  • 11. Data: 2019-09-18 20:21:10
    Temat: Re: rozszerzalnosc cieplna
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-18 o 18:12, Konrad Anikiel pisze:

    > To jest typowy studencki błąd: niezrozumienie pojęcia 'mechanizm zniszczenia'.
    Porachowałeś o ile trzeba podgrzać Ziemię (a szyny jakoś zaizolować) żeby...
    właściwie nie wiadomo co miało się wydarzyć. Naprężenia wtórne z definicji nie mogą
    doprowadzić do zerwania. podpowiedź: najpierw nastąpi wyboczenie, więc trzeba coś tam
    o smukłości powiedzieć.

    W ogóle nie zrozumiałeś czego dotyczy moje oszacowanie i się wymądrzasz.
    Przyjmij więc, że biorę kawałek szyny tak krótki, aby nie uległ
    wyboczeniu (ma być samo ściskanie).
    Na początek chcę sprawdzić o ile stopni trzeba podgrzać unieruchomioną
    wzdłużnie szynę, by uzyskać naprężenia maksymalne.
    Zwykła metoda superpozycji: tyle szyna ma się rozszerzyć cieplnie, ile
    potem zostanie ściśnięta.

    Zakładam więc wstępnie, że szyna jest dobrze zabezpieczona przed
    wyboczeniem.
    W następnym etapie można sprawdzić czy i kiedy takie założenie jest realne.

    Konstrukcję inżynierską sprawdza się na rozmaite zagrożenia.
    Jeżeli ktoś liczy smukłość rusztowania ignorując mocowania do budynku to
    popełnia duży błąd, chyba że sprawdza co będzie jak one puszczą.

    WM

  • 12. Data: 2019-09-19 00:46:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup

    > ale wlasnie o to przewodnictwo chodzi - nasloneczniona powierzchnia ma
    > powiedzmy 40 st,
    > a pare cm nizej 10 stopni.
    > I rozmiary obu warstw nie pasuja ...

    Ale rozszerzalność jest mała to rozmiary pasują i naprężenia nie aż
    takie wielkie.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2019-09-19 10:56:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 19 września 2019 03:21:12 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > Jeżeli ktoś liczy smukłość rusztowania ignorując mocowania do budynku to
    > popełnia duży błąd, chyba że sprawdza co będzie jak one puszczą.

    Co się według Ciebie wydarzy z szyną w której naprężenie ściskające przekroczy 800
    MPa?

  • 14. Data: 2019-09-19 12:07:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-19 o 10:56, Konrad Anikiel pisze:

    > Co się według Ciebie wydarzy z szyną w której naprężenie ściskające przekroczy 800
    MPa?

    Wątpię czy temperatura szyny ma szansę wzrosnąć aż o 400 stopni.

    Szyny są narażona na rozmaite działania niszczące.
    Swego czasu miałem studenckie praktyki wakacyjne przy wymianie szyn i
    podkładów.
    Szyny, zwłaszcza te na zakrętach, ulegają z czasem ścieraniu, a nawet
    zmęczeniowemu wykruszaniu.
    Wtedy są wymieniane na nowe, a te stare ewentualnie przenoszone na bocznice.

    Każdy odcinek torów był wtedy okresowo sprawdzany.
    Dokręcano poluzowane śruby mocujące szyny do podkładów i podbijano
    tłuczniem tory, by trzymały się podłoża i nie wisiały luźno w powietrzu.

    WM

  • 15. Data: 2019-09-19 12:39:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 19 września 2019 19:08:32 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > Dokręcano poluzowane śruby mocujące szyny do podkładów i podbijano
    > tłuczniem tory, by trzymały się podłoża i nie wisiały luźno w powietrzu.

    Znaczy chodziło Ci o nic, porachowałeś coś co nie ma technicznego sensu. Błąd
    studencki, ale zachowanie millenialsa, zamiast czegoś się nauczyć, oni też wolą
    pyskować.

  • 16. Data: 2019-09-19 13:19:11
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-19 o 12:39, Konrad Anikiel pisze:

    > Znaczy chodziło Ci o nic, porachowałeś coś co nie ma technicznego sensu. Błąd
    studencki, ale zachowanie millenialsa, zamiast czegoś się nauczyć, oni też wolą
    pyskować.

    Jak na razie to Ty pyskujesz.
    Ja jestem spokojny, ale nie zamierzam puścić płazem kolejnego
    bezczelnego chamstwa.
    Zachowujesz się jak polityk, który sam niczego nie potrafi oszacować i
    zagaduje temat, by nie było widać jakim jest idiotą.

    WM

  • 17. Data: 2019-09-19 16:37:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 19 września 2019 20:19:14 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > Zachowujesz się jak polityk, który sam niczego nie potrafi oszacować i
    > zagaduje temat, by nie było widać jakim jest idiotą.

    Kontynuuj.

  • 18. Data: 2019-09-19 21:48:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-09-19 o 12:07, WM pisze:

    > Wątpię czy temperatura szyny ma szansę wzrosnąć aż o 400 stopni.

    Jest to odpowiedź nie na temat.

  • 19. Data: 2019-09-20 01:00:30
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 18.09.2019 o 11:53, J.F. pisze:
    > -tory kolejowe i tramwajowe, gdzie obecnie juz nie ma przerw co
    > kilkanascie metrow ...

    Ten problem też rozwiązano:

    http://www.transportszynowy.pl/torytramdylatacja.php

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 20. Data: 2019-09-20 01:51:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-19, Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl> wrote:

    > Ten problem też rozwiązano:
    >
    > http://www.transportszynowy.pl/torytramdylatacja.php

    Ale tak się robi w szeroko rozumianej praktyce? Jak guglam szyny styk
    dylatacyjny to cos mało wychodzi..

    --
    Marcin