany cos fi w funkcji mocy czynnej.
    do polowy mocy nominalnej moze byc czysta moc czynna.
    powyzej 50% cos fi rosnie stopniowo az do -0.9

    juz sie gubie w tych ich ozaczeniach:
    cos fi=-0.9, niedowzbudzenie, pobór mocy biernej.
    to w koncu ma generowac moc pojemnosciową (prad przyspieszony wzgledem
    napiecia) czy indukcyjną?

    I o co tu chodzi - instalacja nie moze osiągnąc mocy nominalnej,
    czy moze, ale falownik musi wtedy generowac ... zaraz,
    cos fi=-0.9, to moc bierna ma byc 90% mocy czynnej,
    czy 10x moc czynna?

    na stronie 229 jest jakis diagram fazowy, ale nie rozumiem.

    J.

  • 2. Data: 2023-05-15 20:09:16
    Temat: Re: energetyka
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 18:53:38 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    >
    > I co to w zasadzie bedzie dla falownika i instalacji ... bo moc bierna
    > czynnej nie wymaga ... zrobili sobie z prosumentow kompensator mocy

    Przyjmując że sieć to źródło napięcia szeregowo z indukcyjnością (rozproszona
    transformatora, długich przewodów), obciążenie indukcyjne obniża napięcie a
    pojemnościowe podwyższa.
    Testowane kiedyś na agregacie - z obciążeniem rezystancyjnym (grzejnik) nawet dość
    dobrze stabilizuje, ale kształt napięcia trochę kiepski i UPS nie akceptował.
    Po dołączeniu pojemności napięcie wzrosło dość znacznie, trzeba było dodać
    indukcyjność (równoległy obwód rezonansowy na 50 Hz) wtedy napięcie w normie i sinus
    strawny dla UPS-a.
    Podobny efekt był też po obciążeniu agregatu silnikiem indukcyjnym (jakaś jednofazowa
    wiertarka stołowa z kondensatorem pracy), maszyna wirująca też stabilizuje napięcie.

    Więc pomysł wydaje się dobry - zmniejszenie wahań napięcia, z korzyścią też dla nas
    że falowniki rzadziej się wyłączają z powodu przekroczenia 253V.
    Tyle że warto mieć trochę przewymiarowany falownik, by moc bierna nie była kosztem
    czynnej - na ogół falownik 10 kW (moc czynna) ma też max 10 kVA (moc pozorna).
    Ale cos(fi) nie może być -0.9 bo jest zawsze dodatni - ktoś tam chyba trochę nie
    uważał na matematyce, sin(fi) zmienia znak przy zmianie indukcyjność/pojemność.
    W taryfie operują tg(fi)=sin(fi)/cos(fi) i zabraniają indukcyjnego >0,4 lub
    pojemnościowego (jakiegokolwiek <0) zastrzegając możliwość naliczania opłat, stąd
    prawdopodobnie te przypadki że ktoś mając PV dostaje duży rachunek mając np. dużo
    energooszczędnego oświetlenia LED (każde z osobna o małej mocy nie wymaga PFC,
    zrobione po taniości kondensator szeregowy do ograniczenia prądu - mostek
    prostowniczy - LED). Składowa czynna mała, a bierna bez zmian i tangens robi się
    bardzo duży.

    Energa chyba coś kombinuje, w tym roku jeszcze nie przysłali rachunków...

  • 3. Data: 2023-05-16 09:34:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 11:09:16 -0700 (PDT), M M wrote:
    /iriesd_pge-dystrybucja-sa_tekst-jednolity-obowiazuj
    acy_od_20_02_2023_.pdf

    > Przyjmując że sieć to źródło napięcia szeregowo z indukcyjnością
    > (rozproszona transformatora, długich przewodów)

    I generatora. Ten ma chyba największą.

    > obciążenie indukcyjne obniża napięcie a pojemnościowe podwyższa.

    Faktycznie chyba jakos tak powinno byc ... to moze dlatego boją sie
    poboru pojemnosciowego?

    Ale jak to wygląda w kwestii generacji?
    Oprocz mocy czynnej falownik powinien pobierac indukcyjną aby obnizyc
    napięcie, czy wrecz odwrotnie?

    A "pobierac indukcyjną" znaczy tez chyba "generować pojemnosciową",
    czyli maksimum prądu przed maksimum napięcia?

> [...]
    jednofazowa wiertarka stołowa z kondensatorem pracy), maszyna wirująca też

    A agregat nie powinien miec jakiejs regulacji/stabilizacji napięcia ?

    Hm, dodatkowy pobór biernej indukcyjnej z sieci ... czy to nie jest
    obnizenie napięcia przez powiększenie strat z powodu wiekszego prądu
    biernego?

    > Więc pomysł wydaje się dobry - zmniejszenie wahań napięcia, z
    > korzyścią też dla nas że falowniki rzadziej się wyłączają z powodu
    > przekroczenia 253V.

    W jakim sensie "wyłączają"? Jakos na stałe, czy jak napięcie spadnie,
    to się same włączą?
    Bo jak czytam "co prawda za moc bierną nie mamy płacone, ale dzięki
    temu falownik sie wam nie wyłączy", to nie wiem czy sie cieszyc.

    A jak w sieci jest te 253V, czy tam 254V,
    ja włącze w domu grzałkę 1000W, to falownik wygeneruje te 1000W, czy
    to bedzie juz z sieci i płatne?

> [...]
    > też max 10 kVA (moc pozorna). Ale cos(fi) nie może być -0.9 bo jest
    > zawsze dodatni - ktoś tam chyba trochę nie uważał na matematyce,

    Moze byc przy innych kątach, ale nie wiem czy o to im chodzi.
    Moze to taka konwencja dla zaznaczenia indukcja/pojemnosc?

> [...]
    > taniości kondensator szeregowy do ograniczenia prądu - mostek
    > prostowniczy - LED). Składowa czynna mała, a bierna bez zmian i

    No wlasnie ... a co wtedy, jak zgodnie z zaleceniem falownik bedzie
    generował/pobierał moc bierną?

    > Energa chyba coś kombinuje, w tym roku jeszcze nie przysłali rachunków...

    Tak ogolnie, to mieli taryfy zatwierdzone przy wysokich cenach wegla.
    Węgiel spadł, a taryfy zostały.

    Prywatnych osób może mniej obchodzi, bo mają swój limit obnizonych
    cen, ale jacys mali przedsiębiorcy ...

    J.