  • 1. Data: 2012-07-03 21:07:53
    Temat: zabezpieczenie przeciwporażeniowe dla 12V
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    Czy ktoś z Was spotkał się z czymś w rodzaju różnicówki na 12V?
    Układ będzie pracował w środowisku wilgotnym i szukam jakiegoś
    zabezpieczenia.
    Pozdr,
    Przem

  • 2. Data: 2012-07-03 21:36:24
    Temat: Re: zabezpieczenie przeciwporażeniowe dla 12V
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Przemek wrote:
    > Czy ktoś z Was spotkał się z czymś w rodzaju różnicówki na 12V?
    > Układ będzie pracował w środowisku wilgotnym i szukam jakiegoś
    > zabezpieczenia.
    Witam,
    jeśli układ będzie zasilany napieciem przemiennym to zwykła różnicówka
    230V AC powinna zadziałać przy znamionowym prądzie upływu.

    Natomiast przy DC najprościej zbudować własny układ :)
    Sprecyzuj o co chodzi, wykrycie upływu prądu AC/DC czy coś innego?
    Jaki pobór mocy i prąd upływu wchodzi w rachubę?
    Zwykle 12V przyjmuje się za bezpieczne nie wymagające ochrony
    różnicowoprądowej i stosuje się jedynie zabezpieczenie przeciwzwarciowe.
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2012-07-03 22:01:25
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    W dniu 2012-07-03 21:36, j.r. pisze:
    > Natomiast przy DC najprościej zbudować własny układ :)
    > Sprecyzuj o co chodzi, wykrycie upływu prądu AC/DC czy coś innego?

    Chodzi o oświetlenie dla nurka. 12V w wodzie może być niebezpieczne,
    jest trafol, ale za trafolem w tej chwili jest jakiś skomplikowany
    układ, który szlag trafił, chodzi o jego zastąpienie.
    Ma zadziałać, jak któraś z elektrod 12V dotknie wody.
    W sumie to jak piszesz, ma wykryć zamknięcie obwodu pomiędzy 12 a 230V
    jeśli zostanie zamknięty ziemią.

    > Jaki pobór mocy i prąd upływu wchodzi w rachubę?

    Jakieś 50-100W.

    > Zwykle 12V przyjmuje się za bezpieczne nie wymagające ochrony
    > różnicowoprądowej i stosuje się jedynie zabezpieczenie przeciwzwarciowe.

    Wiem, ale to szczególne warunki, jak pamiętam w wodzie 6V jest bezpieczne.
    Przem

  • 4. Data: 2012-07-03 22:10:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-07-03 22:01, Przemek pisze:

> [...]
    > Ma zadziałać, jak któraś z elektrod 12V dotknie wody.
    > W sumie to jak piszesz, ma wykryć zamknięcie obwodu pomiędzy 12 a 230V

    Takie rzeczy robi się w systemie pomiaru impedancji izolacji. Spadek
    impedancji - wyłączenie zasilania.

    Tylko, że pamiętaj, że pierwsza usterka - jeden z biegunów dotknie wody
    - nie stanowi zagrożenia dla człowieka. Dopiero druga usterka mogłaby
    stanowić zagrożenie.

  • 5. Data: 2012-07-03 22:27:12
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Przemek <r...@o...pl> wrote:

    > Wiem, ale to szczególne warunki, jak pamiętam w wodzie 6V jest bezpieczne.

    Dlaczego? Nie neguję, pytam z ciekawości. Nigdy się z tym nie spotkałem.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2012-07-03 22:35:01
    Od: Piter <n...@s...com>

> [...]
    >
    > Jakieś 50-100W.

    > Wiem, ale to szczególne warunki, jak pamiętam w wodzie 6V jest bezpieczne.

    12V niebezpieczne ?

    :):):):)

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Napięcie_bezpieczne

  • 7. Data: 2012-07-03 23:03:08
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    W dniu 2012-07-03 22:27, Adam Wysocki pisze:
    > Dlaczego? Nie neguję, pytam z ciekawości. Nigdy się z tym nie spotkałem.

    Nie podam źródła, bo nie znam, gdzieś mi się obiło i mogę się mylić, ale
    dotknij językiem baterii 6V a 12V.
    Przem

  • 8. Data: 2012-07-03 23:05:07
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    W dniu 2012-07-03 22:35, Piter pisze:
    > 12V niebezpieczne ?
    > :):):):)

    W wodzie? Jak pomiędzy tym 12V a 230V pójdzie prąd?

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Napięcie_bezpieczne

    Napięcie przemienne Napięcie stałe
    pomieszczenia suche 50 V 120 V
    pomieszczenia mokre i gorące 25 V 60 V

    Nie masz w tabeli nic na temat środowiska wodnego, więc specjalnie się
    nie śmiej. W takim przypadku lepiej dmuchać na zimne.
    Przem

  • 9. Data: 2012-07-03 23:10:03
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    Za:
    http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/public_html/jarek/ISiW
    /Ochrona/Ochrona_pporaz_ISiW.pdf

    str. 12, 12V dla ciała zanurzonego w wodzie, gdy nie ma przebicia
    pomiędzy 12 a 230V.
    Dalej śmieszne? Ja tam wolę 15x się zabezpieczyć.
    Przem

  • 10. Data: 2012-07-03 23:12:11
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Takie rzeczy robi się w systemie pomiaru impedancji izolacji. Spadek
    > impedancji - wyłączenie zasilania.

    Dzięki za nakierowanie, będę szukał.

    > Tylko, że pamiętaj, że pierwsza usterka - jeden z biegunów dotknie wody
    > - nie stanowi zagrożenia dla człowieka. Dopiero druga usterka mogłaby
    > stanowić zagrożenie.

    W takich przypadkach lepiej dmuchać na zimne, ale jeszcze raz dzięki,
    znam kierunek poszukiwań.
    Przem