  • 1. Data: 2020-04-12 18:22:10
    Temat: wielkość opony a prędkość
    Od: Peter <p...@o...pl>

    jeżeli średnica opony wzrośnie o 6% to rzeczywista prędkość względem
    wskazań prędkościomierza wzrośnie o 6 % czy spadnie o 6% ???

  • 2. Data: 2020-04-12 20:12:07
    Temat: Re: wielkość opony a prędkość
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 12.04.2020 o 18:22, Peter pisze:
    > jeżeli średnica opony wzrośnie o 6% to rzeczywista prędkość względem
    > wskazań prędkościomierza wzrośnie o 6 % czy spadnie o 6% ???

    Jeśli wzrośnie średnica opony to też i jej obwód, czyli koło na np. 1 km
    będzie musiało wykonać mniej obrotów. Prędkościomierz pokazując prędkość
    samochodu w rzeczywistości pokazuje ilość obrotów koła na jednostkę
    czasu (chyba, że to prędkościomierz oparty np. na GPS) Czyli jeśli
    będzie średnica większa, to ilość obrotów mniejsza i prędkościomierz
    pokaże mniejszą prędkość niż jest w rzeczywistości

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2020-04-12 23:35:45
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2020-04-12 20:12, Czarek wrote:

> [...]
    > będzie średnica większa, to ilość obrotów mniejsza i prędkościomierz
    > pokaże mniejszą prędkość niż jest w rzeczywistości

    IMO pokręcone rozumowanie, chociaż wniosek słuszny. Prędkość i średnica
    w tym problemie są zmiennymi. Więc trzeba to odnieść do czegoś stałego,
    tzn. porównywać jak zmieni się rzeczywista prędkość przy zwiększeniu
    średnicy opony o zadaną wartość i stałych obrotach silnika. I wtedy, tak
    na chłopski rozum, rzeczywista prędkość powinna być o 6% wyższa od tej
    wskazywanej przez prędkościomierz. Bo prędkość liniowo zależy od
    średnicy opony.

  • 4. Data: 2020-04-13 07:04:28
    Od: Peter <p...@o...pl>

> [...]
    > na chłopski rozum, rzeczywista prędkość powinna być o 6% wyższa od tej
    > wskazywanej przez prędkościomierz. Bo prędkość liniowo zależy od

    czyli mając na liczniku 100 będę jechał 106km/h

    (oczywiście pomijam fakt że licznik przy fabrycznych oponach wskazując
    100 nie oznacza że jedzie się 100)

    a jak z przeliczaniem spalania, bo mam zarejestrowane na
    sprintmonitor.de i jeżeli będę podawał wskazania licznikowe to oznacza
    że spalanie wzrośnie, tak?

  • 5. Data: 2020-04-13 10:00:01
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2020-04-13 07:04, Peter wrote:
    [...]
    > a jak z przeliczaniem spalania, bo mam zarejestrowane na
    > sprintmonitor.de i jeżeli będę podawał wskazania licznikowe to oznacza
    > że spalanie wzrośnie, tak?
    Zakładając, tak jak poprzednio, stałe obroty silnika, prędkość na
    większych będzie wynosiła 1,06 prędkości wskazywanej przez
    prędkościomierz (lub prędkości rzeczywistej na oryginalnych oponach).
    Wobec tego, jeśli energia (kinetyczna) samochodu na oryginalnych oponach
    wynosi m*v^2/2, to po zmianie opon będzie wynosiła m*(1,06*v)^2/2, czyli
    1,1236*m*v^2/2, czyli wzrośnie o około 12%. Jest rzeczą naturalną, że do
    uzyskania przez auto większej energii (kinetycznej) silnik musi
    wygenerować większą moc/energię i tym samym zużyć więcej paliwa. Więc
    spalanie wzrośnie. Ale o ile, to nie mam pojęcia.

    Co do w/w stronki to za bardzo nie rozumiem o co pytasz. Czy jest tam
    możliwość podania rozmiaru opon i oprogramowanie jakoś to uwzględnia? Bo
    jeśli nie, i jeśli będziesz podawał tylko prędkość z prędkościomierza
    (czyli de facto obroty silnika) to spalanie się nie zmieni. Chociaż
    rzeczywiste spalanie wzrośnie.

  • 6. Data: 2020-04-13 10:14:29
    Od: micol <1...@g...com>

    W dniu 2020-04-13 o 10:00, JDX pisze:
> [...]
    > wygenerować większą moc/energię i tym samym zużyć więcej paliwa. Więc
    > spalanie wzrośnie. Ale o ile, to nie mam pojęcia.

    Opory ruchu toczenia zawsze się zmniejszają przy wzroście średnicy koła
    więc spalanie będzie mniejsze, a jak ktoś chce sobie więcej gazu dodać
    to już inna sprawa.

  • 7. Data: 2020-04-13 10:22:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ale opór powietrza zwykle rośnie, więc spalanie będzie większe ;-)

    -----

  • 8. Data: 2020-04-13 10:28:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Peter p...@o...pl ...

    > a jak z przeliczaniem spalania, bo mam zarejestrowane na
    > sprintmonitor.de i jeżeli będę podawał wskazania licznikowe to oznacza
    > że spalanie wzrośnie, tak?

    Teoretycznie powinno pokazać ci odrobine wieksze bo auto bedzie
    przeliczało spalanie na 100km a ty w tym czasie bedziesz miał przejechane
    106km.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jestem mały Talibanek, mam granatów cały dzbanek, nuklearną walizeczkę

  • 9. Data: 2020-04-13 12:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik micol 1...@g...com ...

    > Opory ruchu toczenia zawsze się zmniejszają przy wzroście średnicy
    > koła więc spalanie będzie mniejsze, a jak ktoś chce sobie więcej
    > gazu dodać to już inna sprawa.

    Wzrosnie sredni ale zapewne wzrosnie tez szerokosc...
    Pzoa tym chyba nie o to chodziło czy auto bedzie zuzywało wiecej tylko co
    wskaze komputer pokładowy jako wartosc spalanie na 100.

    IMO pokaze wiecej bo po przejechaniu 106km komputer bedzie myslał ze
    zostalo przejechane 100km i do takiej wartosci dystansu przeliczy zuzyte
    paliwo.
    Ale auto przejechało 106km wiec logiczne ze zuzyło paliwa troche wiecej
    niz na przejechanie 100km...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiedza to władza. Ale niewiedza, niestety, nie oznacza jeszcze

  • 10. Data: 2020-04-13 13:24:43
    Od: micol <1...@g...com>

    W dniu 2020-04-13 o 12:59, Budzik pisze:
> [...]
    > paliwo.
    > Ale auto przejechało 106km wiec logiczne ze zuzyło paliwa troche wiecej

    Z jednej strony mniejsza praca wykonana przez silnik przy mniejszych
    oporach, z drugiej strony dystans nieco zawyżony, może być też tak że
    wskazania się nie zmienią...