  • 1. Data: 2009-01-22 09:05:30
    Temat: numeracja Multimedia Dębica
    Od: w...@g...pl

    Pytania o numerację Multimedia Polska - południe w OT Dębica.

    Od lat (jeszcze jako Telekomunikacja Dębicka, a potem Telenet Dębica)
    ma przyznaną niewłaściwą ( z SN Rzeszów) numerację SPQM=787(1-5).

    Czy owa numeracja jest nadal wykorzystywana tzn. posiadają ją jacyś
    abonenci ?
    Jak w ogóle do tego doszło ?
    Czy dobrze kojarzę, że gdy ten operator startował to TP na tamtym
    terenie miała jedynie gminną centralę ręczną w Radomyślu Wlk.
    obsługująca również gminę Wadowice Grn.. Stąd op. niezależny uzyskał
    tam przewagę, ale nie miał sieci w "stolicy" SN- Tarnowie. miał ja
    natomiast w sąsiednim OT Mielec. I stąd to numeracyjne zawirowanie.
    Wdzięczny będę za info.

  • 2. Data: 2009-01-22 10:35:24
    Temat: Re: numeracja Multimedia Dębica
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    w...@g...pl pisze:
> [...]
    > ma przyznaną niewłaściwą ( z SN Rzeszów) numerację SPQM=787(1-5).
    > Czy owa numeracja jest nadal wykorzystywana tzn. posiadają ją jacyś

    Dawno nie byłem w moich "rodzinnych stronach", nie jestem więc pewien,
    ale podejrzewam, że działa w najlepsze.

    > Jak w ogóle do tego doszło ?
    > Czy dobrze kojarzę, że gdy ten operator startował to TP na tamtym
    > terenie miała jedynie gminną centralę ręczną w Radomyślu Wlk.
    > obsługująca również gminę Wadowice Grn..

    Tak właśnie było.

    > Stąd op. niezależny uzyskał
    > tam przewagę, ale nie miał sieci w "stolicy" SN- Tarnowie. miał ja
    > natomiast w sąsiednim OT Mielec.

    Nie wiem tylko, czy to była centrala Telenet Dębica, czy "siostrzanej"
    spółki w Mielcu (Polska Telefonika Wiejska, potem bodajże Teler, a potem
    Telenet Południe, nie mylić z Telenet Mielec, bo ta ostatnia to
    przekształcona spółka PT Centrala, która powstała na gruzach
    "zakładowej" centrali telefonicznej WSK PZL Mielec).

    A co do uzyskanej przewagi: na przykładzie OT Mielec (dawna strefa
    0-196) ładnie widać, jak działa konkurencja. Z racji braku
    infrastruktury i "możliwości technicznych" uzyskanie telefonu nawet w
    mieście graniczyło z cudem. Zakładowa "Centrala" wzięła sprawy w swoje
    ręce i krok po kroku zaczęła "telefonizację" miasta poczynając od
    wschodnich terenów (nowe osiedla). I dopiero to zmusiło TP do
    inwestycji. Ale oczywiście tylko w mieście, okoliczne wioski nadal
    oczekiwały na telefon. Impulsem do inwestycji TP "na wsiach" było
    pojawienie się rzeczonej Polskiej Telefoniki Wiejskiej, która postawiła
    maszt w centrum miasta i obsługiwała abonentów łączem radiowych.
    Warunkiem podłączenia było zebranie odpowiedniej ilości chętnych w
    bliskiej okoklicy (nie pamiętam dokładnej liczby) - tam stawiano maszt z
    odbiornikiem, a dalej rozprowadzano kable po słupach energetycznych. TP
    zaczęła budzić się z letargu i... zaczęła konkurować. Dziwnym trafem
    nagle nie było już konieczne partycypowanie w kosztach budowy
    infrastruktury (naliczanych a'konto przyszłego abonamentu): szybko
    uwijali się ze stawianiem słupów i podpinaniem kolejnych domów, byle
    tylko zdążyć przed konkurencją. Moi rodzice zostali uszczęśliwieni
    łączem telefonicznym od TP bodajże w 1996 (a może 1997?) roku po
    kilkunastu latach oczekiwania - numeracja 0-17 5841xxx, do której
    "dołączono" istniejącą wcześniej 0-196 114xx jako 0-17 58414xx, stąd
    często jeszcze spotyka się taki sposób podawania numeru: 0-17 58-414-xx
    (stare przyzwyczajenia ze 114-xx). Nawiasem mówiąc, była to jedna z
    nielicznych nieregularnych zmian numeracji po likwidacji strefy 0-196,
    która przebiegła według schematu:

    11xxx -> 5811xxx *
    114xx -> 58414xx
    2xxx -> 5862xxx
    3xxx -> 5863xxx
    4xxx -> 5864xxx
    5xxxx -> 585xxxx
    82xxxx -> 582xxxx
    83xxxx -> 583xxxx
    88xxxx -> 788xxxx (PT Centrala)

    * numeracja 11yxx to okoliczne gminy, które podczas "telefonizacji"
    miały zmienianą numerację na "pojemniejszą". Pierwszą dużą inwestycją
    była gmina wiejska Mielec (miejscowości Chorzelów, Chrząstów, Malinie),
    a że to gmina największa, to zdecydowali się zmienić 114 na 58414xx i
    wykorzystać numerację 5841zxx (dla z różnego od 4), 5842xxx i 5840xxx
    dla ISDN. Kolejne, mniejsze gminy/miejscowości, podczas "telefonizacji"
    miały zmieniane numery według schematu 5811yxx -> 581y1xx, a numery
    581yzxx dla z różnych od 1 były numerami "nowymi". Potem jednak
    wszystkie numery się "wymieszały" i niczym niezwykłym jest numeracja 584
    i 581 w samym mieście Mielec.

    Ale się rozpisałem - to jak sentymentalna podróż do kraju
    telekomunikacyjnego dzieciństwa ;-)

    Marek

  • 3. Data: 2009-01-22 10:47:44
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>