  • 1. Data: 2009-02-11 19:54:32
    Temat: wykresy ,testy
    Od: "CeZ__134" <N...@p...onet.pl>

    Witam

    Przegladajac photozone oraz inne portale poswiecone testom
    obiektywow,zatanawaiam sie jak przekladaja sie odchylki (
    testowe,tablicowe ) roznych obiektywow-odpowiednikow systemowych na realny
    swiat ?! ..dajmy na to 24-70 .. porownalem sobie obiektyw C oraz N i wyszlo
    na to ze N jest o wiele lepszym obiektywem,spotkalem sie rowniez z taka
    opinia na jego tamat na roznych forach..
    i teraz pytanie .. na ile widac takie odchylki pomiarowe ,roznicowe miedzy
    np,tymi konkretnymi obiektywami w swiecie rzeczywistym ?..najchetniej
    zobaczylbym sample z takich samych obiektywow ( identyczne parametry ) i
    zdjecia tego samego motywu. Wiec,czy gdzies w sieci istnieje taka strona
    gdzie takie porownania ktos robi ?.. nie mam na mysli tablic pomiarowych
    lecz autentyczne zywe zdjeca.
    tak btw, uzywam 24-70 canona i powiem ze jest to dobry obiektyw ale ...

    .. podrapalem sie w glowe i przyszla mi jedna mysl.. moze sprzedam swojego
    27-70 na rzecz np 35 L ?..
    po przejrzeniu swoich zdjec, stwierdzilem ze najwiecej zdjec robie kolo tego
    zakresu.
    wiec zyslakbym
    - lepsze swiatlo
    - lepsza (?) jakosc

    zatem,gra warta swieczki ?

    CeZ__135

  • 2. Data: 2009-02-11 20:09:59
    Temat: Re: wykresy ,testy
    Od: j...@a...at

    On 11 Feb., 20:54, "CeZ__134" <N...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > obiektywow,zatanawaiam sie jak przekladaja sie odchylki (
    > testowe,tablicowe ) roznych obiektywow-odpowiednikow systemowych na realny

    ale odchylki czego ???
    piszesz " odchylki roznych obiektywu ".
    co to jest "odchylka obiektywu "? - co masz konkretnie na mysli ?
    bo odchylka obiektywu to jest jak go np postawisz pinowo na stole i on
    sie przechyli od pionu - to bylyby odchylka obiektywu.

    jesli juz mialbym odpowiedziec na tak postawione pytanie to
    powiedzialbym , ze odchylki roznych obiektywow nie maja wplywu na
    ralny swiat - poza swiatem fotografii.

    ale wyczuwam , ze cos Cie dreczy , tylko sformulowales niejasno.

    XXX

  • 3. Data: 2009-02-11 20:24:58
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    CeZ__134 pisze:

> [...]
    > 27-70 na rzecz np 35 L ?..
    > po przejrzeniu swoich zdjec, stwierdzilem ze najwiecej zdjec robie kolo tego

    Czy dostrzegasz jakieś braki na zdjęciach, które ci przeszkadzają? Czy
    musisz wyciskać ze szczegółów swoje fotografie aż do bólu zębów? Ja mam
    6mpx i dla mnie czasami może to być istotne, ale jednak nie
    rozdzielczość jest istotą fotografii a dobry kadr :)

    Tym optymistycznym akcentem kończę twoje rozterki :D

    P.S.

    > zatem,gra warta swieczki ?

    To zależy od tego, jakie efekty chcesz uzyskać - musisz mieć więcej
    światła? Kupujesz jaśniejszy. Musisz mieć więcej szczegółów na zdjęciu?
    To już musisz sobie policzyć - lepsze szkło, czy gęstsza matryca (albo
    usuwanie filtra AA).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 4. Data: 2009-02-11 20:27:41
    Od: "CeZ__134" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > ralny swiat - poza swiatem fotografii.
    >
    > ale wyczuwam , ze cos Cie dreczy , tylko sformulowales niejasno.

    wybacz,zle to wyrazilem,

    chodzi mi o odchylki pomiarowe,tzn wykresty ktore sa sporzadzane po
    testach:) mam na mysli wykresy MTF itp :)

  • 5. Data: 2009-02-11 20:50:57
    Od: j...@a...at

    On 11 Feb., 21:27, "CeZ__134" <N...@p...onet.pl> wrote:

    > wybacz,zle to wyrazilem,
    >
    > chodzi mi o odchylki pomiarowe,tzn wykresty ktore sa sporzadzane po
    > testach:) mam na mysli wykresy MTF itp :)

    zaczynam sie domyslac.

    chodzi Ci o to w jaki sposob wlasnosci optyczne obiektywow wplywaja
    na to co nazywamy jakoscia fotografii ?
    czyli : jakosc obrazu fotograficznego w funkcji wlasnosci optycznych
    obiektywu ( w szczegolnosci rozdzielczosci wyrazonej za pomoca
    pomiarow funkcji MTF)?

    czy tez

    rzeczywiscie masz na mysli wplyw wlasnosci optycznych obiektywu
    fotograficzengo na realny swiat ?
    bo na to drugie pytanie moznaby pisac cale zycie prace doktorsko/
    habilitacyjna / profesorska z matematyki , fizyki , fliozoffi ,
    teologii i wszystkich innych dziedzin zycia.
    Ale postaram sie odpowiedziec na pytanie drugie tak jak je
    postawiles :
    , uwazam ze to zalezy.

  • 6. Data: 2009-02-11 21:14:44
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

> [...]
    > teologii i wszystkich innych dziedzin zycia.
    > Ale postaram sie odpowiedziec na pytanie drugie tak jak je
    ^^^^^^^^^^^^^

    To kiedy odbierasz nominację na profesora ??? ;D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 7. Data: 2009-02-11 23:45:31
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "CeZ__134" napisał
> [...]
    > lecz autentyczne zywe zdjeca.
    > tak btw, uzywam 24-70 canona i powiem ze jest to dobry obiektyw ale ...

    Moim zdaniem to co wychodzi na wykresach to niuanse, które z rzadka wyjdą na
    fotografii.
    Te wykresy są dobre jeśli chce się uniknąć wtopienia w jakiś szajs, który
    albo ma jakieś wyjątkowe dystorsje albo nieznośne CA.

> [...]
    > 27-70 na rzecz np 35 L ?..
    > po przejrzeniu swoich zdjec, stwierdzilem ze najwiecej zdjec robie kolo

    Zmiana zooma na stałkę w sytuacji takiej jak opisujesz to zawsze gra warta
    świeczki.
    W zeszłym roku zrobiłem przegląd swoich zdjęć pod tym kątem i postanowiłem
    wymienić Tokinę 535 na 135/2 - okazało się, że w przypadku tego obiektywu
    jadę głównie na 135 mimo, że on te 135 miał takie sobie (105 było optimum
    szkła).
    Co zabawniejsze - przegląd robiłem po to by zdecydować czy opłaca mi się
    pakować w 70-200/4 czy jednak brać 2.8. Ale jak zobaczyłem, że gros zdjęć to
    135 mm i zobaczyłem sample z 135/2L... to nie było odwrotu ; )

    Niestety nie każdy może sobie pozwolić na taką zamianę (klient może nie
    chcieć słyszeć "nie dało się podejść bliżej" ; ).
    Jak możesz to go-for-it-man ; )

    adam

  • 8. Data: 2009-02-12 09:40:57
    Od: j...@a...at

> [...]
    > Te wykresy są dobre jeśli chce się uniknąć wtopienia w jakiś szajs, który
    > albo ma jakieś wyjątkowe dystorsje albo nieznośne CA.

    wyniki pomiarow funkcji mtf sa do interpretacji wprost.

    mowia one jaka mozna uzyskac wielkosc obrazu przy zalozonej
    rozdzielczosci wzglednej bez utraty szczegolu.

    Nalezy jeszcze wspomniec ze pomiarow MTF dokonuje sie w cyfrze dla
    konkretnego ukladu Matryca - obiektyw-
    Ten sam obiektyw w innym aparacie moze dac inne wyniki MTF

    Przyklad
    zalozmy najpierw graniczna rozdzielczosc wzgledna obserwacji 0,1 mm/
    cykl ( graniczna przecietna rozdzielczosc liniowa oka ludzkiego)

    jesli wynik pomiaru MTF pokaze rozdzielczosc 1400 par l / wysokosc
    to pozwoli to na powiekszenie 1400*2*0,1 mm czyli obraz o wysokosci
    280 mm.
    dla innego obiektywu jesli pomiar wykaze np 1000 par l / wyskosc
    to pozwoli to na powiekszenie 1000*2*0,1 mm czyli obraz o wyskosci
    200 cm

    jakosc ogladanych obrazow bedzie identyczna z tym, ze pierwszy przy
    wys. 28 cm . drugi przy 20 cm-

    a co do przy identycznej wysokosci obu obrazow mniejszej od 20 cm -
    powiedzmy 15 cm ?

    teoretycznie jakosc obu obrazow bedzie taka sama.
    w praktyce tak jest rowniez - najczesciej rozdzielczosc obrazu z
    taniego kompaktu , obserwowanego w skali mniejszej niz 100% na ekranie
    monitora albo malym wydruku papierowym nie ustepuje niczym od obrazu
    robionego drogim obiektywem i w tej samej wielkosc obserwowanej.

    tutaj decyduje rowniez sposob w jaki dokona sie redukcji wielkosci
    obrazu do wielkosci obserwacji.

    Ale sa niuanse.
    Na wykresach MTF podaje sie najwyzsza rozdzielczosc jak obiektyw moze
    osiagnac.
    w rzeczywistosci wskutek bledow ostrzenia obiektywy moga wykazac nawet
    ok 20 % i mniej tej rozdzielczosci jak pomierzono w laboratorium .
    Oznacza to , ze b drogi i wysokorozdzielczy obiektyw jesli nie
    zostanie idelanie nastawiony moze dac gorsza rozdzielczosc od dobrze
    ostrzacego kompaktu. I tak niestety jest b . b czesto w praktyce.
    Uklady AF ostrza gdzies w okolice - blizej lub dalej. Ale to
    oddzielne zagadnienie.

    podam tylko swiezutki przyklad jaki wczoraj mi sie przydazyl.
    ostatecznie postanoiwilem blizej przyjrzec sie jakosci ostrzenia
    mojego c50d z posiadanymi obiektywami - w przewazajacej liczbie
    starszej generacji.
    mierzylem mtf za pomoca imatest i jej zmiany w zaleznosci od jakosci
    ostrzenia.

    pomierzylem 50/1,4 usm

    w pieciu zdjeciach fantastycznie trafiona ostrosc , mft gdzies na
    poziomie 96 - 98% najwyzszej pomierzonej , ostrosc idelna i nagle
    szoste zdjecie nie wiem dlaczego pokazuje MTF na poziomie 60%.
    Oznaczalo to blad ostrzenia paru cm z odleglosci ok 2,0 m . NIe wiem
    czy ja popelnilem jakas nieregularnosc , czy tez rzeczywiscie
    automatyka jakos zawiodla. W kazdym razie takie kiksy sie zdazaja.

    to tak z grubsza naszkicowalem zagadnienie.

    masz na mysli 24-70 L na rzecz 35 L
    czy tez jakis inny 24-70 ?
    bo jesli 24-70 L to poza spadkiem ciezaru wzrostu jakosci nie
    odczujesz przechodzac na 35L

    24-70L jest zajebisty pod kazdym wzgledem.
    poza tym jesli wchodzisz na sale z takim pancerfalstem to konkurenci
    miekkna ;-))

    XXX

  • 9. Data: 2009-02-12 10:27:27
    Od: j...@g...pl

    On 11 Lut, 20:54, "CeZ__134" <N...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > 27-70 na rzecz  np 35 L ?..
    > po przejrzeniu swoich zdjec, stwierdzilem ze najwiecej zdjec robie kolo tego

    Co zawyczaj robisz z fotkami, które zrobiłeś?
    Robisz odbitki na papierze? Czy analizujesz godzinami na monitorze w
    powiększeniach 100, 200%?
    Jak używasz 24-70? Jakie przysłony i dlaczego? Jakie ogniskowe?

  • 10. Data: 2009-02-12 13:36:40
    Od: "CeZ__134" <N...@p...onet.pl>

    Co zawyczaj robisz z fotkami, które zrobiłeś?
    Robisz odbitki na papierze? Czy analizujesz godzinami na monitorze w
    powiększeniach 100, 200%?
    Jak używasz 24-70? Jakie przysłony i dlaczego? Jakie ogniskowe?

    Rzadko kiedy drukuje jesli o to Ci chodzi :).Jesli zas chodzi o analize
    swoich zdjec,to nic specjalnego:) nie powiekszam do 100 % jedynie patrze czy
    ostrosc jest tam gdzie chcialem i tyle:)
    ..a jesli chodzi o 24-70 to foce glownie tam gdzie 70-200 jest za dlugi :)
    przeslony jakich uzywam to glownie 2,8 i 3,2 gdyz warunki w jakich foce sa
    na ogol ciemne ( podmiejskie hale sportowe )

    CeZ__134