  • 1. Data: 2009-05-22 14:20:42
    Temat: FPGA, VHDL detekcja zbocza i problemy
    Od: k...@g...com

    Witam, pracuje ostatnio nad urządzeniem pośredniczącym między
    kontrolerem IDE z komputera a dyskiem twardym. Całość testuje na
    płytce startowej altera cyclone II starter board (http://
    www.kamami.pl/?id_prod=4520400).

    Sygnały interfejsu ata idą do płytki startowej przez bufory 74lvc244
    (sygnały sterujące) oraz '245 (dwukierunkowe linie danych).

    Z podłączeniem wszystko okej, opisuje VHDLem prosty kawałek kodu który
    modyfikuje odpowiedź dysku na IDENTIFY DEVICE i to działa ładnie,
    transparentnie, bezproblemowo, ale mam problem, kiedy próbuje np.
    wykryć zbocze sygnału DIOR idącego z hosta.

    Sygnał ten zgodnie ze specyfikacją ATA może mieć okres minimum 120ns
    (mowa o trybie Multiword DMA2). Zegar taktujący układ to 50MHz
    przepuszczone przez wbudowane PLL (3*50MHz)=150MHz. Nie powinno być
    więc problemów z wykrywaniem zmian sygnału DIOR bo częstotliwość ta
    jest wielokrotnie wyższa....

    Niestety to tylko teoria, w praktyce prawie połowę zboczy sygnału
    HOST_DIOR_N "gubie", kiedy próbuje je wykrywać w procesie
    zsynchronizowanym z głównym zegarem...

    Prosty przykład:

    process(CLK,KEY0)
    begin
    if KEY0='0' then
    debug_cnt<=(others=>'0');
    dior_edge<='0';
    elsif CLK'event and CLK='1' then
    if HOST_DIOR_N='1' and dior_edge='0' then
    debug_cnt<=debug_cnt+1;
    dior_edge<='1';
    else
    dior_edge<='0';
    end if;
    end if;
    end process;

    Moim skromnym zdaniem powinno to zliczać w debug_cnt ilość wystąpień
    narastających zboczy sygnału HOST_DIOR_N, który jest kilkanaście razy
    wolniejszy od CLK... I co się okazuje? Zmienna debug_cnt zawiera około
    połowę mniejszą wartość niż powinna....

    Przykład drugi:

    process(HOST_DIOR_N,KEY0)
    begin
    if KEY0='0' then
    debug_cnt<=(others=>'0');
    elsif HOST_DIOR_N'event and HOST_DIOR_N='1' then
    debug_cnt<=debug_cnt+1;
    end if;
    end process;

    W tym przypadku debug_cnt zawiera już właściwą wartość, zgodną z
    ilością zboczy narastających sygnału HOST_DIOR_N. Ja potrzebuję jednak
    mieć synchronizację z CLK głównym więc nie mogę sobie pozwolić na
    takie rozwiązanie.

    Przepraszam za przydługiego posta i dziękuję za wytrwałość w czytaniu
    oraz ewentualną pomoc w rozwiązaniu problemu...

    pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-05-22 19:47:32
    Temat: Re: FPGA, VHDL detekcja zbocza i problemy
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    k...@g...com wrote:
> [...]
    > dior_edge<='0';
    > elsif CLK'event and CLK='1' then
    > if HOST_DIOR_N='1' and dior_edge='0' then

    HOST_DIOR_N jest synchroniczny z Twoim zegarem? Nie? To masz hazard.
    Daj przerzutnik D na noge Altery i opiero potem do 'if' - pomoze.
    Niestety wyjdzie Ci latencja 1CLK, i na to nie ma rady (chyba ze
    asynchronicznie wszystko zrobisz).

> [...]
    > ilością zboczy narastających sygnału HOST_DIOR_N. Ja potrzebuję jednak
    > mieć synchronizację z CLK głównym więc nie mogę sobie pozwolić na

    Tutaj HOST_DIOR_N nie musi byc synchronicznie z Twoim zegarem - dlatego
    dziala.

    --
    Jerry1111

  • 3. Data: 2009-05-22 21:10:32
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > process(CLK,KEY0)
    > begin
    > if KEY0='0' then
    > debug_cnt<=(others=>'0');
    > dior_edge<='0';
    > elsif CLK'event and CLK='1' then
    > if HOST_DIOR_N='1' and dior_edge='0' then
    > debug_cnt<=debug_cnt+1;
    > dior_edge<='1';
    > else
    > dior_edge<='0';
    > end if;
    > end if;
    > end process;

    Ja tu widzę inny (niż widzi Jerry) problem. Nie wiem, czy on powoduje to
    o czym piszesz... teoretycznie może (przepełnienie ;))... Sam napisałeś,
    że sygnał HOST_DIOR_N jest *kilkanaście* *razy* *wolniejszy* od sygnału
    CLK. Rozumiem, że ma po prostu dłuższy okres i stan aktywny HOST_DIOR_N
    trwa ponad 1 cykl zegara CLK, tak?? To teraz przeanalizuj co się będzie
    działo w przypadku, gdy będziesz miał HOST_DIOR_N = 1 przez 10 taktów
    CLK. Kolejne numerki to kolejne zbocza narastające CLK
    1) dior_edge = 0, więc dodajemy 1 i dajemy dior_edge<=1
    2) poniewaz warunek HOST_DIOR_N='1' _and_ dior_edge='0' NIE JEST
    spełniony, "wykonywane" jest dior_edge<=0 !!
    3) identyczny z 1)
    itd: 2=4=6=8=10 i 1=3=5=7=9 :)...

    Efekt - zliczasz 5 impulsów, a chciałeś 1 ;)... wystarczy tego enda
    rozbić na dwa ify i będzie po sprawie ;)...

    if HOST_DIOR_N='1'
    if dior_edge='0' then debug_cnt<=debug_cnt+1;****
    dior_edge<='1';
    else
    dior_edge<='0';
    end if;
    W lini z **** na końcu nie jestem pewny czy nie trzeba dawać end if, nie
    pamiętam po prostu dokładnie składni VHDLa ;)...

> [...]
    > narastających zboczy sygnału HOST_DIOR_N, który jest kilkanaście razy
    > wolniejszy od CLK... I co się okazuje? Zmienna debug_cnt zawiera około

    Fakt, że zmienna powinna zawierać zdecydowanie większą wartość niż
    powinna, ale może przepełnienie robi swoje?? ;)... Nie wiem jak
    deklarujesz tę zmienną i ile teoretycznie możesz tam zliczać ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-05-22 21:14:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Daj przerzutnik D na noge Altery i opiero potem do 'if' - pomoze.
    > Niestety wyjdzie Ci latencja 1CLK, i na to nie ma rady (chyba ze

    Mógłbyś rozwinąć?? Bo szczerze mówiąc jeśli czas trwania "jedynki" w
    HOST_DIOR_N jest dłuższy niż okres zegara CLK, fakt synchroniczności
    zegarów nie ma tu nic do rzeczy! Tzn ma, bo ten kod jest napisany źle,
    ale to wyjaśniłem w innym poście w tym wątku. Nie wiem, czy chodziło Ci
    o to samo co mnie, czy nie bardzo??
    Ja w każdym bądź razie nie widzę problemów, aby zliczać impulsy jednego
    sygnału synchronizując się innym sygnałem zegarowym, pod warunkiem, że
    będzie spełniona zależność czasowa:
    t_wejście_aktywne > Tclk :)

    Pozdrawiam!!
    Konop

  • 5. Data: 2009-05-22 21:16:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > W lini z **** na końcu nie jestem pewny czy nie trzeba dawać end if, nie
    > pamiętam po prostu dokładnie składni VHDLa ;)...

    Sam sobie odpowiem!! Można to zrobić jeszcze tak:
    process(...)
    if HOST_DIOR_N='1' and dior_edge='0' then
    debug_cnt<=debug_cnt+1;****
    end if;
    dior_edge<=HOST_DIOR_N;
    end process;

    Wówczas możnaby nawet zmienić nazwę dior_edge na previous_dior albo
    last_dior czy coś w tym stylu ;)... W każdym bądź razie to takie
    "typowe" wykrywanie zobczy - mamy 1, a było 0, to jest zbocze ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-05-22 23:02:27
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Konop wrote:

> [...]
    > zegarów nie ma tu nic do rzeczy! Tzn ma, bo ten kod jest napisany źle,
    > ale to wyjaśniłem w innym poście w tym wątku. Nie wiem, czy chodziło Ci

    Nie bardzo. To o czym ja pisze wyjdzie tylko czasami - jest zalezne od
    sposobu optymalizacji i kompilacji. Optymalizator zalozy (chyba ze
    bedziesz mial jakies d-cell czy inne kurestwo bezposrednio na pinach) ze
    sygnal jest synchroniczny. Moga sie przez to dziac rozne (czesto
    nieoczywiste) cuda. Np: licznik do enkodera nie dziala ;-)

    Inna sprawa - jak na to spojrzalem, to potem juz nie chcialo mi sie
    dalej analizowac. Inna sprawa, ze jak HOST_DIOR_N bedzie trwal 10
    impulsow, to licznik policzy do 5 (w oryginalnym poscie). Tu az sie
    prosi o prosciutkie state-machine (szybciej to, niz myslec nad trzema
    if-ami).

    > Ja w każdym bądź razie nie widzę problemów, aby zliczać impulsy jednego
    > sygnału synchronizując się innym sygnałem zegarowym, pod warunkiem, że
    > będzie spełniona zależność czasowa:
    > t_wejście_aktywne > Tclk :)

    Zobaczysz, zobaczysz... ino czasu troche potrzeba ;-) Czasami naprawde
    dziwne hazardy wychodza, np: dziala tylko z signal-tapem.

    > Pozdrawiam!!

    Rowniez!

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-05-23 05:20:58
    Od: k...@g...com

    On 23 Maj, 01:02, Jerry1111
    <j...@w...pl.pl.wp> wrote:

> [...]
    > impulsow, to licznik policzy do 5 (w oryginalnym poscie). Tu az sie
    > prosi o prosciutkie state-machine (szybciej to, niz myslec nad trzema

    Witam, przepraszam za wprowadzenie w blad. Podany przyklad pisałem "z
    palca" żeby pokazać problem i faktycznie się pomyliłem z pośpiechu. W
    Quartusie jednak napisałem tamto wykrywanie zbocza w sposób podobny do
    Konopa no i skutek jest taki jak opisałem powyżej. Powoli koncza mi
    sie pomysly i bedzie trzeba isc i zaobserwowac jak wygladaja te
    sygnaly na jakims rejestratorze, bo wyglada to tak jakby DIOR_N mial
    jednak okres porownywalny lub wrecz mniejszy od czestotliwosci CLK.
    Wedlug specyfikacji taka sytuacja nigdy nie powinna miec miejsca. No
    nic, dziekuje za rady w kazdym razie. Sprobuje jeszcze powalczyc sam :)

  • 8. Data: 2009-05-23 06:21:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    k...@g...com wrote:

> [...]
    >przepuszczone przez wbudowane PLL (3*50MHz)=150MHz. Nie powinno być
    >więc problemów z wykrywaniem zmian sygnału DIOR bo częstotliwość ta

    A probowales obejrzec go oscyloskopem ?

    Moze juz dawno nie ma 120ns ...

    J.

  • 9. Data: 2009-05-23 08:07:48
    Od: k...@g...com

    Wygląda na to, że zsynchronizowanie zewnętrznego sygnału poprzez
    przerzutnik D załatwiło sprawę:

    signal dior_n:std_logic;

    HDD_DIOR_N<=dior_n;

    process(CLK)
    begin
    if clk'event and clk='1' then
    dior_n<=HOST_DIOR_N;
    end if;
    end process;

    i teraz w kolejnym procesie licząc zbocza dior_n (tak jak w
    poprzednich postach), mam właściwą
    ilość.... Gdybym natomiast liczył bezpośrednio HOST_DIOR_N w procesie
    zależnym od
    CLK to dalej się krzaczy.

    Może ktoś mi to z czystej ciekawości racjonalnie wyjaśni co dokładnie
    się dzieje, w którym miejscu hazard, że gubie zbocza gdy nie stosuje
    przerzutnika?

    pozdrawiam i dziekuje za zainteresowanie tematem

  • 10. Data: 2009-05-23 09:09:14
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    k...@g...com wrote:
> [...]
    >
    > Może ktoś mi to z czystej ciekawości racjonalnie wyjaśni co dokładnie
    > się dzieje, w którym miejscu hazard, że gubie zbocza gdy nie stosuje

    Sygnal z pina idzie do wiecej niz jednej bramki/przerzutnika. Jesli
    wezmiesz pod uwage opoznienia propagacji (a moga byc mocno rozne dla
    dwoch roznych sciezek sygnalu), to czesto wychodzi ze jeden blok widzi
    zbocze Twojego sygnalu przed, a inny po zdarzeniu CLK. I cala logika
    glupieje, bo to jest stan 'zakazany'. Przez 'zakazany' tutaj rozumiem
    to, ze VHDL moze zachowac sie dowolnie - tego nic ani nikt nie sprawdza,
    na to nie ma optymizacji, nic absolutnie (nawet nie musi sie poprawnie
    zachowac w nastepnym okresie zegara). Wstaw se SignalTap i popatrz na
    wariant bez i z przerzutnikiem (moze byc problem - to nie zawsze idzie
    zobaczyc; a jak Signaltap zmodyfikuje uklad to moze nawet zaczac dzialac).

    Jest to klasyczny przyklad przechodzenia miedzy dwoma domenami zegarowymi.

    --
    Jerry1111