  • 41. Data: 2020-06-08 14:57:23
    Temat: Re: stal "premium"
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:d53e6164-7542-4959-83ce-d6ac6942f1deo@g
    ooglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 8 czerwca 2020 17:28:23 UTC+8 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Kontynuuj. Czekam kiedy dojdziesz do wniosku że płytek się nie spieka
    >tylko kupuje w sklepie.

    Ja znam tylko takie, co to sie je kupuje w sklepie :-)

    Jak to robia, nie wiem, mowisz, ze tak:
    http://baildonit.com.pl/en/what-is-sintered-carbide

    Tungsten carbide (AKA sintered, cemented carbide) is one of the most
    important modern tooling material
    manufac­tured by a process of powder metallurgy.
    Substantial progress in the development of the cemented carbide is due
    to Karl Schröter, who has discovered that the tungsten carbide powder
    mixed with metals such as iron, nickel and cobalt and compacted can be
    sintered with liquid phase, to give a product with a low porosity,
    very high hardness and considerable strength.
    Basing on the results of his work cemented carbides consisting mainly
    of tungsten carbide, were patented in 1923.
    Currently, it is a composite of tungsten carbide combined with cobalt
    or nickel matrix, and sometimes other additives such as tantalum ,
    niobium, titanium.

    No i w sumie nie wiem, jak na to patrzec...

    https://www.sciencedirect.com/topics/chemical-engine
    ering/sintered-carbide

    WC posklejany metalami ?

    Wyglada na to, ze malo tego metalu, wiekszosc to jednak WC.

    J.

  • 42. Data: 2020-06-08 15:52:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 czerwca 2020 20:58:05 UTC+8 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    ering/sintered-carbide

    > WC posklejany metalami ?
    >
    > Wyglada na to, ze malo tego metalu, wiekszosc to jednak WC.

    Bo to nie jest lepiszcze. Dodatek metalu jest tylko po to żeby uruchomić mechanizm
    łączenia się ziaren węglika.

  • 43. Data: 2020-06-09 07:29:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-08 o 11:28, J.F. pisze:

    > Wiec jak czytam, ze plytki z PM byly lepsze niz plytki z HSS, to
    > oczywiscie sie pytam - a jak wypada porownanie do plytek z
    > ("prawdziwego") weglika.

    Czytaj ze zrozumieniem. Nie pisałem o płytkach z PM tylko
    o nożykach z PM.
    Takie rzeczy jak tutaj (wyszukałem po angielsku, żeby było Ci łatwiej)

    https://www.google.pl/search?q=klingelnberg+type+bla
    des&sxsrf=ALeKk01Beq6GaYzoiKYPmA3HYax8oO40EQ:1591680
    474582&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjnzKHq__
    PpAhUyxosKHRJpAC8Q_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=587&dp
    r=1.5

  • 44. Data: 2020-06-09 11:24:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    0474582&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjnzKHq_
    _PpAhUyxosKHRJpAC8Q_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=587&d

    Gdyby nie opis, to bym pomyslal "noże tokarskie" :-)

    No to pytanie wraca - takie nozyki z PM lepsze niz z HSS, ale jak sie
    maja do nozyków z plytkami z prawdziwych weglików spiekanych ?

    J.

  • 45. Data: 2020-06-09 12:30:23
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-09 o 11:24, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > No to pytanie wraca - takie nozyki z PM lepsze niz z HSS, ale jak sie
    > maja do nozyków z plytkami z prawdziwych weglików spiekanych ?

    Płytki z węglików czy nawet monolity z węglika w tym temacie
    (noże do głowic do produkcji uzębień metodami obwiedniowymi)
    nie mają specjalnie zastosowania, choć gdzieś pewnie jakieś się robi.

    Natomiast samo pytanie jest bez sensu, bo w praktyce nie robi się
    przecież płytek z PM, bo PM to nadal jest HSS. Robi się z HSS/PM
    narzędzia, ale płytki to już raczej węglikowe, ceramiczne,może z
    cermetali czy i inne cuda PKD itp - od kilku lat siedzę już bardziej w
    obróbce a nie w narzędziach i nie wiem co jest teraz dostępne.
    A węglik wprowadzili do obróbki skrawaniem, bo miał
    pewne właściwości korzystniejsze dla skrawania niż HSS
    o czym znajdziesz na wikipedii.

  • 46. Data: 2020-06-09 14:16:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Natomiast samo pytanie jest bez sensu, bo w praktyce nie robi się
    >przecież płytek z PM, bo PM to nadal jest HSS.

    Czyli prawdziwy weglik na elementy skrawajace lepszy :-)

    >Robi się z HSS/PM narzędzia, ale płytki to już raczej węglikowe,
    >ceramiczne,może z cermetali czy i inne cuda PKD itp - od kilku lat
    >siedzę już bardziej w

    Ale w tym momencie, to mnie te "nożyki" zastanawiaja.
    To jak rozumiem sa wymienne elementy skrawajace do jakis wiekszych
    glowic ?

    To by wychodzilo, ze PM niewiele ustepuje prawdziwym weglikom, skoro
    takie cuda robia.

    Czy to moze do obrobki jakiegos specyficznego materialu, gdzie roznica
    juz nie taka wielka ?

    J.

  • 47. Data: 2020-06-09 14:55:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-09 o 14:16, J.F. pisze:
> [...]
    PpAhUyxosKHRJpAC8Q_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=587&dp
    r=1.5

    > Czyli prawdziwy weglik na elementy skrawajace lepszy :-)

    Zależy do wielu czynników do czego jest lepszy.
    Nadal jest sporo narzędzi skrawających ze zwykłego HSS
    (również w produkcji seryjnej)

    > Ale w tym momencie, to mnie te "noĹźyki" zastanawiaja.
    > To jak rozumiem sa wymienne elementy skrawajace do jakis wiekszych glowic ?

    Tak, ale nie porównuj tego z płytkami wymiennymi tradycyjnymi z węglika.
    To zupełnie inna kategoria narzędzi.
    https://www.youtube.com/watch?v=KhyvvLbhos8
    Tutaj min 1.05 są prawdopodonie duże nożyki z wkładkami może z węglika-
    od 1.27 praca podobnej głowicy - choć tu szczycą się tym, że to
    największe na świecie

    > To by wychodzilo, ze PM niewiele ustepuje prawdziwym weglikom, skoro
    > takie cuda robia.

    Raczej powiedziałbym, że PM jest lepszy nieco od HSS skoro
    go zastępuje, bo jest to po prostu lepsza odmiana stali szybkotnącej.
    Natomiast same własności skrawające węglika okazują się najczęściej
    niewystarczające jeśli weźmie się pod uwagę technologię wykonania
    narzędzi o takich kształtach i cenę materiału.
    Choć frezy ślimakowe już się robi z pełnego węglika - to już walka z
    produktywnością.

    > Czy to moze do obrobki jakiegos specyficznego materialu, gdzie roznica
    > juz nie taka wielka ?

    Zarejestruj podstawowe różnice pomiędzy zwykłą stalą szybkotnącą
    a węglikiem i różnice w technologii wykonania, to będziesz
    wiedział kiedy się opłaci węglik a kiedy nie.