  • 1. Data: 2009-01-14 22:59:24
    Temat: jak to jest z tym gazem?
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Czy czyta ta grupe ktos kto ma troche wiedzy na temat systemow przesylu
    gazu ziemnego? mam pare pytan w zwiazku z ostatnimi wydazeniami w Rosji
    i Ukrainie.
    1. O co chodzi z tym gazem technicznym? Ukraina twierdzi ze musi zuzywac
    czesc tranzytowego gazu na jego przesyl, rozumiem ze kompresory ktore
    tlocza gaz sa rowniez zasilane gazem. Czy jedyna mozliwoscia jest zeby
    pobieraly czesc gazy ktory pompuja czy tez istnieje techniczna mozliwosc
    zeby byly zasilane gazem z innego zrodla?
    2. Czy prawda jest ze systemem gazaciagow na Ukrainie nie jest
    technicznie mozliwe przeslanie gazu tak jak chciala Rosja wczoraj, tzn
    dostarczyli Ukrainie wylacznie gaz dla Moldawi zdaje sie, nie
    dostarczyli gazu dla innych odbiorcow. Ukraina gazu nie przetloczyla
    tlumaczac to tym ze wykonanie tego spowodowalo by "rozdzielenie
    ukrainskiej sieci gazowniczej na pol" i uniemozliwilo dostarczanie gazu
    odbiorcom ukrainskim
    pozdrawiam
    michu

  • 2. Data: 2009-01-15 06:37:07
    Temat: Re: jak to jest z tym gazem?
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    michu pisze:

    > 1. O co chodzi z tym gazem technicznym?

    Pewnikiem straty, ZTCC dostawca dopuszcza do 20%, tymczasem w Europie
    przy 3% już jest awantura.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2009-01-15 17:45:26
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 14, 11:37 pm, PeJot <P...@0...pl> wrote:

    > Pewnikiem straty, ZTCC dostawca dopuszcza do 20%, tymczasem w Europie
    > przy 3% już jest awantura.
    >
    > --
    > P. Jankisz

    Nie wiem jak sie rozszyfowuje ZTCC, a chodzi tu o narmalna kradziez
    gazu.
    Z jakiego niby powodu mialyby nastapic jakikolwiek straty gazu?

    Kazik

  • 4. Data: 2009-01-15 18:01:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 15 Jan, 17:45, Kazik <a...@s...ca> wrote:

    > Nie wiem jak sie rozszyfowuje ZTCC, a chodzi tu o narmalna kradziez
    > gazu.
    > Z jakiego niby powodu mialyby nastapic jakikolwiek straty gazu?

    No cóż, popatrz na mapę, porachuj ile na tych rurociągach musi być
    zaworów z pakunkiem, uszczelek, porowatych i pordzewiałych spawów,
    nieszczelnych zaworów bezpieczeństwa itd. Przy niezbyt wysokiej
    kulturze technicznej nie spodziewaj się że to jest utrzymywane na
    jakimś kosmicznym poziomie niezawodności. Są materiały na uszczelki
    dające siedem rzędów wielkości mniejsze przecieki niż azbest. Raczej
    nie spotkasz ich na ukraińskiej rurze...
    Konrad

  • 5. Data: 2009-01-15 19:24:14
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 15 Jan 2009 10:01:25 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >dające siedem rzędów wielkości mniejsze przecieki niż azbest. Raczej
    >nie spotkasz ich na ukraińskiej rurze...
    I jest jeszcze jeden dynks bodajże - sprężarki i takie inne
    ustrojstwa, które prawdopodobnie chodzą na gaz z tej samej rury.
    Ale to wszystko wydajemisie, trza by zapytać fachowca.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2009-01-16 01:16:51
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 15, 12:24 pm, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > ustrojstwa, które prawdopodobnie chodzą na gaz z tej samej rury.
    > Ale to wszystko wydajemisie, trza by zapytać fachowca.

    Zawory rurociagu konstruowane wg standardu API 6D i sa 'high pressure
    seal type ,, dopuszczalny przeciek = zero. Podobne zawory sa uzywane w
    rurociagach wodorowych.

    Mikrostruktura rur byla obliczona na zastosowanie w temp -56 C i byla
    opracowana przez wykonawcow z Mannesmann i Sumitomo, badaniom
    mechanicznym, NDE oraz hydro byla podana kazda rura indywidualnie,
    certifikowana niezaleznie przez TuV i DNV

    Kolnierze nie sa uzywane - zawory sa pospawane bezposrednio do rur,
    Kazdy spaw byl wykonany spawaczami, ktorzy przeszli rygorystyczne
    doksztalcenie przez specjalistow z Kanady, Szwecji (ESAB i Niemiec
    (TuV) oraz musieli zdac techniczne testy. Kazdy spaw byl podany trzem
    metodom badan nieniszczacych, wlaczajac w to 100% badan
    ultradzwiekowych i radiologicznych, iwyniki badan byly weryfikowane
    przez niezaleznych specjalistow badan nieniszczacych.
    Kazdy spaw byl spawany wylacznie elektrodami ESAB, ktore byly rowniez
    uzyte podczas testow spawaczy

    Przed korosja rurociag jest zabezpieczony powloka ochronna oraz
    ochrona katodowa, Rurociag jest periodycznie sprawdzany przy pomocy
    ILI (In line Inspection tools)tzw 'smart pig".Gazprom uzywa
    MagneScanHR Smart Pig skonstruowany przez Pipetronix Inc, ktory
    przechodzac wewnatrz rurociagu podaje nastepujaca dane (nie znam
    niestety polskiej terminologii):

    Diameter / geometry measurements;
    Curvature monitoring;
    Pipeline profile;
    Temperature / pressure recording;
    Bend measurement;
    Metal-loss / corrosion detection;
    Photographic inspection;
    Crack detection;
    Wax deposition measurement;
    Leak detection;
    Product sampling, and;
    Mapping.

    Kazda stacja spezania jest zabezpieczona sytemem wylawiana (leak
    detection) przecieku gazu.

    System zabezpieczenia jakosci projektowania i budowy gazociagu oraz
    stacji sprezania byl wg ISO 9001,

  • 7. Data: 2009-01-16 07:45:59
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Kazik napisal:
    [ ciach ]

    Ale ty piszesz o jamalskim, czy o starych rurociagach,
    pamietajacych Gierka i Brezniewa? Bo jako sie kojarze,
    aby w latach siedemdziesiatych ISO 9001 grasowalo :)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 8. Data: 2009-01-16 14:00:43
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 16, 12:45 am, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:
> [...]
    > pamietajacych Gierka i Brezniewa? Bo jako sie kojarze,
    > aby w latach siedemdziesiatych ISO 9001 grasowalo :)

    O jamalskim

    Kazik.

  • 9. Data: 2009-01-16 16:36:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 16 Jan, 14:00, Kazik <a...@s...ca> wrote:

    > O jamalskim

    Racja. zawory ladne sa.
    http://www.daylife.com/photo/06us55u6Dg1sj

    Ale tu kompresory na uszczelki:
    http://www.daylife.com/photo/0afactM7YS2BL
    Konrad

  • 10. Data: 2009-01-16 21:38:30
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 16, 9:36 am, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Racja. zawory ladne sa.http://www.daylife.com/photo/06us55u6Dg1sj

    Ciesze sie, ze zatwierdzasz :-)

    > Ale tu kompresory na uszczelki:http://www.daylife.com/photo/0afactM7YS2BL
    > Konrad

    Czepiasz sie, Konradzie.

    Mialem zaprojektowac spawane polaczenia w stacji kompresorowej?

    W jaki sposob radzisz umozliwienie technicznemu personelowi
    przeprowadzenie periodyczne obslugi systemu?
    Rozcinac spaw za kazdym razem?

    W twojej kuchni posiadasz polaczenia gazowe na gwint. Nie boisz sie?

    Zapomnialem podac, ze bylem dyrektorem zabezpieczenia jakosci (QA)
    europejskiej czesci gazociagu Jamal-Europa.