    Date: Sat, 28 Jan 2023 15:07:17 +0100
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Mirek <m...@n...dev>
    Subject: ściąganie izolacji ze skrętki UTP

    Ściśle: chodzi o ściąganie izolacji z przewodu, bo ściąganie izolacji z
    kabla to raczej problemu nie sprawia, bo są do tego narzędzia.
    Natomiast co raz częściej taką skrętkę stosuje się do wszelkiej maści
    urządzeń, bo tania, bo dostępna itp.
    Problem zaczyna się jak chcemy przewód z takiej skrętki zamocować w
    zacisku śrubowym, albo sprężynowym, bo trzeba usunąć izolację a ona jest
    bardzo niewdzięczna do usuwania.
    Można to zrobić nożem, ale często kończy się to pęknięciem naciętego
    przewodu, czasem nie od razu, ale przy kolejnych poruszeniach przy
    przeróbkach czy pomiarach.
    Ja staram się to robić paznokciem, ale dzień czy dwa po obcięciu jest to
    niemożliwe, trudne staje się przy setnym przewodzie, bo paznokcie się tępią.
    Szczególnym wyzwaniem jest skrętka żelowana - generalnie najlepszym
    pomysłem jest przekrosowanie jej scotchlockami na bardzo fajnie
    obierające się przewody "alarmowe", ale to znowu trzeba miejsca i kolory
    się potem mylą.
    Ma ktoś jakiś patent na to?
    Myślę nad narzędziem - mógłby to być nożyk z czegoś twardszego od
    paznokcia a miększego od miedzi - jakiś pomysł?
    Albo nożyk stalowy z precyzyjnie regulowanym wysunięciem ponad płaszczyznę.

    --
    Mirek.