  • 11. Data: 2012-01-03 11:40:24
    Temat: Re: szklo
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    On 3 Sty, 10:16, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Przepraszam, a co się topi w glinie, porcelanie, porcelicie itd
    >podczas wypalania? Jak zwykle piszesz bzdurę a potem będziesz się wić
    >żeby udowodnić że tak na prawdę to miałes na myśli zupełnie coś
    >innego
    >niż napisałeś, no i czemu nikt nie zważa na Twoją licentia poetica,
    >podły świecie!

    Myle sie, gdy uwazam ze topia sie niektore skladniki i one sklejaja
    reszte skladnikow wysokotpliwych ?

    J.

  • 12. Data: 2012-01-03 11:59:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 3 Sty, 11:40, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Myle sie,  gdy uwazam ze topia sie niektore skladniki i one sklejaja
    > reszte skladnikow wysokotpliwych ?

    Jeśli sprawiasz wrażenie że mówisz o jakiejś powszechnej regule, a w
    rzeczywistości myślisz o szczególnych przypadkach bądź wręcz o
    wyjątkach od tej reguły- to owszem, mylisz się. W wypowiedzi pisanej
    nie jest ważne co autor miał na myśli; ważne jest czy tę myśl potrafił
    poprawnie przedstawić słowami. Po polsku taka przemiana fazowa
    drugiego rzędu nie jest poprawnie nazywana topnieniem. Więc nawet
    jeśli dobrze myślisz, to źle mówisz. Odpadów radioaktywnych nie stapia
    się tylko zeszkliwia, lub witryfikuje się, jak ktoś woli zapożyczenia.
    Literatury jest od metra, zachęcam do lektury.
    Konrad

  • 13. Data: 2012-01-03 13:54:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    0g2000vbe.googlegroups.com...

> [...]
    >się tylko zeszkliwia, lub witryfikuje się, jak ktoś woli
    >zapożyczenia.
    >Literatury jest od metra, zachęcam do lektury.

    Dobra, nie znam sie na przemianach drugiego rzedu, ale prosze o
    wyjasnienie czym sie rozni szklo od szkla ceramicznego w procesie
    produkcji i w budowie czasteczkowej.

    I mam na mysli przezroczysta szybe do kominka, nie odbiegajaca od
    zwyklej szyby.

    J.

  • 14. Data: 2012-01-03 14:14:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 3 Sty, 13:54, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > produkcji i w budowie czasteczkowej.
    >
    > I mam na mysli przezroczysta szybe do kominka, nie odbiegajaca od

    A przeczytałeś co napisałem o tym jak się te kominkowe robi? To jest
    bardzo podobny materiał do płyt na kuchenki, w sieci jest mnóstwo
    opisów. Masz w głowie wbitą witryfikację, ale to jest proces drogi, za
    drogi na takie zastosowania. Do takiej taniochy po prostu się miesza
    materiał krystaliczny i amorficzny. Może nawet i w jakimś tam stopniu
    ten proces, o którym natrętnie myślisz, zachodzi, ale to jest bez
    znaczenia, bo wyrób końcowy uzyskuje się przede wszystkim dzięki
    składowi materiału wyjściowego- jest taki jak ma być na końcu. Tyle że
    na początku jest proszkiem a na końcu płytą. Jak masz za dużo czasu to
    możesz poszukać (google scholar Twoim przyjacielem), czy w procesie
    produkcji kompozytów szklano-ceramicznych zachodzi przemiana fazowa
    kryształ-szkło. Nie sądzę że jakiegoś technologa by to obchodziło, on
    ma tam tego kryształu i tego szkła tyle ile mu potrzeba, to ma się
    tylko zlepić i być dobrze wymieszane.
    Konrad

  • 15. Data: 2012-01-03 21:30:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 3 Jan 2012 06:14:42 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > bardzo podobny materiał do płyt na kuchenki, w sieci jest mnóstwo
    > opisów. Masz w głowie wbitą witryfikację, ale to jest proces drogi, za

    Witryfikacja czyli tak jak zrobienie szkla ? Stopienie do jednorodnej masy
    i odlanie ?

    > Do takiej taniochy po prostu się miesza

    No coz, drozsze to niz zwykle szklo, przynajmniej w detalu :-)

> [...]
    > składowi materiału wyjściowego- jest taki jak ma być na końcu. Tyle że
    > na początku jest proszkiem a na końcu płytą.

    I wychodzi z tego szyba przezroczysta jak ... szyba ? jak zwykla szklana
    szyba ?

> [...]
    > kryształ-szkło. Nie sądzę że jakiegoś technologa by to obchodziło, on
    > ma tam tego kryształu i tego szkła tyle ile mu potrzeba, to ma się

    A jak sugeruje ze cos podobnego zachodzi w zwyklej ceramice, gdzie tez sie
    na poczatku miesza rozne skladniki, to to wywoluje jakies dziwne dyskusje.

    J.

  • 16. Data: 2012-01-03 21:56:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 3 Sty, 21:30, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A jak sugeruje ze cos podobnego zachodzi w zwyklej ceramice, gdzie tez sie
    > na poczatku miesza rozne skladniki, to to wywoluje jakies dziwne dyskusje.

    Zdefiniuj co masz na myśli pod pojęciem "zwykła ceramika" i wyjaśnij
    dlaczego to "sugerujesz" w kontekście glass ceramic.

    Konrad

  • 17. Data: 2012-01-04 13:44:49
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2012-01-03 10:41, Konrad Anikiel pisze:
    > No właśnie..
    > Ale z drugiej strony: przetłumacz sobie na polski 'melt (down)' i
    > 'fuse (together)' w odniesieniu do materiałów mięknących 500C poniżej
    > liquidusu :-)
    > Konrad

    Albo się coś topi, albo się nie topi.
    Jeśli jest to mieszanina materiałów o różnych temperaturach topnienia,
    to w pewnej temperaturze powstaje po prostu emulsja.
    Pisanie ze coś się topi nie stając się cieczą, to jakiś bełkot.

    ________MAT_______

  • 18. Data: 2012-01-04 14:44:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 4 Sty, 13:44, Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> wrote:

> [...]
    > to w pewnej temperaturze powstaje po prostu emulsja.
    > Pisanie ze coś się topi nie stając się cieczą, to jakiś bełkot.

    Generalnie się z Tobą zgadzam, ale jest jeszcze jedno znaczenie tego
    słowa, jak najbardziej poprawne: kup mrożone pierogi i w upalny dzień
    zanieś je do domu. Tam włóź do zamrażalnika. Jeśli masz ze sklepu do
    domu daleko, to one zmiękną na słońcu, a potem... stopią się w jedna
    bryłę. Po prostu skleją się, ale tak się mówi.
    Konrad
    PS JF posługuje się językiem nietechnicznym, rozmowa z nim kończy się
    zwykle na tym że nie wiadomo o czym mówimy...

  • 19. Data: 2012-01-04 15:47:30
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2012-01-04 15:44, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    > domu daleko, to one zmiękną na słońcu, a potem... stopią się w jedna
    > bryłę. Po prostu skleją się, ale tak się mówi.

    Na prawdę nie przyszło mi to do głowy.
    Nie wszystkie pierogi się topią. Niektóre są lżejsze od wody :-)

  • 20. Data: 2012-01-04 16:40:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 4 Sty, 15:47, Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> wrote:

    > Na prawd nie przysz o mi to do g owy.
    > Nie wszystkie pierogi si topi . Niekt re s l ejsze od wody :-)

    Dokładnie, "fuse together" po angielsku. Przemian fazowych jest więcej
    niż dwie/trzy, czasem trudno jest coś precyzyjnie nazwać.
    Konrad