  • 91. Data: 2017-01-08 01:49:34
    Temat: Re: prawo
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Jaros?aw Soko?owski <j...@l...waw.pl> wrote:
    > Luke napisa?:

    > To jest w?a?nie *nieprawd?*, na kt?rej zasadza si? ca?e nieporozuminie.
    >
    > Da si? wygenerowa? kolizj? (dzisiaj dla MD5, za 5-10 lat mo?e dla SHA1),
    > ale nie ma si? przy tym pe?ni swobody tw?rczej. W praktyce wygl?da to
    > tak, ?e zamiast programu o znanym hashu mo?na komu? brzydko pod?o?y?
    > inny, kt?ry robi zgo?a co innego, mo?e bardzo brzydkiego. Mog? stworzy?
    > kr?tki plik tekstowy o tre?ci dajmy na to "Ala ma kota" i wygenerowa?
    > jego skr?t MD5 (czy SHA). Tu te? kto? mo?e dopasowa? do mojego hasha
    > sw?j plik.

    Nie. Chyba nikt nie zrozumial tego co napisalem. Kolizja
    to _dwa_ pliki z takim samym MD5. Nie masz wyboru jaki MD5
    dostaniesz. Zeby bylo jasniej przyjmijmy na chwile ze MD5
    dziala tak jak mieli nadzieje projektanci, tzn. ze najlepsza
    metoda jest losowy wybor. Wtedy trzeba by rzedu 2^64 haszy
    do znalezienia kolizji (jest to znany paradoks dnia urodzin).
    Do znalezienia zadanego hasza trzeba by 2^128 prob (czyli
    w zasadzie pelny przeglad). "Zalamanie" MD5 polaga na tym
    ze kolizje daje sie wyprodukowac duzo szybciej niz przy
    pomocy 2^64 prob. Podobny sposob pozwala troche szybciej
    znalesc duplikat zadanego hasha, ale to ciagle zupelnie
    niepraktyczne wartosci (cos rzedu 2^96 prob).

    Oczywiscie twoj argument tez sie liczy: jak wyprodukujesz
    kolizje to sa zupelnie bezsensowne ciagi bitow. Daje sie
    je opakowac w postscript (i chyba pdf) tak ze na ekranie
    to wyglada sensownie, tzn. mamy dwa sensownie wygladajace
    dokumenty z takim samym podpisem. Ale zagladniecie do
    srodka pokazuje ze jest to potencjalne oszustwo: w srodku
    jest troche binarnej sieczki i _oba_ teksty.

    Jak pisalem, nie jest znana praktyczna metoda wyprodukowania
    pliku z zadanym haszem. Gdyby byla znana to nie wiadomo
    na co by pozwalala. Majac komputer robiacy 2^128 instrukcji
    na sekunde w sensownym czasie dalo by sie znalezc
    naturalnie wygladajacy plik zawierajacy zadany tekst
    i majacy zadany hash (stosujac np. podprogowe kodowanie
    w szumie obrazka). Ale praktyczna metoda raczej bedzie
    bazowala na jakies (dzis hipotetycznej) dodatkowej
    slabosci MD5. Nie wiadomo czy jakas bedzie znaleziona
    i na co ona moze pozwolic.

    --
    Waldek Hebisch

  • 92. Data: 2017-01-08 03:37:05
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    slawek <f...@f...com> wrote:
    > mam
    > wyrabia
    > ludzie,
    >
    > Skoro zrobi?o si? tak naukowo, to poprosz? o ?r?d?a tych objawie?.
    > Konkretnie o referencje do opublikowanych prac nt. "zasady 80-20", z
    > uwzgl?dnieniem aktualnego stanu wiedzy. Mile widziane by?oby gdyby?
    > m?g? powo?a? si? tak?e na swoje dokonania i ew. zasygnalizowa? ?e
    > wkr?tce (w czasopi?mie o wysokim IF, na przyk?ad Nature) pojawi si?
    > kolejna twoja samodzielna praca (w kt?rej przedstawisz oszacowanie
    > dewiacji mediany etc.)

    To co Luke pisze to tylko szczegonly przypadek dawno znanej
    zasady:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Sturgeon's_law

    A jak chcesz udokumentowane ilosciowe wyniki o pracy naukowej,
    to masz pole do popisu, moze bedziesz pierwszy.

    --
    Waldek Hebisch

  • 93. Data: 2017-01-08 05:38:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldek Hebisch napisał:

> [...]
    > znalesc duplikat zadanego hasha, ale to ciagle zupelnie
    > niepraktyczne wartosci (cos rzedu 2^96 prob).

    To "nikt nie zrozumiał" jest nieco krzywdzące. Ale nie gniewam
    się. Na zgodę przyjmijmy, że zamiast komputera "informatycznego"
    dysponujemy komputerem "matematycznym". Takim, co nie trochę
    szybciej, nie dużo szybciej, a wszystkie problemy obliczalne
    rozwiązuje w okamgnieniu. Jak się okazuje, niewiele to zmienia.

> [...]
    > srodka pokazuje ze jest to potencjalne oszustwo: w srodku
    > jest troche binarnej sieczki i _oba_ teksty.

    Z tym "opakowaniem" i "wyglądaniem na ekranie" to już brudna
    sztuczka. Swoją trywialnością nijak nie przystająca do mocnych
    metod matematycznych o których my tu. Pewnie z połowa ludzi
    tutaj piszących jest w stanie z prędkościa karabinu maszynowego
    generować wsady do atmelka, które mimo że każdy inny, będą tak
    samo generowac napis "Hello world! na porcie RS-232. Takich, co
    podobną sztuczkę zrobią z plikiem PDF, może też się paru znajdzie.
    Żeby to zdemaskować nie potrzeba jasnowidza, nawet biegły nie
    musi być do tego bardzo biegły ani przebiegły.

> [...]
    > bazowala na jakies (dzis hipotetycznej) dodatkowej
    > slabosci MD5. Nie wiadomo czy jakas bedzie znaleziona

    Załóżmy na chwilę, że jest znana. Gros zastosowań skrótów MD5
    to potwierdzenie autentyczności plików. Dane hulają sobie
    gdzieś po torrentach, a na zaufanym serwerze jest suma MD5.
    Jedno i drugie jest publicznie dostępne, każdy kto wszedł
    w posidanie pliku może sprawdzić po sumie MD5, czy to jest
    to, co powinno być. Opisy słabych punktów opierają się na
    pokazaniu, że da się (choćby potencjalnie) zmodyfikować *znany*
    plik i podłożyć tam coś innego. Wokół takich scenariuszy krążą
    wszyscy PT Dyskutanci.

    Tymczasem wykorzystanie hasha metodą "na notariusza" to całkiem
    co innego. Publiczny jest *tylko* skrót. Jest moją słodką
    tajemnicą, czy przehashowałem krótką inskrypcję "A kuku!",
    czy zebrane dzieła Lenina zeskanowane do plików BMP w full
    kolor z plamami krwi na egzemplarzu z autografem Dzierżyńskiego.
    Suma MD5 zawsze przecież wygląda tak samo. A ja sam plik ujawnię
    dopiero We Właściwym Momencie. Do tego momentu hakierstwo całego
    świata może sobie dopasowywać co tam chce i zgadywać co miałem
    na myśli.

    Jarek

    --
    Każdy mógł więc przyjść do suma
    I zapytać: jaka suma?

  • 94. Data: 2017-01-08 08:33:55
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 8 Jan 2017 05:38:00 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > dopiero We Właściwym Momencie. Do tego momentu hakierstwo całego
    > świata może sobie dopasowywać co tam chce i zgadywać co miałem

    Ale nawet nie musi!

    Wic w tym że to ty musisz: udowodnić że tekst istniał wcześniej niż
    wartość funkcji skrótu, czyli np. MD5.

  • 95. Data: 2017-01-08 09:10:34
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 7 Jan 2017 23:22:12 +0100, Luke <l...@l...net> wrote:
    > dziedzinami. Ty rozumujesz naukę jako wyścig pełen przeszkód z
    > potencjalnymi ludźmi którzy chcą Cię wyrolować.

    Albo jesteś bardzo młody, albo bardzo naiwny.

    Wyścig? Owszem. Patent dostaje ten, kto będzie pierwszy. I w "czystej
    nauce" tak samo: próba opublikowania tego co już ktoś inny
    opublikował będzie żałosna.

    A choć wszyscy ludzie są mili, to zdarzają się także tacy którzy
    lubią kolegów wyrolować: patrz historia odkrycia tranzystora.

    > W przypadku badań podstawowych bez patentów i dochodowej
    aplikacyjności
    > jest zupełnie inaczej. Po to są konferencje, aby rozmawiać, dzielić
    się
    > pomysłami i nawiązywać współpracę.

    No nie wiedziałem. Bo myślałem, że najważniejsze to przerwy na kawę i
    możliwość załapania się na publikację w materiałach.

    > Jest zupełnie obojętne, czy 5 stron wejdzie do artykułu wspólnego,
    czy
    > artykułu osobnego. Każdy sumarycznie wykaże jeden artykuł. Czyli
    tutaj
    > nie ma różnicy. I powstaje wtedy LEPSZY artykuł, bo w nauce liczy
    się
    > też jakość.

    Nie jest obojętne.

    > Przepraszam, ale napisanie pięciu stron dyskusji wyników w języku
    > angielskim robi się w kilka dni. Inaczej albo jest się językowym
    > analfabetą, albo się nie do końca wie, co się robi.

    Po pierwsze, pięć stron dyskusji to o cztery strony za dużo. Po
    drugie to nie sprawozdanie z laborek. No chyba że poziom z jakim się
    spotykasz daje się streścić "otrzymane wyniki są zgodne z wcześniej
    opublikowanymi".

    > Matko jedyna, przecież nie pisałem, że to ma być 30 akurat takich
    > publikacji :)

    Pisałeś. Że da się 30 rocznie. Z listy filadelfijskiej. Z factory
    porządnym.

    Ogólnie pisałeś/pisałaś niczym młoda Skłodowska, w czym wyraźnie
    brzmiało echo pozytywistycznej agitki. Jakbym był młodym doktorantem
    to może bym na takie rzeczy dał się nabrać.

    > To dlaczego sekretarka nie pisze im publikacji? ;)

    Moja szklana kula podpowiada że byłoby drożej.

    Tak jak jest odwalasz całą robotę za darmo. I jeszcze mogą używać
    wszystkich twoich pomysłów.

  • 96. Data: 2017-01-08 09:18:19
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 7 Jan 2017 23:23:51 +0100, Luke <l...@l...net> wrote:
    > Zatem przyjmijmy, że powyższa dyskusja na usenecie to jest
    "preprint" :D

    Nie jest.

    Nie przeszło peer review.

    Jest to tylko private info. W dodatku anonymous source. A co gorsze
    unknown method.

  • 97. Data: 2017-01-08 09:31:02
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 8 Jan 2017 02:37:05 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    wrote:
    > To co Luke pisze to tylko szczegonly przypadek dawno znanej
    > zasady:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Sturgeon's_law

    I właśnie o to chodziło. Luke nie ma pojęcia o tym jak pisze się
    teksty naukowe - nie potrafi cytować. Przy okazji zmienił sobie 90%
    na 80% i pomylił fakty (choćby były to badania statystyczne) z
    fantastyką naukową.

    Dla ciebie i dla mnie oczywiste - że powołując się na fakty musi się
    być przygotowanym na podanie źródeł.
    > A jak chcesz udokumentowane ilosciowe wyniki o pracy naukowej,
    > to masz pole do popisu, moze bedziesz pierwszy.

    Ani nie będę pierwszy, ani mnie to nie bawi.

  • 98. Data: 2017-01-08 17:23:12
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-01-08 o 09:18, slawek pisze:

    > Nie jest.
    >
    > Nie przeszło peer review.
    >
    > Jest to tylko private info. W dodatku anonymous source. A co gorsze
    > unknown method.

    Pisałem to pół żartem, ale:

    Preprint jest bez peer review. Podobnie jak postery. W innej gałęzi
    wątku to stwierdziliśmy.

    Anonimowe prace też się zdarzały w nauce. Pierwszy lepszy przykład to
    William Gosset jako "Student" i jego rozkład.

    Ja już robię EOT :)

    L.

  • 99. Data: 2017-01-08 17:27:35
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-01-08 o 03:37, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

    > To co Luke pisze to tylko szczegonly przypadek dawno znanej
    > zasady:
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Sturgeon's_law

    Jeśli już, to miałem bardziej na myśli:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

    Pogooglowałem 5 minut, pierwszy lepszy link:

    https://lucbeaulieu.com/2013/03/07/applying-the-8020
    -principle-to-scientific-productivity/

    Pierwsza lepsza dyskusja:

    http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t
    =693062

    Czyli wiele osób to dostrzega, podobnie jak ja.

    L.

  • 100. Data: 2017-01-08 17:45:49
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-01-08 o 09:10, slawek pisze:

    > Albo jesteś bardzo młody, albo bardzo naiwny.

    Jestem w średnim wieku. Jak widać kryzys dodaje mi naiwności...

> [...]
    >
    > A choć wszyscy ludzie są mili, to zdarzają się także tacy którzy lubią
    > kolegów wyrolować: patrz historia odkrycia tranzystora.

    Więc być może jestem naiwny, ale w mojej dziedzinie nie spotkałem się z
    przypadkiem "wyrolowania", dotyczy to nie tylko lat mojej pracy, ale
    również czasów wspomnień ludzi, których dobrze znam (kilkanaście
    wydziałów w różnych częściach Polski, zagraniczne kontakty też mi tego
    nie sygnalizowały). I spokojna konstruktywna dyskusja pozwala na
    spokojne i uczciwe nawiązywanie normalnej współpracy.

    Co nie znaczy, że nie bywa inaczej. Może Twoje otoczenie, dziedzina i
    mentalność są inne. Może ja po prostu miałem szczęście.

    > No nie wiedziałem. Bo myślałem, że najważniejsze to przerwy na kawę i
    > możliwość załapania się na publikację w materiałach.

    Znowu nawiązujesz do najgorszych wzorców. Nie wiem dlaczego. Wychodząc z
    takiego założenia, to w ogóle się nie jedzie na konferencję.
    Streszczenie posteru wydrukują, nikt nie ukradnie pomysłu, nikt nie
    zawróci tyłka w przerwie kawowej. Punkciki są.

    > Nie jest obojętne.

    Bo wieloautorski artykuł prezentujący wiele wyników jest właśnie
    wartościowszy niż 5 artykułów napisanych solo. Sam pisałeś, że jesteś
    przeciwnikiem seriali w odcinkach.

    > Po pierwsze, pięć stron dyskusji to o cztery strony za dużo. Po drugie
    > to nie sprawozdanie z laborek. No chyba że poziom z jakim się spotykasz
    > daje się streścić "otrzymane wyniki są zgodne z wcześniej opublikowanymi".

    Sprzeczność wewnętrzna. Najpierw każesz streszczać, a potem krytykujesz,
    jak dyskusja sprowadza się do jednego zdania.

    > Pisałeś. Że da się 30 rocznie. Z listy filadelfijskiej. Z factory
    > porządnym.

    Ale nie 30 z detektora grawitacyjnego.

    > Tak jak jest odwalasz całą robotę za darmo. I jeszcze mogą używać
    > wszystkich twoich pomysłów.

    Znowu widzę znajomą narrację. Współpraca = wyrolowywanie. Ja tej
    narracji nie rozumiem i nie zrozumiem, bo jest ona niezgodna z normalnym
    postrzeganiem nauki.

    Robię EOT. Nie dlatego, że nie chcę mi się dyskutować. Po prostu to jest
    na tej grupie OT.

    Bardzo przydałby się A.L., on tutaj by rozwinął skrzydła.

    Pozdrowienia,
    L.