  • 1. Data: 2009-08-10 17:04:23
    Temat: Cieżar właściwy gazów, siła nośna i ogrzewanie...
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    Witam.
    Mam taki problem teoretyczny:
    Mamy sobie aluminiową rurkę, pustą w środku. Wypompowujemy ze środka
    powietrze i wpompowujemy trochę wodoru(ale tylko tyle, żeby
    ciśnienie wewnątrz rurki było mniejsze niż otoczenia).

    Pytanie jest proste:
    Czy podrzewając taką rurkę z zawartością palnikiem, po pewnej
    chwili(po osiągnięciu pewnej temperatury) rurka zacznie się
    unosić?

    Bawić się w takie doświadczenia nie chcę, bo życie mi jeszcze miłe,
    a ciekaw jestem czy takie coś ma rację bytu.

    Przyglądając się na wzór ciężar właściwy = ciężar / objętość, wydaje
    mi się, że ta rurka powinna zacząć się unosić, ale z drugiej strony
    gdyby coś takiego było możliwe, to czy sterowce byłyby tak ogromne?
    Mogłyby wtedy być zasilane podgrzewanym helem, dobrze mówię?

    Więc jak to będzie naprawdę?

    P.S. Tak właściwie, to się zastanawiałem czy wysłać posta tu, czy na
    pl.sci.fizyka, więc nie bijcie że NTG, najwyżej przekieruję.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 2. Data: 2009-08-10 17:35:41
    Temat: Re: Cieżar właściwy gazów, siła nośna i ogrzewanie...
    Od: Slavius <s...@g...com>

    Nie. Podejrzewam, że masz na myśli zamkniętą rurkę. Jeśli napełnisz ją
    gazem to będzie ona cięższa od rurki z próżnią. Podgrzewając gaz w tej
    rurce zwiększysz tylko ciśnienie gazu. Masa i objętość pozostaną takie
    same. Chyba, że ciśnienie gazu będzie tak duże, że rurka zacznie się
    deformować od ciśnienia.

  • 3. Data: 2009-08-10 20:12:23
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    Slavius wrote:

    > Nie. Podejrzewam, że masz na myśli zamkniętą rurkę. Jeśli napełnisz ją
    > gazem to będzie ona cięższa od rurki z próżnią.

    Hmm ale teoretycznie jeśli mamy rurkę o objętości V wypełnioną próżnią,
    rurka waży m, to wystarczy aby m/V było mniejsze od gęstości powietrza (ile
    to teraz się mówi dzieciom w szkołach, 1,27g/dm3?) i rurka się powinna
    unieść.

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki

  • 4. Data: 2009-08-10 20:26:36
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > powietrze i wpompowujemy trochę wodoru(ale tylko tyle, żeby
    > ciśnienie wewnątrz rurki było mniejsze niż otoczenia).

    A rurka ma wymiary i masę...

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 5. Data: 2009-08-10 20:37:50
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    Adrian S. wrote:

> [...]
    > to teraz się mówi dzieciom w szkołach, 1,27g/dm3?) i rurka się powinna

    Hmm to teraz to juz jest dziecinnie proste - wystarczy znalezc material,
    zrobic z niego cienkoscienna rurke (bo bedzie miala malo "gram"), tylko
    ze ten material musi byc na tyle wytrzymaly aby wytrzymac ta roznice
    cisnien, ktora bedzie probowac z tej rurki zrobic pret...

    Pozdro

    Maseł

  • 6. Data: 2009-08-10 20:47:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Aug 2009 19:04:23 +0200, Sqeeb wrote:
> [...]
    >Czy podrzewając taką rurkę z zawartością palnikiem, po pewnej
    >chwili(po osiągnięciu pewnej temperatury) rurka zacznie się

    Sila wyporu zalezy od objetosci. Jak przewyzsza ciezar, ktory tu jak
    rozumiem sie nie zmienia, to zacznie sie unosic.

    Ogrzewanie minimalnie zmienia objetosc .. i zmienia mocno gestosc
    otaczajacego powietrza .. a ogrzewane powietrze leci w gore :-)

    Sa przeciez na podgrzane powietrze.

    Ale i tak by byly duze.

    J.

  • 7. Data: 2009-08-11 05:58:36
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 10 Aug 2009 22:47:55 +0200
    J.F. wrote:

    > Sila wyporu zalezy od objetosci. Jak przewyzsza ciezar, ktory tu jak
    > rozumiem sie nie zmienia, to zacznie sie unosic.

    No to to ja wiem.

    > Ogrzewanie minimalnie zmienia objetosc .. i zmienia mocno gestosc
    > otaczajacego powietrza .. a ogrzewane powietrze leci w gore :-)

    > Sa przeciez na podgrzane powietrze.

    Ale powietrze ogrzane do c.a. 350 stopni ma c.w. ~= 0.5kg/m3
    a wodór w warunkach normalnych ma coś ponad 0.09 kg/m3.
    Jakby to jeszcze rozrzedzić(podgrzać?)...

    > Ale i tak by byly duze.

    Ale zawsze to ciut mniejsze?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 8. Data: 2009-08-11 06:33:24
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Sqeeb napisal:
    > Ale powietrze ogrzane do c.a. 350 stopni ma c.w. ~= 0.5kg/m3

    Pominales drobny szczegol: rurka jest zamknieta. Gestosc gazu
    sie nie zmieni niezaleznie od tego, jak bardzo ja podgrzejesz.
    Przy podgrzewaniu cisnienie bedzie szybko roslo, bo przemiana
    bedzie izochoryczna (prawo Charlesa).

    > a wodór w warunkach normalnych ma coś ponad 0.09 kg/m3.
    > Jakby to jeszcze rozrzedzić(podgrzać?)...

    To nie moze byc sztywna rurka, bo ona nie zmieni objetosci,
    wiec i gestosci tez nie zmienisz. A wypornosci lepszej niz
    przy calkowitej prozni wewnetrznej i tak tej rurce nie zapewnisz.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2009-08-11 06:47:29
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Mam taki problem teoretyczny:

    Prowokator ? :)
    Idz na grupe fizyka, i przy okazji zapytaj, czy mozesz sie
    podniesc z krzesla ciagnac sie za wlosy.

    pozdrawiam
    pluton

  • 10. Data: 2009-08-11 09:54:38
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Sqeeb wrote:

    > Ale powietrze ogrzane do c.a. 350 stopni ma c.w. ~= 0.5kg/m3
    > a wodór w warunkach normalnych ma coś ponad 0.09 kg/m3.
    > Jakby to jeszcze rozrzedzić(podgrzać?)...

    Tylko po co?
    Na metrze szesciennym objetosci dla wodoru masz sile nosna
    ok. 1.2daN, a po jego dwukrotnym rozrzedzeniu 1.25daN.
    Po rozrzedzeniu tak ze go nie ma 1.3daN - roznica ne tak duza,
    zeby uzasadnic komplikacje konstrukcji.

    Aczkolwiek gdzies w necie widzialem koncepcje balonu wypelnionego
    para przegrzana... wolalbym nie znajdowac sie w gondoli, gdyby
    cos sie w nim rozszczelnilo.

    pozdrowienia

    krzys

    --