  • 11. Data: 2015-09-28 18:34:17
    Temat: Re: responsywna strona WWW (newbie)
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 28 Sep 2015 15:54:06 +0200, Marek napisał(a):

    > Ryzykowne podejście. Local Storage to coś słabo zdefiniowanego jako
    > funkcjonalność.

    Bez przesady:
    http://caniuse.com/#feat=namevalue-storage

    > Posiada małą pojemność by default, nie wiadomo jak to
    > regulować gdyby użytkownik miał ochotę to powiększyć, ciężko to
    > podglądać aby odczytać jak mnie szpiegują itp.

    Tu chodzi o zapis prostej wartości tak/nie. localStorage to aż nadto do
    tego :)

    > BTW - jak wykryć czy stosujemy palec i to zanim strona się załaduje?

    http://www.stucox.com/blog/you-cant-detect-a-touchsc
    reen/

    Dlatego trzeba po prostu projektować tak, by zachować możliwość obsługi
    paluchem - odpowiednie wielkości elementów, unikać zależności od :hover,
    itp.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 12. Data: 2015-09-28 21:27:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-09-28 o 18:34, Borys Pogoreło pisze:

    > Bez przesady:
    > http://caniuse.com/#feat=namevalue-storage

    Nie o to mi chodziło. Miałem na myśli, że użytkownik praktycznie nie ma
    wpływu na dane tam zawarte. Jest "to coś" gdzieś, ani tego
    skonfigurować, ani wyczyścić, ani przeglądać czy jakieś "dziwne" dane
    tam nie są przechowywane. Cookies wiele osób potrafi usunąć, a o local
    storage nawet nie wie, że istnieje.

    > Tu chodzi o zapis prostej wartości tak/nie. localStorage to aż nadto do
    > tego :)

    Z wyjątkiem sytuacji gdy jakaś inna strona postanowiła w 100%
    wykorzystać tą przestrzeń. A tam chyba ze 100kB jest domyślnie w IE a w
    innych nawet nie wiem.

    > http://www.stucox.com/blog/you-cant-detect-a-touchsc
    reen/

    Czytałeś ostatni akapit? Tu też JS jeszcze kuleje :-(

    > Dlatego trzeba po prostu projektować tak, by zachować możliwość obsługi
    > paluchem - odpowiednie wielkości elementów, unikać zależności od :hover,
    > itp.

    Ale to nie o to chodzi. Jeśli chcesz załadować inne arkusze CSS dla
    urządzeń dotykowych, to musisz wiedzieć, ze masz do czynienia z takim
    urządzeniem PRZED załadowaniem się strony. A a trakcie... to musztarda
    po obiedzie. Nie zbudujesz w ten sposób responsywności.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2015-09-28 22:12:23
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 28 Sep 2015 21:27:37 +0200, Marek napisał(a):

    > Nie o to mi chodziło. Miałem na myśli, że użytkownik praktycznie nie ma
    > wpływu na dane tam zawarte. Jest "to coś" gdzieś, ani tego
    > skonfigurować, ani wyczyścić,

    Jak to nie ma? Firefox: Shift+F9. Chrome: F12 -> Resources (pewnie da się
    prościej). Nie twierdzę, że to jakieś wyjątkowo proste skróty, ale do tych
    danych da się bez problemu dotrzeć, podejrzeć i usunać w razie potrzeby
    (choć akurat Fx pozwala tylko na podgląd).

    > Z wyjątkiem sytuacji gdy jakaś inna strona postanowiła w 100%
    > wykorzystać tą przestrzeń. A tam chyba ze 100kB jest domyślnie w IE a w
    > innych nawet nie wiem.

    Dużo więcej. Nawet kilka MB teoretycznie można wrzucić.

    reen/

    > Czytałeś ostatni akapit? Tu też JS jeszcze kuleje :-(

    Jasne, dałem jako przykład, ze się nie da. Choć fakt, mogłem skomentować :)

> [...]
    > urządzeniem PRZED załadowaniem się strony. A a trakcie... to musztarda
    > po obiedzie. Nie zbudujesz w ten sposób responsywności.

    Przed - to obecnie tylko na podstawie analizy user agenta. Ale to jest IMHO
    kompletnie chybione podejście, o czym pisałem wcześniej. Wielu geniuszy,
    którzy się umysłowo zatrzymali w 2007, serwuje dla urządzeń mobilnych
    wersję serwisu okrojoną z połowy funkcji. No chyba, że jesteś serwisem
    wielkości Onetu i Cię stać na równoległy rozwój kilku pełnowartościowych
    wersji, indywidualnie dostosowanych do różnego typu urządzeń.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 14. Data: 2015-09-28 23:47:44
    Od: "Jacek W." <j...@t...bezspamu.pl>

    W dniu 2015-09-28 o 21:27, Marek pisze:

> [...]
    > wpływu na dane tam zawarte. Jest "to coś" gdzieś, ani tego
    > skonfigurować, ani wyczyścić, ani przeglądać czy jakieś "dziwne" dane

    Eeeee tam - to ja tu robię za amatora.

    > A tam chyba ze 100kB jest domyślnie w IE a w innych nawet nie wiem.

    Firefox, Chrome i Opera - po 10MB na domenę.
    Internet Explorer 100MB na wszystkie przechowywane dane.
    Ponoć można to zmienić na maksymalnie 20GB, ale jeszcze tego nie robiłem
    i nie wiem jak :-)

    Jacek W.

  • 15. Data: 2015-09-29 20:08:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-09-28 o 22:12, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > danych da się bez problemu dotrzeć, podejrzeć i usunać w razie potrzeby
    > (choć akurat Fx pozwala tylko na podgląd).

    Próbowałem pod FF v41 - Shift + F9 nic nie robi.
    Chrome nie uruchomił mi się pod W10 więc nie sprawdzałem.

    W Edge lub IE11 okna służące do czyszczenia danych z jednej i drugiej
    przeglądarki wyglądają tak:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7aDM4TEV
    UVG1lRUU/view?usp=sharing

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7QnJLbE9
    iaXVLTzQ/view?usp=sharing

    Nie ma tam żadnych opcji czyszczenia local storage.

    > Dużo więcej. Nawet kilka MB teoretycznie można wrzucić.

    Zależy od domyślnych ustawień przeglądarki, których w IE nie da się
    regulować w ustawieniach lecz grzebiąc po rejestrze.

    > Przed - to obecnie tylko na podstawie analizy user agenta. Ale to jest IMHO
    > kompletnie chybione podejście, o czym pisałem wcześniej.

    No więc właśnie - czyli się nie da :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2015-09-29 20:11:43
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-09-28 o 23:47, Jacek W. pisze:

    > Internet Explorer 100MB na wszystkie przechowywane dane.
    > Ponoć można to zmienić na maksymalnie 20GB, ale jeszcze tego nie robiłem
    > i nie wiem jak :-)

    Ooo! A to coś się musiało zmienić. Szczerze mówiąc nie śledzę zmian
    wielkości local storage w przeglądarkach bo mam ciekawsze zajęcia ale za
    czasów IE8 bodajże było 100kB, co udawało mi się zatkać przy testowaniu
    aplikacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2015-09-29 20:22:00
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 29 Sep 2015 20:08:22 +0200, Marek napisał(a):

    > Próbowałem pod FF v41 - Shift + F9 nic nie robi.

    SOA#1 :)

    Jest jeszcze shift+F2 i doklikać się do odpowiedniego miejsca.

> [...]
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7QnJLbE9
    iaXVLTzQ/view?usp=sharing

    > Nie ma tam żadnych opcji czyszczenia local storage.

    Jak dla mnie druga opcja służy właśnie do tego celu ("Zapisane dane witryn
    internetowych").

    > Zależy od domyślnych ustawień przeglądarki, których w IE nie da się
    > regulować w ustawieniach lecz grzebiąc po rejestrze.

    Nawet IE powinno łyknąć do 10MB. Starsze wersje przeglądarek miały pewne
    ograniczenia, dlatego napisałem "nawet kilka megabajtów", ale to są i tak
    rzędy wielkości więcej niż ciastka.

    > No więc właśnie - czyli się nie da :-)

    A czy twierdzę inaczej? :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 18. Data: 2015-09-29 21:56:57
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-09-29 o 20:22, Borys Pogoreło pisze:

    > Jak dla mnie druga opcja służy właśnie do tego celu ("Zapisane dane witryn
    > internetowych").

    Hmmm... może faktycznie to jest to... Sprawdzę.

    > A czy twierdzę inaczej? :)

    W zasadzie tylko było to tylko podsumowanie :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2015-11-04 12:14:49
    Od: r...@g...com

    Czy związku z responsywnością będe musiał zmieniać HTML4 na HTML5 i CSS2 na CSS3?

  • 20. Data: 2015-11-04 21:20:13
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 4 Nov 2015 03:14:49 -0800 (PST), r...@g...com
    napisał(a):

    > Czy związku z responsywnością będe musiał zmieniać HTML4 na HTML5 i CSS2 na CSS3?

    Wersja HTML4/5 nie ma znaczenia, ale media queries są częścią specyfikacji
    CSS3.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl