eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

Ilość wypowiedzi w tym wątku: 68

  • 41. Data: 2025-03-29 11:32:19
    Temat: A tymczasem wodór w Europie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Okazuje się że wodór jest za drogi, no kto by sie spodziewał :)


    "Wodór miał być paliwem przyszłości, a okazuje się jakby niewypałem.
    Polska jeszcze do niedawna też dała się omamić tym bajkom, ale ktoś
    poszedł po rozum do głowy i właśnie 200 mln euro zaplanowane na
    inwestycje w technologie wodorowe zostało przesunięte dla małych i
    średnich polskich firm."

    "
    Wielkie rozczarowanie rozlewa się po świecie

    Ale można mieć niezły mindfuck, jak z tymi kołaczącymi się po głowie
    zachwytami nad technologią przyszłości zaczniecie szukać informacji o
    wodorze. Bo nagle Google wypluje z siebie informacje, że:

    2018 r. - rząd Dolnej Saksonii z wielką pompą ogłasza pierwszy na
    świecie projekt wodoryzacji połączeń kolejowych. 2023 r. - samorząd
    wycofuje się z inwestycji, bo koszty utrzymania pociągów na wodór go
    przerosły, okazały się o 80 proc. wyższe w porównaniu do pociągów
    elektryczno-bateryjnych;
    2019 r. - włoskie Bolzano kupuje od polskiego Solarisa 10 autobusów
    wodorowych jeszcze przed ich premierą, dwa-trzy lata później miasto
    przeprowadza badania, z których wychodzi, że koszt przejazdu autobusem
    wodorowym wynosi średnio 1,26 euro za kilometr w porównaniu z 0,55 euro
    za kilometr w przypadku autobusów elektrycznych;
    Niemieckie Wiesbaden wycofuje się z eksploatacji dziesięciu
    autobusów z ogniwami wodorowymi zaledwie rok po ich wprowadzeniu;
    Francuskie Montpellier okazuje się być nieco bystrzejsze i
    rezygnuje z wodoru w czas - anuluje zamówione już, ale nie dostarczone
    51 autobusów wodorowych, bo odkrywa, że eksploatacja autobusów
    elektrycznych jest sześciokrotnie tańsza;
    Duńczycy zamykają wszystkie pięć publicznych stacji tankowania
    wodoru na terenie kraju - trzy na zawsze, dwie do odwołania, bo może
    jednak kiedyś będzie to rentowny biznes, obecnie nie jest (2023 r.). A
    jeszcze zaledwie dwa lata wcześniej firma Everfuel, jedyny operator
    publicznych stacji tankowania wodorem w Danii planowała uruchomienie
    łącznie 19 stacji tankowania wodoru;
    koncern Shell zamyka wszystkie swoje stacje tankowania samochodów
    na wodór w Kalifornii, bo są nierentowne (2024 r.);
    Bosch zmienia strategie wodorową i zwalnia 550 osób (2025 r.);
    norweska firma energetyczna Equinor rezygnuje z planów eksportu
    tzw. niebieskiego wodoru do Niemiec, bo koszty są jednak zbyt wysokie, a
    popytu nie ma. Miał powstać pierwszy na świecie podmorski rurociąg
    wodorowy. Nie powstanie;
    Volkswagen i Scania rezygnują z wodoru, stwierdzając, że nie ma on
    przyszłości jako paliwo dla dalekodystansowych pojazdów."

    "To tylko kilka krótkich migawek z tej wodorowej rewolucji, która w
    ostatnich latach powoli zaczyna okazywać się mrzonką. Nikt tego sobie
    jeszcze ostatecznie nie powiedział na świecie, że wodór w transporcie to
    niewypał, choć znaków jest wiele, ale właśnie Polska coś na ten temat
    mruknęła."

    https://bizblog.spidersweb.pl/ta-technologia-miala-z
    mienic-swiat-polska-wlasnie-ja-sobie-odpuszcza

    --
    Janusz


  • 42. Data: 2025-03-29 16:17:13
    Temat: Re: A tymczasem wodór w Europie
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 29.03.2025 o 11:32, Janusz pisze:
    > Okazuje się że wodór jest za drogi, no kto by sie spodziewał :)
    >
    >
    > "Wodór miał być paliwem przyszłości, a okazuje się jakby niewypałem. [...]

    Ktoś tu nie rozumie słowa "przyszłość" :-)


  • 43. Data: 2025-03-31 14:11:35
    Temat: Re: wodor
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 10-03-2025 o 18:07, J.F pisze:
    >
    > Wodór wraca?

    Na pełnej wraca:

    https://www.youtube.com/watch?v=PON1S29TDJ8

    Już nawet abstrahując od tej lawety, ale czas potencjalnego oczekiwania
    na tankowanie rozwala.

    Nieźle się zaorali ci, którzy twierdzili że to sposób na szybsze
    tankowanie....

    Swojego elektryka naładowałbym szybciej, niż tutaj trzeba przerwy zrobić
    między ładowaniami (20 minut).....
    Do tego minuta na otwarcie klapki, kolejne kwadranse jak ktoś będzie w
    kolejce.....


  • 44. Data: 2025-04-20 07:55:16
    Temat: Re: wodor
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    Wodór zwija się w tempie ekspresowym:

    https://elektrowoz.pl/ladowarki/omv-zamyka-stacje-ta
    nkowania-wodoru-w-austrii-wszystkie-w-gaz-nie-wierzy
    -juz-chyba-nikt-kto-placi-wlasnymi-pieniedzmi/


  • 45. Data: 2025-04-22 09:11:40
    Temat: Re: wodor
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 20 Apr 2025 07:55:16 +0200, Cavallino wrote:
    > Wodór zwija się w tempie ekspresowym:
    >
    > https://elektrowoz.pl/ladowarki/omv-zamyka-stacje-ta
    nkowania-wodoru-w-austrii-wszystkie-w-gaz-nie-wierzy
    -juz-chyba-nikt-kto-placi-wlasnymi-pieniedzmi/


    Ale ale - czy nie chodzi jednak o to, ze Austria ma mały kryzys gazu
    ... ziemnego? Bo dostawy z Rosji ustały ...


    A miało być tak pięknie
    https://www.omv.com/en/expertise/fuels-and-feedstock
    /green-hydrogen/investing-in-a-green-future
    https://www.omv.com/en/expertise/fuels-and-feedstock
    /green-hydrogen

    https://www.omvpetrom.com/en/our-business/low-and-ze
    ro-carbon-projects/hydrogen-nrrp/nrrp-green-h2-20-mw

    Ktos przejrzał na oczy, ze dla 56 samochodów to się nie oplaca?
    Ale tak zostawić klientów na lodzie ... były inne przyczyny zaciskania
    pasa ?


    J.












  • 46. Data: 2025-04-22 09:34:04
    Temat: Re: wodor
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-04-2025 o 09:11, J.F pisze:
    > On Sun, 20 Apr 2025 07:55:16 +0200, Cavallino wrote:
    >> Wodór zwija się w tempie ekspresowym:
    >>
    >> https://elektrowoz.pl/ladowarki/omv-zamyka-stacje-ta
    nkowania-wodoru-w-austrii-wszystkie-w-gaz-nie-wierzy
    -juz-chyba-nikt-kto-placi-wlasnymi-pieniedzmi/
    >
    >
    > Ale ale - czy nie chodzi jednak o to, ze Austria ma mały kryzys gazu
    > ... ziemnego? Bo dostawy z Rosji ustały ...

    To nie pierwszy kraj.
    Po prostu to się nie opłaca i tyle.


  • 47. Data: 2025-04-22 10:28:27
    Temat: Re: wodor
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Apr 2025 09:34:04 +0200, Cavallino wrote:
    > W dniu 22-04-2025 o 09:11, J.F pisze:
    >> On Sun, 20 Apr 2025 07:55:16 +0200, Cavallino wrote:
    >>> Wodór zwija się w tempie ekspresowym:
    >>>
    >>> https://elektrowoz.pl/ladowarki/omv-zamyka-stacje-ta
    nkowania-wodoru-w-austrii-wszystkie-w-gaz-nie-wierzy
    -juz-chyba-nikt-kto-placi-wlasnymi-pieniedzmi/
    >>
    >>
    >> Ale ale - czy nie chodzi jednak o to, ze Austria ma mały kryzys gazu
    >> ... ziemnego? Bo dostawy z Rosji ustały ...
    >
    > To nie pierwszy kraj.
    > Po prostu to się nie opłaca i tyle.

    Istotnie - ten 1kg/100km ... a 1kg wodoru to jakies 44kWh - dwa razy
    gorzej niz bateryjne.
    Choc chyba nie udało mi się od Ciebie wyciągnąć, czy te 20kWh/100km w
    BEW, to w kWh z baterii, czy z ładowarki :-)

    Przy obecnych cenach wodoru i prądu to sie istotnie nie opłaca ... ale
    przecież znów będziemy mieli nadwyżki prądu z OZE ...

    J.


  • 48. Data: 2025-04-22 10:34:01
    Temat: Re: wodor
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-04-2025 o 10:28, J.F pisze:

    > Choc chyba nie udało mi się od Ciebie wyciągnąć, czy te 20kWh/100km w
    > BEW, to w kWh z baterii, czy z ładowarki :-)

    Bo to nie jest oczywiste.
    Bywają samochody, które podają to co weszło do baterii, ale większość
    ogarnia tylko to co z niej wyszło.

    Ale bywa też, że zużycie może być 10 kWh, a bywa 30 i więcej - zależnie
    od auta i warunków (miasto/trasa/ciężkość nogi/temperatura).


  • 49. Data: 2025-04-22 14:04:30
    Temat: Re: wodor
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Apr 2025 10:34:01 +0200, Cavallino wrote:
    > W dniu 22-04-2025 o 10:28, J.F pisze:
    >> Choc chyba nie udało mi się od Ciebie wyciągnąć, czy te 20kWh/100km w
    >> BEW, to w kWh z baterii, czy z ładowarki :-)
    >
    > Bo to nie jest oczywiste.
    > Bywają samochody, które podają to co weszło do baterii, ale większość
    > ogarnia tylko to co z niej wyszło.

    Zawsze można naładować do pełna, przejechac 300km, naładować do pełna,
    i popatrzyc w rachunek :-P

    > Ale bywa też, że zużycie może być 10 kWh, a bywa 30 i więcej - zależnie
    > od auta i warunków (miasto/trasa/ciężkość nogi/temperatura).

    A diesel pali 2.74 l/100 km i mu zima nie przeszkadza :-P

    J.


  • 50. Data: 2025-04-22 14:52:15
    Temat: Re: wodor
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-04-2025 o 14:04, J.F pisze:

    > Zawsze można naładować do pełna, przejechac 300km, naładować do pełna,
    > i popatrzyc w rachunek :-P

    Od sposobu i tempa ładowania to też zależy.
    Temperatury baterii itd.

    W każdym razie, ostatnio od 27% do 98 % weszło 58 kWh....

    Policz sobie ile to więcej niż auto podawało (coś koło 23 kWh średnio).....

    > A diesel pali 2.74 l/100 km i mu zima nie przeszkadza :-P

    Aż dwie bzdury w jednym zdaniu...

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: