  • 11. Data: 2024-03-01 15:02:44
    Temat: Re: optoizolacja uart-a
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 29.02.2024 o 22:54, Mirek pisze:

    > AI może skorzysta ;)

    To też :) o ile ma interfejs do serwerów newsowych w co raczej wątpię.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2024-03-01 16:18:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-02-29 o 22:51, Janusz pisze:

    > Nie, wszystko ok, dzięki temu szybko nie zginie a i  może ktoś
    > skorzysta, ciekawe informacje z tym nasycaniem, wydawałoby sie że teraz
    > tranzystory są szybkie a tu jak widać trzeba nadal stosować sztuczki z
    > lat 70-80'.

    Rozrzuty CTR transoptorów są spore (o ile pamiętam to dla tych TLP112
    przy sterowaniu LEDa prądem 2mA) CTR były w zakresie 10% (sztuki o mniej
    niż 10% odrzucaliśmy) do 50%.
    Należy też założyć, że z czasem CTR się obniża i zależy też od temperatury.
    Jak policzysz z zapasem tak, aby działało przy 5% to przy 50% sterowany
    tranzystor będzie 10 krotnie nasycony.
    A wyłączanie dużym opornikiem, bo przecież przy tym 5% nie możesz zabrać
    całego prądu w rezystor.

    Tranzystor jest szybki, jak go dobrze wysterujesz (w jedną i w drugą), a
    jak sterowanie cienkie to i szybkość taka sobie (efekt Millera).

    Bardzo dokładnie wtedy mierzyłem (z transoptorami o skrajnych CTR) jaką
    prędkość da się uzyskać. Opóźnienie zbocza zależy od czasu pozostawania
    w przeciwnym stanie. Przy transmisji z UARTa trzeba zakładać, że 1-ka
    może trwać wiecznie, a 0 góra 9 bitów.
    Przy wyjściu z tego wiecznie zbocze bitu startu wyznaczy moment odczytu
    kolejnych bitów, a kolejne zbocza będą już inaczej opóźnione. Wyliczone
    prędkości maksymalne były przy założeniu, że różnica tych opóźnień to
    góra 10% bitu. Jestem pewien, że praktycznie działało by przy jeszcze
    większej prędkości. Dla tych pętli full duplex COM-COM specyfikowaliśmy
    (bardzo zachowawczo) 115200 jako prędkość maksymalną.
    Sprzedaliśmy ich tylko kilka, bo właściwie to nikomu nie było potrzebne.
    To był jakby dodatkowy produkt powstały przy okazji robienia komunikacji
    z naszymi kontrolerami dostępu.

    Z pomiarów tych pętli 1200m mam jeszcze w szafce (cała szafka zajęta)
    pod biurkiem 4 zwoje po 300m skrętki (nie ethernetowej tylko pojedynczej
    telekomunikacyjnej).
    P.G.

  • 13. Data: 2024-03-02 12:42:20
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.02.2024 20:10, Mirek wrote:

    > 9600 spokojnie mi wystarcza, ale jak zobaczyłem na oscyloskopie jak to
    > wygląda to już nie daje mi to spokoju.

    Mogę ustawić niestandardową prędkość i maksimum to 14000 - przy tej
    chodzi jeszcze bezbłędnie,
    Przy 14500 przechodzą jakieś pojedyncze procenty, a przy 15000 nie
    odbiera już nic.
    Sprawdzałem przy 9600 na 260m skrętki - działa bez problemu, więc chyba
    tak zostawię.
    Jak kupię przy okazji jakiś szybszy transoptor i będzie okazja to sprawdzę.

    --
    Mirek