  • 1. Data: 2021-07-14 09:10:25
    Temat: [prawo] wyprzedzanie na skrzyżowaniu/przejściu o ruchu kierowanym
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Uzbrojony w:

    1) Sygnały świetlne, nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają: sygnał
    zielony = zezwolenie na wjazd za sygnalizator;

    2) Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni na
    skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym
    ruch jest kierowany.

    3) Zabrania się wyprzedzania: na przejściu dla pieszych i bezpośrednio
    przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,

    4) oznakowanie poziome tego typu P2, linia pojedyncza ciągła: oddziela
    pasy ruchu o tym samym kierunku i jednocześnie oznacza zakaz
    przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią. taka linia nie
    zabrania wyprzedzania, ale należy pamiętać o zakazie przejeżdżania i
    najeżdżania na tą linię - czyli można wyprzedzić np. rowerzystę (nie
    najeżdżając na linię).

    I teraz mam zagwozdkę w sytuacji:

    https://www.google.com/maps/@52.1524054,21.0179407,1
    18m/data=!3m1!1e3

    Jazda na północ ul. Puławską, skrzyżowanie z Pileckiego, ruch kierowany
    sygnalizacją świetlną. Czy można wyprzedzić tuż przed pasami
    przejeżdżając przez linię ciągłą lub tuż za pasami, gdzie też jest linia
    ciągła na krótkim odcinku?

    Krystek

  • 2. Data: 2021-07-14 11:54:19
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 14.07.2021 o 09:10, Krystek pisze:
    > Czy można wyprzedzić tuż przed pasami przejeżdżając przez linię ciągłą
    > lub tuż za pasami, gdzie też jest linia ciągła na krótkim odcinku?

    Zacytowałeś, że nie można przejeżdżać przez linię ciągłą a teraz pytasz
    czy można przejeżdżać przez linię ciągłą? No nie można. Można wyprzedzić
    jeżeli się zajęło inny pas przed linią ciągłą.

    --
    SW3

  • 3. Data: 2021-07-14 13:41:02
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    On 14.07.2021 11:54, SW3 wrote:

    > Zacytowałeś, że nie można przejeżdżać przez linię ciągłą a teraz pytasz
    > czy można przejeżdżać przez linię ciągłą? No nie można. Można wyprzedzić
    > jeżeli się zajęło inny pas przed linią ciągłą.

    Chciałem się upewnić, bo ogólnie myślę tak samo. Wątpliwości mnie naszły
    ze względu na przepis pozwalający na wyprzedzanie pojazdu silnikowego na
    skrzyżowaniu o ruchu kierowanym lub na pasach oraz myśleniu o manewrze
    wyprzedzania jako "połączonym" manewrze 1) zmiany pasa (tu: dla
    ustalenia uwagi) i 2) przejechania obok innego uczestnika ruchu w tym
    samym kierunku. Najwyraźniej jednak należy te dwie rzeczy rozdzielić. I
    o ile można przejechać w tym samym kierunku obok innego uczestnika na
    skrzyżowaniu i pasach w ww. sytuacji, o tyle pas należy zmienić w
    miejscu, w którym nie jest to zabronione np. oznakowaniem poziomym.
    Czyli na przytoczonym zdjęciu albo przed pasami, albo za pasami i linią
    ciągłą, już na skrzyżowaniu.

    Krystek

  • 4. Data: 2021-07-14 14:15:13
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Krystek" <k...@u...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale należy pamiętać o zakazie przejeżdżania i najeżdżania na tą linię -
    > czyli można wyprzedzić np. rowerzystę (nie najeżdżając na linię).

    Można. Odstęp od rowerzysty minimum 1 m. I nie używasz kierunkowskazu, bo
    on nie służy do sygnalizowania wyprzedzania.

> [...]
    > sygnalizacją świetlną. Czy można wyprzedzić tuż przed pasami przejeżdżając
    > przez linię ciągłą lub tuż za pasami, gdzie też jest linia ciągła na

    Nie można. Linia ciągła. I nie bezpośrednio przed przejściem, co już
    napisałeś.

    neelix