  • 1. Data: 2009-05-22 18:54:33
    Temat: podejrzeć RS485 ?
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Taką mam zagwozdkę... System łączy się z modułami za pomocą RS485. Chciałbym
    podejrzeć - co tam jest wysyłane. Nie znam szybkości transmisji, ani
    formatu.
    Tyle- że na pewno RS485, bo moduły są zbudowane na PIC17C42 + SP483.

    No więc zrobiłem sobie konwerter RS232<>RS485, podłaczyłem do PC. Do
    poglądania uzywam Docklight V1.6

    No - na razie kupa :) Bo, niezależnie od tego jaką sobie ustawię szybkość,
    cały czas mam odbiór :)
    Z podglądu na oscyloskopie, to za cholerę nie mogę ustalić, jaka jest
    szybkość - wygląda mi na to, że coś koło 200 kbit....
    Oczywiśćie na PC mogę sobie wybrać tylko do 115200...
    Oczywiście - jako że zupełnie nie wiem, co tam leci, to tez nie wiem, czy
    widzę śmieci, czy też poprawne dane...

    Macie pomysł, jak ustalić szybkość transmisji ? Albo inaczej - jak to w
    ogole ugryźć ? Czy za pomocą PC + RS232<>RS485 w ogóle to się daje zrobic ?

    pozdr.

  • 2. Data: 2009-05-22 19:30:46
    Temat: Re: podejrzeć RS485 ?
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    sundayman pisze:

    > Z podglądu na oscyloskopie, to za cholerę nie mogę ustalić, jaka jest
    > szybkość

    > Macie pomysł, jak ustalić szybkość transmisji ?

    Zmierzyć czas najkrótszego impulsu oscyloskopem (cyfrowym). Potem
    spróbować wyłapać jakąś przerwę w transmisji i policzyć ilość bitów w
    następnym transmitowanym bajcie (może transmisja jest 9-bitowa?).

    > Albo inaczej - jak to w
    > ogole ugryźć ? Czy za pomocą PC + RS232<>RS485 w ogóle to się daje zrobic ?

    Jeśli nie znasz protokołu i nie wiesz co powinno się pokazać na ekranie,
    to możesz na początek tak zmieniać prędkość transmisji, żeby się pozbyć
    błędów ramki (mtty wyświetla takie błędy).

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 3. Data: 2009-05-22 19:33:33
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    sundayman wrote:
    > Czy za pomocą PC + RS232<>RS485 w ogóle to się daje zrobic ?

    Daje się. Jak nie wiesz co jest wysyłane i z jakimi parametrami to
    troszkę jest problem, ale podłącz minimalną liczbę tych modułów, albo
    nawet zobacz jak do niczego nie podłączona centralka próbuje nawoływać
    moduły - prędzej coś złapiesz.
    Powinno wyjśc coś sensownego - nawet z komunikacji centralka alarmowa
    <-> moduły rozszerzeń <-> klawiatury z LCD można co nieco podejrzeć -
    większość jest zamotana binarnie, ale np. komunikaty do wyświetlenia na
    LCD idą jako znaki ascii.

    Mirek.

  • 4. Data: 2009-05-22 19:49:18
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    sundayman wrote:
> [...]
    > Tyle- że na pewno RS485, bo moduły są zbudowane na PIC17C42 + SP483.
    >
    > No więc zrobiłem sobie konwerter RS232<>RS485, podłaczyłem do PC. Do

    Zrob cos na FTDI - tam mozna wybrac (prawie) dowolne predkosci.

> [...]
    > Z podglądu na oscyloskopie, to za cholerę nie mogę ustalić, jaka jest
    > szybkość - wygląda mi na to, że coś koło 200 kbit....

    Nie rozumiem - na oscyloskopie przeciez wszystko widac powinno byc.

    > Oczywiśćie na PC mogę sobie wybrać tylko do 115200...

    uzyc ftdi.

    > Oczywiście - jako że zupełnie nie wiem, co tam leci, to tez nie wiem, czy
    > widzę śmieci, czy też poprawne dane...

    i sprawdzic polaryzacje rs485.

    --
    Jerry1111

  • 5. Data: 2009-05-22 20:31:40
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    aaa...no wiedzialem ze mozna liczyc na kolegów :)
    Z tym FTDI to cenna rada jest, zwlaszcza ze mam nawet takie cós pod reka
    alem nie wpadl na to :)
    Oscyloskop jaki mialem pod reka to analogowy badziew, wiec ciezko na nim cos
    zobaczyc, ale jeszcze spróbuje z drugim nieco lepszym.

    To moze jeszcze jakies uwagi co do softu ewentualnie ?

    pozdr.

  • 6. Data: 2009-05-22 20:38:21
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Sundayman wrote:
> [...]
    > zobaczyc, ale jeszcze spróbuje z drugim nieco lepszym.
    >
    > To moze jeszcze jakies uwagi co do softu ewentualnie ?

    ostatnie Putty ma serial port (nareszcie).

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-05-22 21:21:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Oscyloskop jaki mialem pod reka to analogowy badziew, wiec ciezko na nim cos
    > zobaczyc, ale jeszcze spróbuje z drugim nieco lepszym.

    Na analogu też można conieco zobaczyć;).. pod warunkiem, że uda się
    złapać w miarę fajną synchronizację ;)... jak lecą dane jedna za drugą,
    to przerwa między kolejnymi słowami wynosi zapewne 1bit, czasem 2,
    czasem też 1,5... ale to są raptem 3 możliwości ;)...
    Chociaż faktem jest, że zmierzyć to ciężko, ale możesz liczyć na to, że
    ktoś nie walnął transmisji z prędkosćią 201,13kbp tylko dał okrągłą
    wartość ;)...

  • 8. Data: 2009-05-22 22:13:45
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Chociaż faktem jest, że zmierzyć to ciężko, ale możesz liczyć na to, że
    > ktoś nie walnął transmisji z prędkosćią 201,13kbp tylko dał okrągłą
    > wartość ;)...

    Oby :)

    Wg. datasheeta, przy kwarcu 16Mhz te najwyższe szybkosci to :

    250 kbit
    125 kbit
    62.5 kbit
    31.25kbit

    itp.

    w PIC17C42 wzor na szybkosc jest w tym przypadku F / (64*(1+x))
    gdzie x może być od 0 do 255, a F=cześtotliwość kwarcu.

    no, będę walczył, dzięki za sugestie.

  • 9. Data: 2009-05-22 23:04:15
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Konop wrote:

> [...]
    > Chociaż faktem jest, że zmierzyć to ciężko, ale możesz liczyć na to, że
    > ktoś nie walnął transmisji z prędkosćią 201,13kbp tylko dał okrągłą

    Walnal. Osobiscie. Wyszlo mi kiedys 125kHz i takie juz w moich laserach
    rs485 zostalo.
    A okragla wartosc to idzie - ale do podzielnika a nie jako wynikowa
    predkosc transmisji ;-)

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2009-05-23 05:16:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 May 2009 20:54:33 +0200, sundayman wrote:
    >Z podglądu na oscyloskopie, to za cholerę nie mogę ustalić, jaka jest
    >szybkość - wygląda mi na to, że coś koło 200 kbit....

    Trzeba zlapac synchronizacje na zboczu, i zobaczyc gdzie sie zmieniaja
    bity. Nawet analogiem, jesli tylko w miare liniowy i dobrze
    skalibrowany da sie to zrobic.
    Jesli jest tam transmisja asynchroniczna z bitem start-stop, to
    wystarczy ~5% dokladnosci w pomiarze.

    >Oczywiśćie na PC mogę sobie wybrać tylko do 115200...

    Na niektorych chyba jeszcze 230 i 460 .

    >Macie pomysł, jak ustalić szybkość transmisji ? Albo inaczej - jak to w
    >ogole ugryźć ? Czy za pomocą PC + RS232<>RS485 w ogóle to się daje zrobic ?

    Daloby sie o ile przypasuje predkosc.

    Jak nie przypasuje .. zostaje oscyloskop cyfrowy z duza ramka, albo
    podlaczyc pod LPT - tam sie daje probkowac ~1Mb/s, powinno wystarczyc
    do analizy.

    A - po ominieciu Windowsa i linie dodatkowe [DSR, CTS, RI, DCD] portu
    COM [bo RS232 pisac nie bardzo wypada] daje sie probkowac z podobna
    predkoscia.

    J.