  • 1. Data: 2010-05-09 11:51:16
    Temat: znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czołowym...
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Panuje takie powrzechne przekonanie, ktore bardzo często słychać też w
    wypowiedziach służb i innych koemntatorów zdarzeń drogowych, ze kiedy
    samochód uderza czołowo w drugi samochód jadący z naprzeciwka z tą samą
    prędkością to jakby uderzył w nieruchomą przeszkode z prędkością dwa razy
    większą. Napewno słyszeliście to, a pewnie wielu z Was (nas :( ) bylo
    przekonanych, ze tak jest w rzeczywistości...

    ... otóż nic bardziej mylnego. Mało tego - po obejrzeniu materiału oraz
    banalym wytłumaczeniu za pomocą wozru z fizyki szkoły podstawowej okazuje
    sie, ze czaseł człowiek myli sie bardziej, niż mozna przypuszczac...

    http://moto.pl/MotoPL/1,88571,7854475,Czy_2x80____16
    0__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html

    :)

    ps. swoją drogą samochód przy zderzeniu z prędkością 160km/h wygląda dość
    ... przerażająco.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    Omega X25XE

  • 2. Data: 2010-05-09 12:26:16
    Od: Alex81 <a...@g...com>

    On 9 Maj, 11:51, "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> wrote:
    > ps. swoją drogą samochód przy zderzeniu z prędkością 160km/h wygląda dość
    > ... przerażająco.

    Z drugiej strony ta Nubira calkiem niezle zniosla uderzenie przy 80kph
    - spodziewalem sie duzo wiekszej masakry ;-)

    --
    pzdr
    Alex

  • 3. Data: 2010-05-09 12:41:07
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-05-09 11:51, Kuba (aka cita) wrote:
> [...]
    > razy większą. Napewno słyszeliście to, a pewnie wielu z Was (nas :( )
    > bylo przekonanych, ze tak jest w rzeczywistości...

    przecież to logiczne, że siła przy zderzeniu rozkłada się na dwa
    samochody, a nie na jeden... chyba, że ktoś nie myśli logicznie, to już
    jego problem.

  • 4. Data: 2010-05-09 12:45:43
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 09 May 2010 12:41:07 +0200, Olek napisał(a):

    > przecież to logiczne, że siła przy zderzeniu rozkłada się na dwa
    > samochody, a nie na jeden... chyba, że ktoś nie myśli logicznie, to już
    > jego problem.

    a na ścianę to już nie działa? właśnie brutalnie zgwałciłeś pana Newtona,
    mogłeś chociaż wazeliny użyć

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 5. Data: 2010-05-09 12:47:34
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-05-09 12:41, Olek wrote:

    > przecież to logiczne, że siła przy zderzeniu rozkłada się na dwa
    > samochody, a nie na jeden... chyba, że ktoś nie myśli logicznie, to już
    > jego problem.

    oczywiście przy zderzeniu samochodów o identycznej masie, bo w przypadku
    zderzenia np. z pociągiem to rzeczywiście może być prędkość x2

  • 6. Data: 2010-05-09 12:52:41
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-05-09 12:45, Waldek Godel wrote:

    > a na ścianę to już nie działa? właśnie brutalnie zgwałciłeś pana Newtona,
    > mogłeś chociaż wazeliny użyć

    a ściana to poruszający się samochód, który ulega odkształceniu (chłonie
    siłę uderzenia), sam sobie wazeliny użyj...

  • 7. Data: 2010-05-09 12:59:06
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    Kuba (aka cita) wrote:

> [...]
    0__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html

    > :)
    >
    > ps. swoją drogą samochód przy zderzeniu z prędkością 160km/h wygląda

    Świetny materiał !!! Oglądałem z wypiekami na twarzy :) Swoją drogą ta Nubira
    przy walnięciu z prędkością 80km/h wygląda nad wyraz dobrze. W życiu bym nie
    pwoiedział, że uderzenie w ścianę z prędkością 160km/h będzie tak katastrofalne
    w skutkach. Auto się złozyło w kostkę prawie.

    Kolejny mit obalony, a wystarczyło logicznie mysleć. Ja widocznie do tej pory
    nie myślałem logicznie, tylko pewnikiem przyjmowałem że uderzenie dwóch aut z
    prędkością 50km/h to jak uderzenie w ścianę z perędkościa 100km/h. Teraz widzę
    jak bardzo się myliłem i jeśli ktoś mi tak powie takie twiedzenie, to będę
    wiedział co mu odpowiedzieć - "bzdura" :)

    --
    Kacper Potocki vel Katanka
    PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

  • 8. Data: 2010-05-09 14:00:34
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 11:51:16 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a):

> [...]
    > większą. Napewno słyszeliście to, a pewnie wielu z Was (nas :( ) bylo
    > przekonanych, ze tak jest w rzeczywistości...

    Zapomniałeś o jednym szczególe - z TAKĄ SAMĄ przeszkodą.
    Zderzenie dwóch aut jadących 80km/h każde jest tym samym, co zderzenie tych
    dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

    Natomiast zderzenie z nieruchomą ścianą przy 160km/h jest tożsame ze
    zderzeniem ze ścianą nadjeżdżająca z prędkością 80km/h przy prędkości
    własnej auta 80km/h

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 9. Data: 2010-05-09 14:01:18
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 12:59:06 +0200, Katanka napisał(a):

    > Kolejny mit obalony, a wystarczyło logicznie mysleć. Ja widocznie do tej pory

    Mhm. A gdzie ściany jeżdzace 80km/h?

  • 10. Data: 2010-05-09 14:06:05
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Katanka pisze:

    0__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html

    > Świetny materiał !!! Oglądałem z wypiekami na twarzy :) Swoją drogą ta
    > Nubira przy walnięciu z prędkością 80km/h wygląda nad wyraz dobrze.

    Mam wrażenie że uderzając w ścianę samochody zawsze wyglądają całkiem
    dobrze.
    A to dlatego że standardowe crashtesty robi się ze sporym przesunięciem
    i gnie się asymetrycznie tylko pół samochodu.
    Uderzając w ścianę symetrycznie gnie się cały samochód, a to zapewne
    dobrze wpływa na wytrzymałość.

    Wynika z tego tyle, że jeżeli na drodze zderzenie czołowe okazuje się
    nieuniknione, to lepiej walić prosto w tego z przeciwka, niż żeby miało
    zabraknąć np. pół metra przy mijaniu. Tylko ciekawe kto będzie potrafił
    tak pojechać?

> [...]
    > pory nie myślałem logicznie, tylko pewnikiem przyjmowałem że uderzenie
    > dwóch aut z prędkością 50km/h to jak uderzenie w ścianę z perędkościa

    Zderzenie 50+50 to tak jak uderzenie przy 100km/h w stojący samochód.
    Natomiast tu już jest intuicyjne że lepiej uderzyć w stojący samochód
    niż w ścianę.