  • 1. Data: 2009-08-12 13:11:51
    Temat: palnik/kuchenka na świeczkę
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Tak sobie siedzę i myślę nad zrobieniem miniaturowej kuchenki
    turystycznej na świeczkę. Stearyna jest bardzo wydajnym paliwem, bardzo
    tanim, wszędzie dostępnym i przede wszystkim bezpiecznym. Nawet na
    lotnisku się nie czepią. Wady są dwie - kopcenie, ale to można
    zlikwidować większym cugiem, oraz słaba szybkość palenia przy
    wykorzystaniu tradycyjnego knota. Próbowałem zwiększyć liczbę knotów,
    ale to wciąż za mało, a poza tym dużo roboty z nimi. Czy ma ktoś z
    przytomnych jakiś pomysł by w prosty sposób szybciej odparowywać
    stearynę ? Tylko żeby to się dawało zgasić.
    Adam

  • 2. Data: 2009-08-12 15:19:11
    Temat: Re: palnik/kuchenka na świeczkę
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 12, 2:11 pm, Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>
    wrote:
> [...]
    > przytomnych jakiś pomysł by w prosty sposób szybciej odparowywać
    > stearynę ? Tylko żeby to się dawało zgasić.

    W Bovington (muzeum broni pancernej) jest ciągnik gąsienicowy 1910
    albo coś koło tego, silnik spalinowy zasilany parafiną. Wybiorę się
    tam pewnie w ten weekend, jak chcesz to go obfotografuję, może jakiś
    pomysł się da wykorzystać.
    Konrad

  • 3. Data: 2009-08-12 15:46:11
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 12 Aug 2009 08:19:11 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >albo coś koło tego, silnik spalinowy zasilany parafiną. Wybiorę się
    >tam pewnie w ten weekend, jak chcesz to go obfotografuję, może jakiś

    Pewno miał taki motorek: http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_bulb_engine,
    po naszemu to silnik średnioprężny z gruszką żarową (eksponat krajowy,
    proszę wycieczki to http://pl.wikipedia.org/wiki/Ursus_C-45 aka Lanz
    Bulldog). Chodzi podono na wszystkim ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 4. Data: 2009-08-12 20:17:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Aug 2009 15:11:51 +0200, Adam Moczulski wrote:
    > Tak sobie siedzę i myślę nad zrobieniem miniaturowej kuchenki
    >turystycznej na świeczkę. Stearyna jest bardzo wydajnym paliwem, bardzo
    >tanim, wszędzie dostępnym i przede wszystkim bezpiecznym.

    Uwazaj - wiekszosc jest chyba z parafiny. To nie to samo.

    >Wady są dwie - kopcenie, ale to można
    >zlikwidować większym cugiem

    Moze sie wiazac ze stratami ciepla.

    >Czy ma ktoś z
    >przytomnych jakiś pomysł by w prosty sposób szybciej odparowywać
    >stearynę ?

    Mozna podgrzac tak ze zacznie parowac i palic sie bez knota.

    >Tylko żeby to się dawało zgasić.

    No wlasnie - woda sie gasi niebezpiecznie - slup ognia na 2m wyszedl
    :-)

    A w ogole poszukaj "stove", sa ciekawe projekty turystycznych np na
    szyszki.

    J.

  • 5. Data: 2009-08-13 07:02:18
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Grzegorz Krukowski pisze:

    > Pewno miał taki motorek: http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_bulb_engine,
    > po naszemu to silnik średnioprężny z gruszką żarową (eksponat krajowy,
> [...]

    *Jeden* cylinder pojemności wiadra :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2009-08-13 07:09:12
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Adam Moczulski pisze:
> [...]
    > tanim, wszędzie dostępnym i przede wszystkim bezpiecznym. Nawet na
    > lotnisku się nie czepią. Wady są dwie - kopcenie, ale to można

    Niecałkowite spalanie a do tego jeszcze więcej ciepła idzie w komin.
    Szkoda energii.

> [...]
    > ale to wciąż za mało, a poza tym dużo roboty z nimi. Czy ma ktoś z
    > przytomnych jakiś pomysł by w prosty sposób szybciej odparowywać

    Sposób musi być, skoro w latach 20 XX wieku po drogach jeździło trochę
    samochodów z silnikiem parowym, a kocioł opalany był właśnie parafiną (
    źródło: Discovery Channel ).

    ATSD, na lotniskach czepiają się kuchenek *benzynowych* ? MSZ paliwo
    jeszcze łatwiej dostępne, a we współczesnych konstrukcjach wygoda
    użytkowania. Na nafice też pójdzie, można utoczyć z samolotu ;)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2009-08-13 08:44:28
    Od: mirek <m...@v...pl>

    On 13 Sie, 09:09, PeJot <P...@0...pl> wrote:
    > Adam Moczulski pisze:
    Może tu: http://zenstoves.net/LinksGeneral-DIY.htm#HomeMadeSt
    oves coś
    znajdziesz
    Miłego czytania

  • 8. Data: 2009-08-13 12:00:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Aug 2009 09:09:12 +0200, PeJot wrote:

    >Sposób musi być, skoro w latach 20 XX wieku po drogach jeździło trochę
    >samochodów z silnikiem parowym, a kocioł opalany był właśnie parafiną (
    >źródło: Discovery Channel ).

    Ich parafina to niekoniecznie jest nasza parafina.
    Nawet dzis u nas w aptece jak poprosisz o parafine to dostaniesz w
    butelce.

    >ATSD, na lotniskach czepiają się kuchenek *benzynowych* ?

    Pustych raczej nie, choc lotniska maja swoje numery.
    Np widzialem lokowke na gaz ... "bo elektrycznych nie wolno przewozic
    samolotami".

    >MSZ paliwo
    >jeszcze łatwiej dostępne, a we współczesnych konstrukcjach wygoda
    >użytkowania. Na nafice też pójdzie, można utoczyć z samolotu ;)

    Ale jest duza lub niebezpieczna, smierdzi. powszechnie dostepna w
    wersji samochodowej, a dostan gdzies na zadupiu pol litra
    ekstrakcyjnej.

    J.

  • 9. Data: 2009-08-13 12:18:02
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <a...@p...neostrada.pl> wrote:

    > Tak sobie siedzę i myślę nad zrobieniem miniaturowej kuchenki
    >turystycznej na świeczkę.

    Juz bylo.

    A.L.

  • 10. Data: 2009-08-13 12:18:51
    Temat: Re: palnik/kuchenka na ?wieczkę
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > Ale jest duza lub niebezpieczna,

    Modele z oddzielnym baniakiem można rozłożyć i gdzieś tam poupychać.
    Bezpieczeństwo - to nie samoprężne wynalazki rosyjskie.

    > smierdzi. powszechnie dostepna w
    > wersji samochodowej, a dostan gdzies na zadupiu pol litra
    > ekstrakcyjnej.

    Na paliwie samochodowym pójdzie, a po zatankowaniu ekstrakcyjnej zapach
    znika.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem