  • 51. Data: 2011-08-12 23:03:03
    Temat: Re: kwestia estetyczna
    Od: m...@t...pl

    > Jest gorzej. Jemzyki LoLoPe daja im mozliwosc paprania znacznie lepiej, niz
    > do tej pory mogli to robic w GWBASIC i BASICA.
    Każdy projekt i w każdym języku się spaprze gdy wymogi w przyszłości
    nas zaskoczą. Dlatego lepiej jest zrobić gorszy projekt, mniej dopasowany,
    ale bardziej odporny na zaskoczenia. Ostatnio dochodzę do wniosku, że
    idealny projekt to taki, w którym mam dużo i obojętnie jak spapranych
    części. Gdy przyszłość mnie zaskakuje, to cała część idzie do kosza i
    jest pisana na nowo. Nikomu po czasie o tal nie będzie chciało się wgryzać w
    stary kod.

  • 52. Data: 2011-08-12 23:21:28
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "fir" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
    > dzieleni ich komentarzami na bloki czasem tak pisalem

    I tak dochodzimy do wyższości Bożego Narodzenia nad Wielkanocą.

    Przecież nikt nikomu nie każde pisać ciurkiem bez komentarzy. A to czy
    podział będzie ujęty w same bloki klamerkami, czy jako oddzielne nazwane
    procedury... to mało ważne.

    Sens procedur (metod, jeżeli OOP) to budowanie kawałków kodu wykonujących
    dobrze określone operacje na dostarczonych argumentach. Dlatego właśnie
    podany przez ciebie przykład "wash-and-go" jest przykładem złego podejścia
    do sprawy: wczytujesz bitmapę-robiszcośznią-iwypisujesz w jednej funkcji bez
    podprocedur. A przecież bardziej naturalne byłoby mieć jedną procedurę do
    wczytywania, drugą do robienia i trzecią do wypisywania. Potem skleić to w
    całość w czwartej procedurze.

    I oczywiście możliwe byłoby trywialnie prosto używanie np. innej
    robiszcośznią. I parę innych rzeczy, np.:

    int proc(char* nameIn,char* nameOut,int (*f)(char*))
    {
    BitmapType* bitmap;

    int succed = 0;
    if (readBitmap(nameIn,bitmap))
    {
    succed = f(bitmap) && writeBitmap(nameOut,bitmap);
    free(bitmap);
    }
    return succed;
    }

    Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie aby dać zmienną liczbę argumentów
    itd. itp. - wtedy możesz łatwo zastosować kilka przekształceń itd. itp. - co
    w wariancie "jedna duża procedura" - nie bardzo ci się uda. No chyba ze
    obudujesz jakimiś switch-ami itd. itp. - ale wtedy będzie to już bardzo
    bardzo nieczytelne.

  • 53. Data: 2011-08-13 08:38:32
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <m...@t...pl> napisał w wiadomości grup
    > Każdy projekt i w każdym języku się spaprze gdy wymogi w przyszłości
    > nas zaskoczą. Dlatego lepiej jest zrobić gorszy projekt, mniej dopasowany,
    > ale bardziej odporny na zaskoczenia. Ostatnio dochodzę do wniosku, że

    ???

    Aby rozróżniać lepsze-gorsze potrzeba wprowadzić relację porządku, czyli
    możliwość porównywania a < b .

    Takich relacji można podać wiele różnych. Na przykład: wielkość programu,
    szybkość jego działania... ale także zyski ze sprzedaży, przenośność,
    łatwość obsługi itp.

    Zawsze realizujesz - niezależnie od tego czy tego chcesz czy nie -
    subiektywnie najlepszy projekt. Choć być może i tak, że kryterium będzie:
    "zrobić najgorzej działający program, który doprowadzi firmę do upadku". Po
    prostu ludzie działają subiektywnie racjonalnie.

> [...]
    > części. Gdy przyszłość mnie zaskakuje, to cała część idzie do kosza i
    > jest pisana na nowo. Nikomu po czasie o tal nie będzie chciało się wgryzać

    Jeżeli robisz cokolwiek odpowiedzialnego, to "wgryzanie się" może być
    konieczne. Bo program jest komuś potrzebny, a potrzeby mają to do siebie, że
    ewoluują. I łatwiej jest np. gdy zmienił się format danych nieco przerobić
    2% kodu źródłowego - niż pisać wszystko od nowa.

    Cały cyrk polega właśnie na umiejętności sprzedawania tego samego Burka -
    czyli używania tego co się raz zrobiło - po wielokroć. Jeżeli potrafisz w
    kolejnym projekcie użyć 90% ze starego... to po prostu piszesz 10x szybciej
    i robisz 10x mniej błędów.

  • 54. Data: 2011-08-13 12:12:58
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > jest pisana na nowo. Nikomu po czasie o tal nie będzie chciało się wgryzać w

    mozna po prostu powiedziec ze tresc jest wazniejsz niz forma
    - jesli ktos lepiej orientuje sie czy lepiej mu sie pisze
    w kompletnym balaganie (a moze tak byc np nie traci energii
    na mozolniejsze dopracowywanie tylko skupia sie na
    najwazniejszych rzeczach - samym tworzeniu nowego a nie
    formatowaniu go) to praca w takim balaganie moze
    isc o wiele lepiej niz w porzadku - sam osobicie lubie domyslac
    i dopracowywac dokladnie rozmaite szczegoly ale jak pisze
    i chce szybko sprawdzic, jak mam jakis pomysl, jak cos wyjdzie,
    robie zwykle balagan; choc znane mi jest tez uczucie potrzeby prob
    cyzelowania i dopracowywania - poki co to co pisze jest
    pisane na poly w trybie eksperymentow na zywym ciele kodu,
    na poly zas sklada sie z przemyslanych technik i stylistyk,
    ktorych sie mozlolnie dopracowalem w ciagu kilku lat prob i nauki
    programowania

  • 55. Data: 2011-08-13 18:22:42
    Od: "Marszalkowski" <m...@t...pl>

    > Aby rozróżniać lepsze-gorsze potrzeba wprowadzić relację porządku, czyli
    > możliwość porównywania a < b .
    W tym przypadku: Czas wykonania akceptowanej wersji przez klienta/użytkownika.

> [...]
    > ewoluują. I łatwiej jest np. gdy zmienił się format danych nieco przerobić
    > 2% kodu źródłowego - niż pisać wszystko od nowa.
    Dokładnie o to mi chodzi. Wywalam cały blok, który stanowi... od 1% do 5%
    całości. Same bloki nie są porządnie napisane, są nastawione na całkowite
    wywalenie. Natomiast cały projekt jest bardzo staranny. Mogę szybko
    przeszkolić nowego programistę co do ogółów projektu. Szczegółów mu
    oszczędzam, a sobie oszczędzam czas. On z kolei nie traci czasu na wgryzanie
    się w stary kod. Pisze nową funkcjonalność i nie ma bladego pojęcia jak
    działa reszta.

> [...]
    > kolejnym projekcie użyć 90% ze starego... to po prostu piszesz 10x szybciej
    Właśnie ostatnio odnoszę wrażenie, że to jest możliwe gdy projekt jest
    elastyczny a nie nadmiernie dopasowany. Brakuje mi właściwego słownictwa...
    Generalnie straciłem wiarę w możliwość szybkiej poprawy starego kodu. I wolę
    już na etapie projektu dobrze wydzielić to co będzie wywalone w całości i
    nadpisywane od nowa.

  • 56. Data: 2011-08-13 18:52:26
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Marszalkowski" <m...@t...pl> napisał w wiadomości grup
    > Właśnie ostatnio odnoszę wrażenie, że to jest możliwe gdy projekt jest
    > elastyczny a nie nadmiernie dopasowany. Brakuje mi właściwego
    > słownictwa...

    ... magiczne słowa to "metodyki zwinne", czyli agile development .

  • 57. Data: 2011-08-13 19:20:45
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    slawek wrote:

    > Użytkownik "Marszalkowski" <m...@t...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > ... magiczne słowa to "metodyki zwinne", czyli agile development .

    Taaa. Agile sie nadaje tylko do malych projektow. Moooze od biedy do
    srednich. Na pewno nie do duzych!