  • 1. Data: 2009-03-26 20:09:25
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Jacek "Plumpi"" napisał:

    > Na przewodach aluminiowych to sobie możesz poprawiać i tak nie będzie
    > dobrze.

    > Napewno nie aż tak jak Ty.

    Popieram twierdzenie przedmówcy. Pieprzysz straszne bzdury.

    Co za bzdury!!! Czy Ty masz pojęcie o czym piszesz? Nie jest zabronione.
    Jest powszechnie stosowane jako jeden ze środków dodatkowej ochrony
    przeciwporażeniowej. Tyle, że obecnie inaczej się nazywa. Wiesz jak?

    > Konkrety, konkrety, tylko rzeczowo, bo tak się składa, że zawodowo zajmuję
    > się elektrycznością i posiadam stosowne kwalifikacje oraz uprawnienia.

    Niestety. Twoje kwalifikacje są zerowe i powinni Ci odebrać uprawnienia.
    Temu co Ci je wydał też. Radzę jak najszybciej poczytać, poduczyć się zanim
    komuś zrobisz krzywdę.

    Bogdan

  • 2. Data: 2009-03-26 20:27:30
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

    > Urządzenia przystosowane do instalacji 3-przewodowej mają często na
    wejściu
    > zasilania filtr przeciwzakłóceniowy, który oba przewody zasilające łączy
    > takimi samymi kondensatorami do masy układu połączonej z metalową obudową
    > (jeśli jest), z bolcem uziemiającym we wtyczce i oczywiście z masą w
    kablach
    > sygnałowych.

    Naprawdę widziałeś fabrycznie wykonane urządzenie z takim połączeniem
    kondensatorów filtra??? Skąd ten wysyp pseudofachowców, którzy słyszą że
    dzwonią, ale nie wiedzą w którym kościele. Obejrzyj dobrze takie urządzenie,
    zapoznaj się z dokumentacją i przestań wypisywać szkodliwe bzdury.

    Bogdan

  • 3. Data: 2009-03-27 16:49:50
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    witam

    Instalacje w moim mieszkaniu kładli niemieccy robotnicy, niestety, przed
    wojną. Tak wiec mam jeden bezpiecznik(na całe mieszkanie) i instalacje
    dwużyłową.

    Ostatnio obudowa z komputera zaczęła kopać. odłączyłem wszystkei kable
    poza zasilaniem- nie kopie. podłączyłem monitor - kopie. Ekran kabla
    monitorowego (obudowa wtyku D-15) ma jakiś niezerowy potencjał -
    "neonka" świeci. Jednak jak sie go podłączy do gniazdka z bolcem - nie
    kopie. czy taki monitor trzeba naprawiać? skoro po podłączeniu monitora
    do gniazdka bez bolca - jest potencjał na wtyczce D-15, natomiast
    gniazdko z bolcem "usuwa" ten potencjał (wtyczce D15), czy dobrze myśle
    ze w takim przypadku monitor moze zużywać wiecej mocy?

    Instalacji nie przerobie, ale z lektury tej grupy, wiem ze podobno
    dobrze jest połączyć ze sobą wszystkie "bolce" we wszystkich możliwych
    urządzeniach. Będą miały ten sam potencjał, nawet jeśli nie zerowy. czy
    warto tak zrobić? W mieszkaniu jest instalacja CO z rurkami miedzianymi.
    Moze ten wspólny bolec podłączyć do kaloryferów i potem do rurki z zimną
    wodą? Czy to nie spowoduje jakichś stałych upływów podnoszących rachunek
    za energie elektryczną?

    Pozdrawiam

    ToMasz

  • 4. Data: 2009-03-27 16:55:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 27 Mar 2009 17:49:50 +0100, ToMasz napisał(a):

    > wiem ze podobno
    > dobrze jest połączyć ze sobą wszystkie "bolce" we wszystkich możliwych
    > urządzeniach

    Tak powinno być. I jako niezbedny składnik przeróbek zastosuj naścienne
    gniazdo sieciowe z bolcem podłączonym do przewodu zerowego. I zapomnij o
    kaloryferach czy innych takich wynalazkach :)
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2009-03-27 18:00:30
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@no_spam.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    (jeśli jest), z bolcem uziemiającym we wtyczce i oczywiście z masą w kablach
    Gdy przewód zerowy nie jest połączony to te dwa kondensatory stanowią
    dzielnik dający na masie 230/2 = 115V.
    Ze względów EMC kondensatory powinny być jak największe, ze względów
    bezpieczeństwa jak najmniejsze. Spełnienie norm bezpieczeństwa gwarantuje,
    że przy braku uziemienia kopnięcia nie są groźne, ale nie gwarantuje, że ich
    nie ma.
    P.G.

  • 6. Data: 2009-03-27 20:15:41
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:49cd1483$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > w kablach sygnałowych.
    > Gdy przewód zerowy nie jest połączony to te dwa kondensatory stanowią

    Gorzej gdy jeden z nich akurat ten od strony przewodu zerowego jest
    padnięty.
    Tak już bywało i wtedy na obudowie mamy 230V przy braku uziemienia.

    Marek

  • 7. Data: 2009-03-27 20:27:06
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Tak powinno być. I jako niezbedny składnik przeróbek zastosuj naścienne
    > gniazdo sieciowe z bolcem podłączonym do przewodu zerowego. I zapomnij o
    > kaloryferach czy innych takich wynalazkach :)

    Akurat w tym przypadku łączenie bolców z zerem jest tysiące razy bardziej
    niebezpieczne niż wykonanie instalacji ochronnej z użyciem instalacji CO.

    Do autora wątku:

    Bardzo dobrze myślisz i tak właśnie zrób. To będzie najlepsze i
    najbezpieczniejsze rozwiązanie, oczywiście pod warunkiem, że rury CO masz
    metalowe i nie ma po drodze odcinków z tworzywa sztucznego.
    Tylko gdzieś przy kotłowni wykonaj uziom wbijając go w ziemię, a następnie
    od uziomu poprowadź poprzez ścianę bednarkę do kotłowni, zakańczając ją
    złączem w pobliżu kotła i instalacji CO. Kawałkiem linki miedzianej o
    przekroju minimum takim, jakim masz doprowadzony kabel od skrzynki
    licznikowej do rozdzielni, podłącz instalację CO do tego uziemienia. Podłącz
    także instalację wody użytkowej do tego uziemienia.

    W ten sposób utworzysz układ ochronny TT.
    W żadnym wypadku nie rób zerowania i nie łącz bolców do przewodu zerowego
    jeżeli nie chcesz mieć kogoś na sumieniu. Stare instalacje mają to do
    siebie, że mają dużo kiepskich złączek (kostek), które lubią "szwankować".
    Jakakolwiek przerwa na przewodzie zerowym grozi poważnym porażeniem prądem
    oraz utratą zdrowia lub życia.
    Nadmienię, że obecnie wykonywanie układu zerowania jest zabronione
    przepisami.

    Oczywiście poprzez tak wykonaną ochronę nie będzie przepływu prądu, który
    podniesie Ci zużycie energii.

  • 8. Data: 2009-03-27 22:07:55
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    marko1a pisze:

    > Gorzej gdy jeden z nich akurat ten od strony przewodu zerowego jest
    > padnięty.
    > Tak już bywało i wtedy na obudowie mamy 230V przy braku uziemienia.

    I co z tego? Niebezpieczeństwo byłoby dopiero, gdyby było zwarcie w
    kondensatorze od strony fazy, a tak, czy będzie 115V, 230V czy
    pierdyliard woltów to nie ma znaczenia, bo człowieka chroni impedancja
    kondensatora od strony fazy.

  • 9. Data: 2009-03-28 07:28:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 27 Mar 2009 21:27:06 +0100, Jacek "Plumpi" napisał(a):

    > W żadnym wypadku nie rób zerowania i nie łącz bolców do przewodu zerowego
    > jeżeli nie chcesz mieć kogoś na sumieniu. Stare instalacje mają to do
    > siebie, że mają dużo kiepskich złączek (kostek), które lubią "szwankować".
    No to trzeba je poprawić.
> [...]
    > oraz utratą zdrowia lub życia.
    Pieprzysz.
    > Nadmienię, że obecnie wykonywanie układu zerowania jest zabronione
    Akurat. Jest nakazane wykonywanie innego typu ochrony a nie zakazane
    wykonywanie starego a to jest pewna różnica. Wciąż działa mnóstwo
    instalacji zrobionych po staremu i będzie działało jeszcze długo. Do innych
    twoich twierdzeń też można mieć zastrzeżenia ale nie będę z tobą na ten
    temat gadał bośmy już swoje odgadali.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2009-03-28 09:04:34
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > No to trzeba je poprawić.

    Na przewodach aluminiowych to sobie możesz poprawiać i tak nie będzie
    dobrze.

    > Pieprzysz.

    Napewno nie aż tak jak Ty.

    > Akurat. Jest nakazane wykonywanie innego typu ochrony a nie zakazane
    > wykonywanie starego a to jest pewna różnica.

    Skoro masz obowiązek wykonać X to nie wolno Ci zrobić Y.
    W efekcie nakazanie X jest to równoznaczne z zabranianiem Y.

    > Wciąż działa mnóstwo
    > instalacji zrobionych po staremu i będzie działało jeszcze długo.

    Jak sobie działają to tak sobie mają działać. Są zgodne ze starymi normami i
    dopóki są takie jakie zostałóły zamontowane w latach 30-tych to są
    prawidłowe pod względem prawnym.
    Jakiekolwiek zmiany tych instalacji musz\ą być wykonane wg obecnie
    obowiązujących norm, a te narzucają stosowanie innych układów zabezpieczeń
    niż zerowanie. Skoro narzuca inne to zabrania tworzenie zerowań.

    Dlatego też nie lubie ogólników.