  • 1. Data: 2009-12-04 17:41:34
    Temat: tranzystory BF a BC w radiu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Od jakiegoś czasu to pytanie chodzi mi po głowie, ale tak to jest
    z głupimi pytaniami, że zapomina się je zadać. ;) Zawsze uczono mnie, że
    tranzystory z serii np. BC są przeznaczone do zastosowania w układach
    małej częstotliwości, np. sprzęcie audio. Natomiast BF są robione dla
    wielkich częstotliwości - np. do pracy w w.cz. i p.cz. odbiorników
    radiowych.

    Przeglądając jednak noty katalogowe tranzystorów zauważam, że takie
    BC107, BC177, BC307, BC347 mają częstotliwość graniczą w okolicach
    100-200 MHz (w najgorszym wypadku kilkadziesiąt MHz). To przecież
    obejmuje ogromną większość pasma radiowego! Fale długie, średnie i
    krótkie są daleko poniżej tej granicy. Tranzystory z serii BF istotnie
    mają ten parametr kilka razy większy (>1GHz) ale przecież to
    częstotliwości z którymi amator rzadko się spotyka.

    Tak więc kiedy naprawdę ta literka "C" oznaczająca m.cz. ma znaczenie?

  • 2. Data: 2009-12-04 18:05:52
    Temat: Re: tranzystory BF a BC w radiu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał w
> [...]
    > okolicach
    > 100-200 MHz (w najgorszym wypadku kilkadziesiąt MHz). To przecież
    > obejmuje ogromną większość pasma radiowego!

    to tak jak ze wzmacniaczami operacyjnymi - czestotliwosc graniczna
    jest przy wzmocnieniu 1.

    Co i tak daje nam przyzwoity tranzystor na fale srednie, a nawet
    polowe krotkich :-)

    > Tranzystory z serii BF istotnie
    > mają ten parametr kilka razy większy (>1GHz) ale przecież to
    > częstotliwości z którymi amator rzadko się spotyka.

    Ja tam pamietam czasy gdy nie mialy wcale tak duzo wiekszego, i tez
    sobie zadawalem to samo pytanie :-)
    Szczegolnie ze "do radia" wtedy nie znaczylo 108MHz minimum :-)

    Ponoc jest jeszcze pare innych parametrow - pojemnosci, szumy,
    ktore powoduja ze BC do radia nadaja sie gorzej.

    J.

  • 3. Data: 2009-12-04 19:28:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > to tak jak ze wzmacniaczami operacyjnymi - czestotliwosc graniczna jest
    > przy wzmocnieniu 1.
    >
    > Co i tak daje nam przyzwoity tranzystor na fale srednie, a nawet polowe
    > krotkich :-)

    No właśnie o to mi chodzi. Przejrzałem karty katalogowe takich
    tranzystorów jak 2N2222(A) czy 2N3904. Są one powszechnie stosowane w
    konstrukcjach krótkofalarskich. Przez pewien czas myślałem, że to jakieś
    specjalne tranzystory w.cz. A gdzie tam. ;) Okazuje się, że parametry
    mają zbliżone do popularnych tranzystorków z serii BC.

    > Ja tam pamietam czasy gdy nie mialy wcale tak duzo wiekszego, i tez
    > sobie zadawalem to samo pytanie :-)
    > Szczegolnie ze "do radia" wtedy nie znaczylo 108MHz minimum :-)

    I jak właśnie o czymś takim mówię. Mam na myśli odbiorniki radiofoniczne
    na fale długie, średnie i krótkie a także konstrukcje krótkofalarskie. W
    najrozmaitszych konfiguracjach: bezpośrednie wzmocnienie, reakcja,
    superheterodyna, homodyna itp. :)

    Nie jestem w stanie teraz znaleźć żadnej karty katalogowej starego
    tranzystora germanowego, ale coś mi się wydaje, że taki TG39 miał
    zauważalnie niższą częstotliwość graniczną. A radia z takim tranzystorem
    w torze w.cz. i p.cz. grały ładnie. ;)

    > Ponoc jest jeszcze pare innych parametrow - pojemnosci, szumy, ktore
    > powoduja ze BC do radia nadaja sie gorzej.

    Pytanie w jakich zastosowaniach. Czy na przykład budując radio na fale
    długie i średnie zauważy się te niuanse w postaci jakości dźwięku,
    czułości, selektywności itp.?

    Jak się ma powyższe do tranzystorów takich jak 2N2222 czy 2N3904,
    zbliżonych parametrami a jednak stosowanych w układach krótkofalarskich? ;)

  • 4. Data: 2009-12-04 20:18:27
    Od: "Teatime" <s...@o...pl>

    > Przeglądając jednak noty katalogowe tranzystorów zauważam, że takie
    > BC107, BC177, BC307, BC347 mają częstotliwość graniczą w okolicach
    > 100-200 MHz (w najgorszym wypadku kilkadziesiąt MHz).

    Racja, w zasadzie można je stosować zamiennie, ale wchodzi w grę też
    parę rzeczy niezwiązanych z parametrami elektrycznymi. Na przykład, 2N2222 i
    inne mają kolektor na obudowie, co daje większe pojemności do innych
    elementów i większe możliwości wzbudzenia w porównaniu z takim BF214, który
    miał masę na obudowie. W obudowach z tworzywa to nie jest istotne, ale
    kiedyś obudowy były głównie metalowe.
    Kolektor na obudowie miał też taką wadę, że przy strojeniu trymerków w
    układach w.cz (które były dosyć gęsto upakowane, ze względu na konieczne
    krótkie połączenia) można było łatwo zrobić zwarcie. Pamiętam z praktyki :)

    No i dochodzą do tego szumy, liniowość charakterystyk i parę innych rzeczy,
    które zwykle mają znaczenie wtedy, gdy dopieszczamy jakiś układ do
    osiągnięcia najlepszych parametrów.

    Teatime

  • 5. Data: 2009-12-04 20:54:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Teatime pisze:

> [...]
    > 2N2222 i inne mają kolektor na obudowie, co daje większe pojemności do
    > innych elementów i większe możliwości wzbudzenia w porównaniu z takim

    Problemy tego typu zaczynają się powyżej jakiejś konkretnej
    częstotliwości? Pytam bo jakoś nie spotkałem się z tym zarówno samemu
    próbując coś składać jak i przeglądając projekty. Zwyczajnie przez
    pewien czas myślałem, że taki 2N2222 to tranzystor robiony pod w.cz.
    skoro używa się go w konstrukcjach krótkofalarskich. Dopiero później się
    przekonałem, że jest inaczej. ;)

    > BF214, który miał masę na obudowie. W obudowach z tworzywa to nie jest
    > istotne, ale kiedyś obudowy były głównie metalowe.

    Hmm... Faktycznie z tego co widzę wszystkie BC107, BC108, BC177 itp.
    jakie znajdują się w moim "zbiorze podręcznym" są w obudowach
    metalowych. BC307, BC547, 2N3904, 2N3906 itp. mają tylko i wyłącznie
    plastikowe obudowy. 2N2222 mam w dwóch wersjach - metal i plastik.

> [...]
    > w układach w.cz (które były dosyć gęsto upakowane, ze względu na
    > konieczne krótkie połączenia) można było łatwo zrobić zwarcie. Pamiętam

    Zależy też co masz na myśli przez "w.cz.". Wielka częstotliwość wielkiej
    częstotliwości nierówna. ;) Doskonale rozumiem, że wszystkie opisane
    przez Ciebie problemy będą dotyczyły delikatnych i podatnych na
    zakłócenia układów (głowica UKF/telewizyjne, ogólnie sprzęt UHF/VHF) -
    tam już sam montaż mówi sam za siebie i zwykle faktycznie stosuje się
    tranzystory BF, często z masą na obudowie.

    Natomiast z tego co widzę na niższych częstotliwościach, zwłaszcza w
    odbiornikach już nie widać takiego rygoru. Długie ścieżki prowadzone
    równolegle względem siebie, masa niewiele większa od każdej z nich itp.

    > No i dochodzą do tego szumy, liniowość charakterystyk i parę innych
    > rzeczy, które zwykle mają znaczenie wtedy, gdy dopieszczamy jakiś układ
    > do osiągnięcia najlepszych parametrów.

    Czyli jednak tak jak myślałem? Zwykłe BC można stosować w prostszych,
    amatorskich konstrukcjach bez odczuwania większych niedogodności z tego
    powodu?

    BTW informacje zawarte na tej stronie też mnie zaciekawiły:
    http://www.pink.art.pl/radio/tabela.html

  • 6. Data: 2009-12-04 21:03:17
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 4, 6:41 pm, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > małej częstotliwości, np. sprzęcie audio. Natomiast BF są robione dla
    > wielkich częstotliwości - np. do pracy w w.cz. i p.cz. odbiorników

    Sporo takich podziałów pochodzi z czasów, kiedy jak się robiło
    tranzystor, to albo rybki, albo pipki: Albo Ic0 małe, albo fT duże,
    albo Cu skąpe, albo Ic dużo albo...
    Tymczasem półprzewodniki poszły nieco do przodu i teraz jak weźmiesz
    katalog tych BxXXX, to z tych kilkuset typów to tak na prawdę ze pięć
    (ok, trochę więcej) różnych kawałków krzemu pakowane jest do środka.
    Na przykład jakiś BC547 zdefiniowany jest przez ileśtam parametrów
    "lepiej niż". Ale nie ma ograniczenia, ile lepiej. A krzem tańszy
    teraz od zapakowania go do obudowy...

    Marek

  • 7. Data: 2009-12-04 22:01:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > Sporo takich podziałów pochodzi z czasów

    Hmm... Jakie czasy masz na myśli? Jeśli mam w swoim zbiorze tranzystory
    z serii BC pochodzące z drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych to
    jeszcze się łapią? ;)

  • 8. Data: 2009-12-05 07:03:23
    Od: "Teatime" <s...@o...pl>

    > Czyli jednak tak jak myślałem? Zwykłe BC można stosować w prostszych,
    > amatorskich konstrukcjach bez odczuwania większych niedogodności z tego
    > powodu?

    Raczej tak. Jeśli chodzi o tranzystory w.cz, to kiedyś było istotne, zeby
    wyciągnąć z nich ile się tylko da, bo były drogie. Do tego stosowano takie
    sztuczki jak neutralizacja pojemności zwrotnej, co wymagało, aby ta
    pojemność w tranzystorze nie miała zbyt dużych rozrzutów, bo w produkcji
    masowej byłyby problemy. Dla odbiornika na fale długie każdy tranzystor się
    nada - osobiście podejmuję się taki zrobić na większości tranzystorów z
    serii BD :)

    Teatime

  • 9. Data: 2009-12-05 10:10:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Dec 2009 08:03:23 +0100, Teatime wrote:
    >Dla odbiornika na fale długie każdy tranzystor się
    >nada - osobiście podejmuję się taki zrobić na większości tranzystorów z
    >serii BD :)

    A 2N3055 tez moze byc ? :-)

    Jakby co to mam jeszcze chyba pare germanowcow, im podawano np 0.3MHz
    :-)

    J.

  • 10. Data: 2009-12-05 10:26:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 04 Dec 2009 21:54:10 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    >pewien czas myślałem, że taki 2N2222 to tranzystor robiony pod w.cz.
    >skoro używa się go w konstrukcjach krótkofalarskich. Dopiero później się

    Tak apropos - historia rozwoju 2n2222
    http://www.semiconductormuseum.com/Transistors/Motor
    ola/Haenichen/Haenichen_Index.htm

    dla cioekawych historii rozwoju elektroniki.

    >Hmm... Faktycznie z tego co widzę wszystkie BC107, BC108, BC177 itp.
    >jakie znajdują się w moim "zbiorze podręcznym" są w obudowach
    >metalowych.

    Bo w plastiku nazywaly sie BC14x i BC15x. Przynajmniej za czasow cemi.

    Za to sporo BF tez bylo w metalu z 3 koncowkami i kolektorem na
    obudowie.

    Ale zwarcia przy tych mocach zazwyczaj byly niegrozne.

    >Czyli jednak tak jak myślałem? Zwykłe BC można stosować w prostszych,
    >amatorskich konstrukcjach bez odczuwania większych niedogodności z tego
    >powodu?

    A czy np dwukrotnie wieksze szumy to jest niedogodnosc ? :-)
    [nie mam pojecia czy rzeczywiscie tak szumia]

    >BTW informacje zawarte na tej stronie też mnie zaciekawiły:
    >http://www.pink.art.pl/radio/tabela.html

    Szczegolnie porownanie BF259 z BC211 czy BD135 ? :-)
    Nawiasem mowiac to mnie zastanawialo uwielbienie krajowego przemyslu
    dla BC211/313 - to strasznie slabe tranzystory byly i bardzo drogie,
    BD 13x wydawaly sie znacznie lepsze :-)

    P.S. Jak masz duzo czasu to przeczytaj to
    http://dev.emcelettronica.com/fundamentals-transisto
    rs-transistor-high-frequency-and-other-applications
    i to
    http://www.secomtel.com/UpFilesPDF/PDF/Agilent/PDF_D
    OCS/SILTRANS/04_SLTRN/59681411.pdf

    J.