  • 51. Data: 2024-03-13 16:35:53
    Temat: Re: news.icm.edu.pl
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Mar 2024 14:43:58 +0100, alojzy nieborak
    <g...@g...com> wrote:
    > Adres IP został zakwalifikowany jako dane osobowe w wyroku
    > Trybunału
    > Sprawiedliwości UE z 24.11.2011 r., C-70/10 w sporze z dostawcą
    > Internetu.

    TS to nie Polski sąd. A nawet gdyby był to i tak nie na znaczenia bo
    każdy wyrok w tej samej sprawie jest prawie inny.

    --
    Marek

  • 52. Data: 2024-03-13 20:41:45
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 13.03.2024 o 15:31, Cezar pisze:

    > Napisał Grzegorz Niemirowski z 94.172.61.19

    Udzielnie się w usenecie jest dobrowolne.
    Jeśli ktoś ma z tym problem zawsze może przestać pisać.
    Grupa pl.misc.elektronika ma kilkudziesięciu aktywnych
    użytkowników więc to tzw elita i jeśli ktoś ma z tym problem
    to sorry taki mamy klimat...
    --
    pzdr, j.r.

  • 53. Data: 2024-03-14 01:56:24
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > W wypadku umieszczenia go w treści posta?

    > Chmurka przede wszystkim przetwarza adresy e-mail podawane przy
    > rejestracji. IP moim zdaniem nie ma większego znaczenia. Co z tym IP
    > zrobisz? Wpiszesz w Google? Wiem, jakie były orzeczenia sądów, ale nadal
    > uważam to za naciągane. IP się zmienia, za jednym IP może być wiele
    > osób. Powiązanie z osobą jest dosyć luźne. Internet bazuje na IP i każde
    > urządzenie do niego podłączone te adresy przetwarza. NNTP-Posting-Host
    > jest z nami od kilkudziesięciu lat.

    Kilkadziesiąt lat temu to miałeś internet przez terminal na uczelni i
    zero publicznych usług. Dzisiaj ujawnianie adresu IP prowadzi do
    identyfikacji osób i co najwyżej możesz nie przejmować się tym.

  • 54. Data: 2024-03-14 01:59:11
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 13.03.2024 o 20:41, Rutkowski, Jacek pisze:

> [...]
    > Grupa pl.misc.elektronika ma kilkudziesięciu aktywnych
    > użytkowników więc to tzw elita i jeśli ktoś ma z tym problem

    Nowa wykładnia RODO?

  • 55. Data: 2024-03-14 15:38:35
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cezar <c...@t...pl.invalid> wrote:

    > Choćby dlatego że adres IP w połączeniu z innymi danymi (a czasami bez
    > nich) podpada pod dane osobowe wg RODO czy też PII wg GDPR.

    Z danymi osobowymi chyba byłoby w porządku -- jest regulamin, który każdy
    musi zaakceptować, a w nim jest informacja:

    "2. Adres IP, z którego następuje połączenie, nazwa użytkownika oraz numer
    portu źródłowego dołączane są w nagłówkach każdego wysyłanego posta i z
    uwagi na naturę działania sieci Usenet stają się dostępne publicznie (na
    wszystkich innych serwerach w sieci, na połączonych z nimi stronach www
    oraz w innych miejscach) na zawsze. Właściciel serwera nie ma skutecznego
    mechanizmu pozwalającego na usunięcie tych danych."

    Natomiast może faktycznie w dzisiejszych czasach i realiach (nie tylko
    polityczno-regulacyjnych, ale też przy obecnej strukturze Usenetu) lepiej
    byłoby ten nagłówek usunąć, tym bardziej, że serwer wymaga rejestracji
    (więc jest jakiś dowód na to, że autor jest autorem -- login zostałby w
    nagłówkach).

    Zastanowię się nad tym jeszcze.

    --
    Zajączek miał ochotę na seks. idzie przez las i szuka partnerki.
    Spotyka zwiniętego w kłębek jeża. Obchodzi go dookoła i zupełnie nie

  • 56. Data: 2024-03-14 17:10:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

> [...]
    [...]
> [...]
    > byłoby ten nagłówek usunąć, tym bardziej, że serwer wymaga rejestracji
    > (więc jest jakiś dowód na to, że autor jest autorem -- login zostałby w

    Czyli zrobić anonimizer? Nie jest to dobry pomysł. Wyobraźmy sobie,
    że ktoś coś przez ten serwer nawywijał, coś takiego, co jest karalne.
    Wysilmy wyobraźnie jeszcze bardziej -- ktoś faktycznie chce przestępcę
    ścigać. Organ ścigający w pierwszej kolejności będzie musiał udrzyć
    do admina z wnioskiem o ujawnienie. Tu się okaże, że adres mailowy
    wymagany przy zakładaniu konta był lipny, a koleś klikał z Białorusi.
    Jeśli w ogóle coś się okaże. Przecież nikt teraz danych nie sprawdza.
    Robi się nieprzyjemnie, bo można zostać oskarżonym o współudział,
    a przynajmniej o dostarczanie narzędzi do przestępstwa i "rażące
    zaniednanie".

    W tej chwili serwer działa jak każdy inny i w ogóle jak każdy serwer
    w Internecie, nie tylko NNTP. Tłumaczyć może się ten, do kogo należy
    adres IP (w rozumieniu RIPE). A że jest rejestracja i są loginy?
    Ta cała procedura to właściwie tylko ochrona przed botami, nie ma
    konieczności sprawdzania, czy rejestrująca się osoba jest tym, za
    kogo się podaje. Wiele usług w Internecie działa na tej zasadzie.

    > Zastanowię się nad tym jeszcze.

    To właśnie bym doradzał.

    Jarek

    --
    -- Jakiej obrazy najjaśniejszego pana dopuszczają się ludzie po pijanemu?
    Rozmaicie bywa. Upij się pan, każ sobie zagrać austriacki hymn, a zobaczysz,

  • 57. Data: 2024-03-14 18:16:09
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Arnold Ziffel <a...@h...invalid>
    w artykule <news:3bfd8c8e-9a58-4a28-b58d-80865c931ab2@hootervil
    le.invalid>
    pisze:

> [...]
    > lepiej byłoby ten nagłówek usunąć, tym bardziej, że serwer wymaga
    > rejestracji (więc jest jakiś dowód na to, że autor jest autorem --

    Z puntu widzenia standardu RFC 5536 wygląda to tak:
    1. Pole nagłówka NNTP-Posting-Host jest niestandardowe i zostało
    zarejestrowane w IANA jako przestarzałe.

    2. Zamiast pola NNTP-Posting-Host i kilku innych (X-Trace, X-Complaints-To
    itd.) wprowadzono pole Injection-Info z następującym wyjaśnieniem:
    /----
    Once a news server generates an Injection-Info header field, it should
    have no need to send these non-standard header fields.
    \----

    3. Jeśli dobrze zrozumiałem, parametry pola Injection-Info nie są
    obowiązkowe, mogą wystąpić co najwyżej jeden raz:
    /----
    At most, one occurrence of each such <parameter> is allowed.
    \----
    To oznacza, że nie trzeba podawać jawnie adresu IP jako wartości atrybutu
    "posting-host", o ile newsadmin potrafi jednoznacznie zidentyfikować
    nadawcę na podstawie wartości "posting-account" i "logging-data", a te
    mogą być zaszyfrowane czy zahashowane (z solą).

    A tu kilka przykładów dla różnych serwerów z wiadomości, w których NIE
    było NNTP-Posting-Host:
    /----

    e6";
    logging-data="15580";
    mail-complaints-to=a...@m...net

    posting-host="2e2d32f25b06e2f6408b075160685cc7"; logging-data="26910";
    mail-complaints-to=a...@e...org;
    posting-account="U2FsdGVkX18KC5xjMSFelzXTAhG5zpQa"

    logging-data="2112407"; mail-complaints-to=a...@e...org;
    posting-account="U2FsdGVkX1+AuKPBZoV9MoOIlA07WRYlgNl
    FuQhN5KM="

    ofh.team";
    mail-complaints-to="u...@b...team";
    posting-account="9dIQLXBM7WM9KzA+yjdR4A";
    \----

    Ciekawe jest ostatnie rozwiązanie dla posting-host stosowane przez serwer
    bofh.

    Na koniec Google Groups:
    /----
    \----
    Jak widać, nawet Google nie wysyła jawnie danych konta użytkownika.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 58. Data: 2024-03-14 20:59:56
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 14.03.2024 o 01:59, io pisze:

    > Nowa wykładnia RODO?
    Nie tzw realia.
    Jak nie masz do czego się czepić to idź na spacer a nie przed kompa...
    --
    pzdr, j.r.

  • 59. Data: 2024-03-15 00:07:41
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    io <i...@o...pl.invalid> napisał(a):
    > Kilkadziesiąt lat temu to miałeś internet przez terminal na uczelni i zero
    > publicznych usług. Dzisiaj ujawnianie adresu IP prowadzi do identyfikacji
    > osób i co najwyżej możesz nie przejmować się tym.

    Prowadzi, ale nie jest to wcale takie proste dla osoby z ulicy.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 60. Data: 2024-03-15 00:53:13
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 14/03/2024 14:38, Arnold Ziffel wrote:

> [...]
    > oraz w innych miejscach) na zawsze. Właściciel serwera nie ma skutecznego
    > mechanizmu pozwalającego na usunięcie tych danych."

    To sie chyba fachowo nazywa klauzula niedozwolona.

    c.