  • 1. Data: 2009-02-11 14:09:05
    Temat: Stare lampy blyskowe
    Od: "MarekF" <o...@w...pl>

    Witam
    Czy lamy starego typu mozna podlaczyc do D40?. O ile wiem, to te lampy byly
    wyzwalane przez styk(zwarcie). Czy sa jakies adaptery? Mam taka lampe z
    odchylanym we wszystkie strony palnikiem. Chyba nie jest taka zla, w tabelce
    ma dla iso200, przyslona 4 zasieg 7 m.
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 2. Data: 2009-02-11 14:41:03
    Temat: Re: Stare lampy blyskowe
    Od: "Bartosz" <b...@o...pl>

    Użytkownik "MarekF" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z odchylanym we wszystkie strony palnikiem. Chyba nie jest taka zla, w
    > tabelce ma dla iso200, przyslona 4 zasieg 7 m.

    Ze starymi lampami lepiej uważaj. Generują one znacznie większe napęcie, niż
    jest do zaakceptowania przez współczesne lustrzanki. Co prawda Nikon jest
    pancerny i wytrzymuje dużo (wiem z własnego doświadczenia) ale warto
    sprawdzić voltomierzem napięcie na lapie i porównać je z tym, co mówi na ten
    temat producent korpusu.

  • 3. Data: 2009-02-11 15:09:47
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    >... ale warto sprawdzić voltomierzem napięcie na lapie i
    > porównać je z tym, co mówi na ten temat producent korpusu.

    Tak sie zastanawiam jak takiego pomiaru dokonac?
    Przy wyzwoleniu blysku?
    Przecietny multimetr da rade wylapac taka szpilke?

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 4. Data: 2009-02-11 15:19:37
    Od: Piotr Sobon <p...@i...pl>

    Vituniu wrote:

    > Tak sie zastanawiam jak takiego pomiaru dokonac?
    > Przy wyzwoleniu blysku?
    > Przecietny multimetr da rade wylapac taka szpilke?

    Normalnie zmierzyc woltomierzem w stanie oczekiwania. Jeśli napięcie za
    duże, można sklecić prostą optoizolację (sam takiej używam). Schemat do
    wygooglowania.

    --
    PS
    http://piotrsobon.com

  • 5. Data: 2009-02-11 15:21:58
    Od: "MarekF" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Bartosz" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprawdzić voltomierzem napięcie na lapie i porównać je z tym, co mówi na
    Znalazlem cos na alegro, kostka synchro z gniazdem PC do wyzwalania
    zewnetrznych lamp/z kabelkiem lub gniazdem/. Tylko nie wiem, czy to sie
    nada. Moja lampa ma gniazdo/kostke na sanki. Czy na tej kostce synchro jest
    odpowiednie wyjscie tylko na tym dodatkowym wyjsciu czy takze na sankach.
    Mierzylem voltomierzem na sankach aparatu, i podczas wyzwalania
    lamy(wbudowanej) na sankach pojawialo sie napiecie(wylapalo szpilke), wiec
    nie jest przystosowane do lamp wyzwalanych stykiem.
    Czy te kostki synchro maja jakis uklad zamieniajacy impul el. na styk
    kontaktronu?
    Moglbym zbudowac taki uklad, jakis cmos, kontaktron., ale ta kostka kosztuje
    tylko 24 zl. tylko czy sie nadaje.
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 6. Data: 2009-02-11 15:47:42
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Normalnie zmierzyc woltomierzem w stanie oczekiwania.

    Hm... "plus" na centralny styk, "minus" na sprezynke
    w sankach, zakres 10V, zmierzona wartosc ZERO...

    Hm^2... czyzbym przegapil gdzies jakies inny styk?

    BTW: proba pomiaru w zlaczce PC spowodowala
    "krotkie spiecie", blizej nieokreslona szpilke, pokaz
    fajerwerkow i odpalenie sobie LP40 w twarz...
    To dopiero jest pokaz wlasnej indolencji... ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 7. Data: 2009-02-11 16:13:08
    Od: "MarekF" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Vituniu" <v...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > "krotkie spiecie", blizej nieokreslona szpilke, pokaz
    > fajerwerkow i odpalenie sobie LP40 w twarz...
    > To dopiero jest pokaz wlasnej indolencji... ;)
    Napiecie na sankach naladowanej lampy - 180V
    Zwarcie przewodem wyzwala blysk. Czyli potrzebne jest cos co wysterowane
    wyjsciem z sanek aparatu spowoduje zwarcie(styk)
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 8. Data: 2009-02-11 18:17:18
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Wed, 11 Feb 2009 16:21:58 +0100, MarekF napisał(a):

    > Moglbym zbudowac taki uklad, jakis cmos, kontaktron., ale ta kostka kosztuje
    > tylko 24 zl. tylko czy sie nadaje.

    Kup sobie jakąś fotocelę. Będzie bezpieczniej.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 9. Data: 2009-02-11 20:13:53
    Od: PS <p...@i...pl>

    MarekF wrote:

> [...]
    > nada. Moja lampa ma gniazdo/kostke na sanki. Czy na tej kostce synchro
    > jest odpowiednie wyjscie tylko na tym dodatkowym wyjsciu czy takze na

    Wklej linka, bo wróżka wzięła dziś wolne.

    > Mierzylem voltomierzem na sankach aparatu, i podczas wyzwalania
    > lamy(wbudowanej) na sankach pojawialo sie napiecie(wylapalo szpilke),
    > wiec nie jest przystosowane do lamp wyzwalanych stykiem.

    Nie sądzę abyś zwykłym woltomierzem był w stanie zdziałać na tyle, aby
    na podstawie pomiaru o czymkolwiek wnioskować. Podejrzewam, że jednak
    aparat przy wyzwoleniu migawki zwiera na krótko styki w sankach i w ten
    sposób wyzwala zewnętrzną lampę.

    > Czy te kostki synchro maja jakis uklad zamieniajacy impul el. na styk
    > kontaktronu?

    Moja kostka na sztywno przenosi sygnal z sanek aparatu na zewnętrzny
    kabelek.

    > Moglbym zbudowac taki uklad, jakis cmos, kontaktron., ale ta kostka
    > kosztuje tylko 24 zl. tylko czy sie nadaje.

    Kostka przeniesie wysokie napięcie i może uszkodzić lampę. Musisz do
    niej dołożyć optoizolację. Tu masz przykład:

    http://www.cyberfoto.pl/recenzje-i-testy-uzytkowniko
    w/39769-jak-przerobic-stara-tania-lampe-zeby.htm

    --
    PS
    http://piotrsobon.com

  • 10. Data: 2009-02-11 20:36:37
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Wed, 11 Feb 2009 21:13:53 +0100, PS napisał(a):

    > Kostka przeniesie wysokie napięcie i może uszkodzić lampę.

    Problem jest odwrotnie, to lampa jest źródłem nieszczęścia! Wysokie
    napięcia występujące na stykach lampy zepsuje aparat.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.