  • 11. Data: 2009-06-03 06:24:54
    Temat: Re: zdjęcie portretowe
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    Użytkownik <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:h03po2$knv$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    > Jestem początkującym fotografem. Ostatnio zainteresowała mnie fotografia
    > portretowa. Czy ktoś mógłby mi doradzić jakie powinnam ustawić parametry
    > do
    > wykonania zdjęć portretowych w trybie manualnym? Jakie są najlepsze
    > ustawienia
    > przy wykonywaniu zdjęć na zewnątrz, w świetle dziennym, a jakie w
    > pomieszczeniu z oświetleniem sztucznym? Z góry dziękuję za pomoc.

    w pomieszczeniu - statyw, czas 1/30, iso400, f2,8 lub f4
    na zewnątrz - czas 1/125, iso100, f8

  • 12. Data: 2009-06-03 06:46:30
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 2 Jun 2009 18:06:58 +0000 (UTC), k...@g...pl
    napisał(a):

> [...]
    > przy wykonywaniu zdjęć na zewnątrz, w świetle dziennym, a jakie w
    > pomieszczeniu z oświetleniem sztucznym? Z góry dziękuję za pomoc.

    Ustaw najniższe ISO, balans bieli manualnie wg warunków lub używając białej
    karty. W jakości zdjęć wybierz najniższą kompresję (najwyższa jakość).
    Przysłonę ustaw o 2 lub 3 wartości dalej niż najmniejsza wartość przy danej
    ogniskowej - a ogniskową ustaw gdzieś tak na 2/3 - bardziej dłużej niż
    szerzej, ale nie do końca (wyłącz zoom cyfrowy - on się nie liczy).
    Czas dobieraj doświadczalnie patrząc na zrobione zdjęcie i jego histogram -
    tak żeby było tak jasne jak się tylko da ale bez przepaleń (oczywiście za
    wyjątkiem mrocznych portretów w piwnicy).

    Pozdrawiam,
    Henry

    --
    FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
    Fotografia czarno-biała: http://www.korex.net.pl/forum/

  • 13. Data: 2009-06-03 06:48:08
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    k...@g...pl napisał(a):
> [...]
    > przy wykonywaniu zdjęć na zewnątrz, w świetle dziennym, a jakie w
    > pomieszczeniu z oświetleniem sztucznym? Z góry dziękuję za pomoc.

    Ale to jest temat rzeka. Zależy co chcesz uzyskać? Jest niby zasada,
    długa ogniskowa, mała przysłona, ostrość na oko, kompozycja nie
    centralna. Ale to tylko tak na początek. Portret to dziesiątki niuansów,
    światło zastane, światło ciągłe, błyskowe, blendy, światło studyjne.
    Kierunek światła, barwa, balans bieli. Światło południa, rozproszone,
    popołudniowe, poranne. Portret w pomieszczeniu przy świetle dziennym. I
    to jest muśnięcie tematu światła w portrecie. Możesz mieć kilka źródeł
    światła. Możesz chcieć mieć różne efekty, low key, high key.

    wer

  • 14. Data: 2009-06-03 08:19:21
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Jest niby zasada, długa ogniskowa

    Ale nie za dluga. Tak do 135mm...

    Pozdr.

  • 15. Data: 2009-06-03 08:31:22
    Od: "JarekMarekJan" <j...@j...usun.com>

    Użytkownik "Bogdan Blaszczak" <b...@U...wprost.pl> napisał
    w wiadomości news:h047js$ri5$1@news.dialog.net.pl...
    > EMPI pisze:

    Blatku, Ty mie odpowiedz na maila please :)
    Pozdrawiam, Jarek.

  • 16. Data: 2009-06-03 08:42:16
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    quent napisał(a):

    > Ale nie za dluga. Tak do 135mm...

    "Klasyczny" obiektyw portretowy to od 85 do 135mm, ale np. Bryan
    Peterson pisze nawet o ogniskowych 200mm. Obecnie portret się zmienił,
    kiedyś robienie portretów szerokokątnymi obiektywami było uważane za
    błąd w sztuce, teraz jest to coraz popularniejsze. Kiedyś ucięcie
    kawałka głowy było błędem, obecnie modne są zdjęcia z uciętym czubkiem
    głowy. Zasady się zmieniają. Portret "klasyczny" odwoływał się do
    wzorców malarskich. Pierwsze zdjęcia ludzi były komponowane na zasadach
    akademickich (podobnie jak akty). Teraz cały czas się szuka nowych
    środków wyrazu i modne jest łamanie zasad.

    wer

  • 17. Data: 2009-06-03 09:00:12
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    > ... kompozycja nie centralna.

    a czemuż to nie wolno?;)

  • 18. Data: 2009-06-03 09:05:53
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Kokos napisał(a):

    > a czemuż to nie wolno?;)

    Pisałem, że niby są takie zasady. W sumie odnoszą się do klasycznego
    podejścia do fotografii portretowej. Chyba jedyna zasada, której warto
    się trzymać zawsze, to nie stosowanie lampy błyskowej wbudowanej w
    aparat jako oświetlenia głównego sceny. Resztę rzeczy można modyfikować
    o ile wie się, dlaczego tak się robi.

    wer

  • 19. Data: 2009-06-03 09:07:38
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Kokos pisze:

    > w pomieszczeniu - statyw, czas 1/30, iso400, f2,8 lub f4
    > na zewnątrz - czas 1/125, iso100, f8

    iso 400? To jest A540 :)

  • 20. Data: 2009-06-03 09:26:28
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Teraz cały czas się szuka nowych środków wyrazu i modne jest łamanie
    > zasad.

    Jasne, tez jestem za pelna wolnoscia ogolnie ;-)
    Mysle jednak ze na takie eksperymenty moga sobie pozwolic ludzie "obcykani w
    temacie". Poczatkujacemu lepiej jednak nie podsuwac takich pomyslow.

    Pozdr.