  • 1. Data: 2023-01-28 15:07:17
    Temat: ściąganie izolacji ze skrętki UTP
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Ściśle: chodzi o ściąganie izolacji z przewodu, bo ściąganie izolacji z
    kabla to raczej problemu nie sprawia, bo są do tego narzędzia.
    Natomiast co raz częściej taką skrętkę stosuje się do wszelkiej maści
    urządzeń, bo tania, bo dostępna itp.
    Problem zaczyna się jak chcemy przewód z takiej skrętki zamocować w
    zacisku śrubowym, albo sprężynowym, bo trzeba usunąć izolację a ona jest
    bardzo niewdzięczna do usuwania.
    Można to zrobić nożem, ale często kończy się to pęknięciem naciętego
    przewodu, czasem nie od razu, ale przy kolejnych poruszeniach przy
    przeróbkach czy pomiarach.
    Ja staram się to robić paznokciem, ale dzień czy dwa po obcięciu jest to
    niemożliwe, trudne staje się przy setnym przewodzie, bo paznokcie się tępią.
    Szczególnym wyzwaniem jest skrętka żelowana - generalnie najlepszym
    pomysłem jest przekrosowanie jej scotchlockami na bardzo fajnie
    obierające się przewody "alarmowe", ale to znowu trzeba miejsca i kolory
    się potem mylą.
    Ma ktoś jakiś patent na to?
    Myślę nad narzędziem - mógłby to być nożyk z czegoś twardszego od
    paznokcia a miększego od miedzi - jakiś pomysł?
    Albo nożyk stalowy z precyzyjnie regulowanym wysunięciem ponad płaszczyznę.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2023-01-28 15:41:05
    Temat: Re: ściąganie izolacji ze skrętki UTP
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.01.2023 o 15:07, Mirek pisze:
    [...]
> [...]
    > paznokcia a miększego od miedzi - jakiś pomysł?
    > Albo nożyk stalowy z precyzyjnie regulowanym wysunięciem ponad płaszczyznę.

    https://allegro.pl/listing?string=%C5%9Aci%C4%85gacz
    %20izolacji%20UTP%2FFTP%20-

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 3. Data: 2023-01-28 16:49:09
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]
    > Ja staram się to robić paznokciem, ale dzień czy dwa po obcięciu jest to
    > niemożliwe, trudne staje się przy setnym przewodzie, bo paznokcie się

    Oj tam, oj tam.. obtapia się grotem lutownicy transformatorowej ;-)

    Grzegorz

  • 4. Data: 2023-01-28 17:03:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    https://youtu.be/e2vedHJZE3Y?t=7

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2023-01-28 18:12:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 28 Jan 2023 17:03:39 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > https://youtu.be/e2vedHJZE3Y?t=7

    Czego to Ruski nie wymyśli.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2023-01-28 18:41:55
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.01.2023 16:49, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Oj tam, oj tam.. obtapia się grotem lutownicy transformatorowej ;-)

    Nie używam praktycznie transformatorówki - jest duża, ciężka i
    niewygodna. W terenie gazowa a w warsztacie stacja.
    Ale może to jest dobry trop - takie szczypce z drucikiem oporowym z
    jednej strony i teflonem z drugiej... albo dwa druciki.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2023-01-28 19:52:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.01.2023 o 18:41, Mirek pisze:

> [...]
    > Ale może to jest dobry trop - takie szczypce z drucikiem oporowym z
    > jednej strony i teflonem z drugiej... albo dwa druciki.

    Wystarczy zapaliczka i paznokieć przy większej ilości, oczywiście trzeba
    potrenować i nie przypalać za mocno ale duża ilość w jednej chwili to
    jednak upierdliwe.

    Generalnie nigdy nie popierałem ściągaczek do izolacji...ale od kiedy
    zacząłem używać to chwalę, co oczywiście nie występuje często ale
    właśnie wtedy, jak mam więcej do odizolowania.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-01-30 01:40:25
    Od: AUTOMATYKA Jasiński <a...@g...com>

    https://allegro.pl/oferta/szczypce-do-sciagania-izol
    acji-weidmuller-stripax-7061964136

    Używam od dawna, polecam.

  • 9. Data: 2023-01-31 03:59:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Mirek <m...@n...dev> wrote:

    > Ściśle: chodzi o ściąganie izolacji z przewodu, bo ściąganie izolacji z
    > kabla to raczej problemu nie sprawia, bo są do tego narzędzia.

    Ściągaczką do izolacji, ale pod odpowiednim kątem -- za duży i przewód
    przejdzie razem z izolacją (bo jest cieńszy od izolacji), za mały i
    przewód się utnie. Da się wyćwiczyć.

    Ewentualnie cążkami bocznymi, ale z odpowiednią siłą nacisku, tak żeby
    nie przecięły izolacji, ale nacięły ją na tyle, żeby dało się ją zerwać.
    Też do wyćwiczenia.

    Ewentualnie po takim ściągnięciu, jeśli drucik jednak lekko się natnie,
    możesz go podgrzać lutownicą, co sprawi, że pozostała część izolacji
    trochę się cofnie i będzie można go uciąć w naciętym miejscu.

    Jak byłem młodszy, to zdejmowałem taką izolację zębami, ale teraz się boję
    o zęby (choć technicznie dalej by się w takim zastosowaniu sprawdziły, w
    sumie nawet doskonale -- izolację przetną, drutu nie ruszą).

    --
    Siedzi zajączek i wyciska cos z policzka. Podbiega sarenka i pyta:
    - Wyciskasz pryszcza?

  • 10. Data: 2023-01-31 08:49:20
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 2023-01-30 o 01:40, AUTOMATYKA Jasiński pisze:
    > https://allegro.pl/oferta/szczypce-do-sciagania-izol
    acji-weidmuller-stripax-7061964136

    > Używam od dawna, polecam.

    potwierdzam i polecam! Ja używam Weidmuller Stripper 6 i nie znam
    lepszego do kabli do 4mm2. Wieki temu używałem podobnego jako
    elektromonter i setki tysiące kabelków potrafił obsłużył i wciąż radził
    sobie dobrze z cienkimi kabelkami jak i z małą energetyką. Próbowałem
    zatąpić Stripax-a różnymi innymi wynalazkami i po latach wróciłem do
    sprawdzonej technologii.