  • 1. Data: 2024-03-19 17:35:32
    Temat: popcorn polymer
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Takie cos
    https://www.youtube.com/watch?v=6-3BFXpBcjc

    Czy ja dobrze zrozumiałem, ze butadien im polimeryzował i zatkał rurę?

    Ale pękła od cisnienia z pompy, czy od tej polimeryzacji, tzn jakis
    puchnący polimer?

    Bo bym się troche zdziwił, gdyby pompa dawała cisnienie wyzsze,
    niż rura wytrzymuje ... zardzewiała czy co?

    Tu jakis opis i ciekawe zdjęcie na 5 stronie
    https://journals.aijr.org/index.php/ias/article/down
    load/6497/537/11892

    spuchła rura ...

    J.

  • 2. Data: 2024-03-20 03:22:13
    Temat: Re: popcorn polymer
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-19, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Takie cos
    > https://www.youtube.com/watch?v=6-3BFXpBcjc
    >
    > Czy ja dobrze zrozumiałem, ze butadien im polimeryzował i zatkał rurę?

    Tak.

    > Ale pękła od cisnienia z pompy, czy od tej polimeryzacji, tzn jakis
    > puchnący polimer?

    Od polimeryzacji. Przy czym nie mogę znależć jaki jest mechanizm wzrpstu
    ciśnienia. Obstawiam, że polimeryzacja zachodzi głownie na powierzchni
    tego popkornu i proces postępuje lawinowo. W pewnym momencie tworzy się
    taki czop, ale tam dalej w środku polimeryzuje a ten czop zaczyna
    ograniczać wymianę ciepła, rosnie w środku temperatura, reakcja dalej
    przyspiesza, butadien zaczyna wrzeć, rośnie cisnienie i mamy bum.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2024-03-20 19:12:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Mar 2024 02:22:13 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > ograniczać wymianę ciepła, rosnie w środku temperatura, reakcja dalej
    > przyspiesza, butadien zaczyna wrzeć, rośnie cisnienie i mamy bum.

    To mi się niespecjalnie zgadza.
    Piszą popcorn, i sugerują, ze to początkowo jakies małe granulki.
    Jak wzrosnie, to będzie porowaty czop.

    A jak wzrośnie dalej, to przestanie być porowaty, i przestanie nowy
    monomer dopływać.
    I nie będzie dalszego wzrostu cisnienia.

    chyba że ...
    https://www.shilohsciences.com/blog/popcorn-polymer

    Popcorn polymer is problematic in part because of its forceful
    expansion during growth - this is what caused the 2019 explosion at a
    TPC butadiene plant n Port Neches, TX, for example. The reason why
    popcorn polymer is so insidious is that it grows from the inside out,
    with free radical active sites created every time it "pops," i.e.
    breaks bonds somewhere in the polymer network; that newly created pair
    of radicals is buried inside the polymer matrix. Not only does this
    cause the polymer to expand very forcefully, but the polymer itself
    acts like a "living seed," since the radical site is attached to the
    polymer itself and terminating agents have difficulty reaching the
    radical to quench it.

    This "living seed" concept has extremely important ramifications for
    process safety and reliability. A piece of popcorn polymer can be
    removed from the monomer solution it was grown from, transferred to
    another flask with fresh monomer and continue growing right where it
    left off. No separate initiation step is required - the free radical
    is stabilized inside the chunk of polymer, and in the absence of
    oxygen or other reactive agents the lifetime of the radical site can
    be measured in years. That means if polymer is not thoroughly cleaned
    from the tower, active seeds will remain and resume growth once
    hydrocarbon is introduced.

    No i nadal nie rozumiem - te ziarna są mocno posieciowane i po
    podgrzaniu mogą sie zachowac jak prawdziwy popcorn i zwiększyc
    objętosć.

    Czy raczej sugeruja, ze po pęknięciu ujawniają się nowe rodniki,
    ktore powodują szybką polimeryzacje otaczającego monomeru ...
    ale wtedy patrz pierwszą uwagę.

    No chyba, ze to jakos z natury przy polimeryzacji zwieksza objętość,
    niczym lód.
    Ale w tej rurze jest gazowy butadien, czy ciekły?
    Temperatura wrzenia -4 C, preznosc par w 20C 2.4 atm - to chyba łatwo
    może być skroplony.

    gęstośc wikipedia podaje 0.64 g/cm3 w -6C, to wątpię aby polimer był
    lżejszy, a więc zwiększał objętość.

    ale jest jeszcze drugie
    0.6149 g/cm3 at 25°C, p>1 atm

    i znów nie rozumiem - albo to gaz i coś im się pomyliło,
    albo cisnienie jednak wyższe ..

    J.

  • 4. Data: 2024-03-21 02:18:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-20, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > A jak wzrośnie dalej, to przestanie być porowaty, i przestanie nowy
    > monomer dopływać.
    > I nie będzie dalszego wzrostu cisnienia.

    Ten wzrost ciśnienia wynika z niekontrolowanej reakcji ekgzotermicznej.
    Wtdy nawet resztki monomeru to ciśnienie wytworzą bo objętość gazu
    będzie dużo większa niż monomeru. 1 mol daje nam w przybliżeniu 20l
    gazu. 1 mol butadienu to ledwo 54g cieczy.

> [...]
    >
    > Czy raczej sugeruja, ze po pęknięciu ujawniają się nowe rodniki,
    > ktore powodują szybką polimeryzacje otaczającego monomeru ...

    Ja myślę, że to jest mechanizm doprowadzający do niekotrolowanej reakcji
    egzotermicznej, ale to nadal nie wyjaśnia co rozsadza lokalnie taką
    rurę.

> [...]
    > Ale w tej rurze jest gazowy butadien, czy ciekły?
    > Temperatura wrzenia -4 C, preznosc par w 20C 2.4 atm - to chyba łatwo

    Jednym z klasycznych błędów popełnianych przez początkujących chemików
    polimerowców jest niezdawanie spobie sprawy jak istotny jest czynnik
    odprowadzenie ciepła w polimeryzacji rodnikowej. Robią eksperyment w
    kolbie 250cm3, potem chcą tego więcej, więc zwiększają objętość (w tym
    reagentów) do 1l i lądują w szpitalu.

> [...]
    >
    > ale jest jeszcze drugie
    > 0.6149 g/cm3 at 25°C, p>1 atm
    >
    > i znów nie rozumiem - albo to gaz i coś im się pomyliło,

    No właśnie nie wiem co by tam miało innego rozsadzać niż parujący
    butadien w tym czopie.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2024-03-21 14:33:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Mar 2024 01:18:19 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > będzie dużo większa niż monomeru. 1 mol daje nam w przybliżeniu 20l
    > gazu. 1 mol butadienu to ledwo 54g cieczy.

    No ale:
    -musi być w stanie ciekłym ... ok, może jest, kilka atm starcza,
    -musi reakcja zaczopować jeden koniec, drugi - no i wtedy w srodku
    jest niebezpiecznie. Bo inaczej to tworzący się gaz po prostu wypchnie
    monomer spomiędzy granulek, a rura długa.

    No chyba że ... mają np 50m rury wypelnionej ciekłym monomerem,
    z jednej strony pompa, z drugiej zawór, a w rurze troche popcornu
    ktory nagle działa jak katalizator i powoduje polimeryzacje w całej
    rurze ...

    > Ja myślę, że to jest mechanizm doprowadzający do niekotrolowanej reakcji
    > egzotermicznej, ale to nadal nie wyjaśnia co rozsadza lokalnie taką
    > rurę.

    Jakoś tak mi wychodzi.
    Ale też oni niejasno piszą ?

    > No właśnie nie wiem co by tam miało innego rozsadzać niż parujący
    > butadien w tym czopie.

    No ale jak podają gęstość gazu, to przecież nie taka, jak gęstość
    cieczy, chyba ze kilkaset atm ...

    J.

  • 6. Data: 2024-03-24 04:14:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-21, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > jest niebezpiecznie. Bo inaczej to tworzący się gaz po prostu wypchnie
    > monomer spomiędzy granulek, a rura długa.

    MZ to idzie jak na początku napisałem. Pierwszy etap jest stosunkowo
    wolny, tworzy się ten czop, który ogranicza i mechnicznie i pod względem
    odprowadzania ciepła. A jak już gdzieś zaczyna się przegrzewać to jest
    to reakcja lawinowa. Dałem ten przykład o młodych chemikach
    polimerowcach, bo to nie jest tak, że wykipi z kolby. Wypadek, który z
    grubsza znam to odłamki szkła wyciągano z ciała, bo po prostu erdolnęło.
    Ograniczenia transporu masy pewnie i występują i być może dlatego nie ma
    jakiejś spektakularnej eksplozji a kończy się na
    wybrzyszeniach/pęknięciach.

> [...]
    > z jednej strony pompa, z drugiej zawór, a w rurze troche popcornu
    > ktory nagle działa jak katalizator i powoduje polimeryzacje w całej

    Wtedy nie powinno ebnąć, a się tylko zestalić.

    > No ale jak podają gęstość gazu, to przecież nie taka, jak gęstość
    > cieczy, chyba ze kilkaset atm ...

    Nie skupiałbym się za bardzo na tym. Z pewnym przybliżeniem, wzrost
    temperatury o 10C przyspiesza reakcję 2-3x. To z kolei ogrzewa dalej
    mieszaninę i tak to idzie aż ebnie.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-03-26 13:57:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Mar 2024 03:14:46 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > polimerowcach, bo to nie jest tak, że wykipi z kolby. Wypadek, który z
    > grubsza znam to odłamki szkła wyciągano z ciała, bo po prostu erdolnęło.

    Ale żeby tak było, to trzeba zaczopować szyjkę kolby.
    Co wydaje się całkiem możliwe.
    Solidnie zaczopować, ale moze i to możliwe.
    Wtedy reakcja ponizej, przegrzanie, czy zwiększenie objetosci,
    moze rozwalić kolbę.

    Ale w przypadku rurociągu trzeba miec zamknięty drugi koniec rury.
    Moze i to mozliwe.

    > Ograniczenia transporu masy pewnie i występują i być może dlatego nie ma
    > jakiejś spektakularnej eksplozji a kończy się na
    > wybrzyszeniach/pęknięciach.

    > Wtedy nie powinno ebnąć, a się tylko zestalić.

    Ale tu masz:
    -mozliwe przegrzanie i odparowanie,
    -być może cos w rodzaju zamarzania wody, ze objętość polimeru jest
    wieksza od monomeru

    > Nie skupiałbym się za bardzo na tym. Z pewnym przybliżeniem, wzrost
    > temperatury o 10C przyspiesza reakcję 2-3x. To z kolei ogrzewa dalej
    > mieszaninę i tak to idzie aż ebnie.

    Chodzi mi tylko o sensownosc danych - podają gęstość gazu,
    a wartość jakby dla cieczy. Gdzies się pomylili.

    J.