  • 61. Data: 2014-02-07 22:32:23
    Temat: Re: 100 Mbit karty LAN w nowych laptopach
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Poldek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ld09k2$up6$1@node2.news.atman.pl...

    > Znalazł fajną konfigurację, obudowa też przyzwoita i zonk, bo doczytał
    > małym drukiem, że LAN to przedpotopowe 100 Mbit.

    Z reguły szukając danego sprzętu "odhacza" się najbardziej intersujące
    pozycje, a nie tą jedną jedyną. Więc jak już "grono wybrańców" liczy te 3
    czy 5 modeli to napewno któryś z nich ma sieciówkę 1 Gbit.

    > Ale dlaczego ma być wolniej, jeżeli może być szybciej?
    > Może zacznijmy montować USB 1.1 w laptopach, bo to wystarcza większości?

    USB 1.1 nie wystarcza większości. USB używa się często, natomiast niejeden
    użytkownik lapa (prawie) nigdy nie użył połączenia przewodowego. Ba, w
    niejednym desktopie nigdy nie zostanie użyta przewodowa karta sieciowa.

    > Kiedyś tak można było mówić, ale w dzisiejszych czasach WiFi już się nie
    > sprawdza. Dlaczego? Bo jest za dużo sieci WiFi! Routery, access pointy,
    > laptopy, tablety mają karty N300 i więcej, tylko że w praktyce to działa z
    > prędkością 2-3 MB/sek. Ilość sieci WiFi, które wyświetlają się w budynku
    > wielorodzinnym/biurowym to jest kilkanaście, albo więcej. Więc to nie ma
    > prawa działać normalnie. Jak wiadomo na 2,4 GHz bez wzajemnego zakłócania
    > mogą być koło siebie maks. 3 sieci N150 lub 2 sieci N300. A widać 15, albo
    > 25 w przeciętnym bloku.

    Tyle że kablem często podłącza się w ramach jednego pomieszczenia. A w
    obrębie tego samego pomieszczenia i bezprzewodowo uzyskasz maksymalny
    transfer.

    > Tzn. ile mniej kosztuje ten laptop, że ma kartę 100, a nie 1000? 25 zł
    > mniej?

    Tak jak w desktopach są karty sieciowe za 15 jak i za 150 zł, tak i w lapach
    są karty lepsze i gorsze. W lapie za 3000 zł wypadałoby dać tą lepszą i
    producent mając do wyboru wstawić do niego markową kartę 100 Mbit czy
    "budżetową" 1 Gbit wybierze tą pierwszą.
    Ale nawet jeśli to byłoby te 25 zł różnicy to choć stanowi to tylko 1% ceny
    lapa, to z punktu widzenia zysku jaki producent ma na tym lapie byłoby to
    już np. 10%.

    > Aleś wymyślił.

    To nie ja, to rzeczywstość. Zawsze w razie problemów z połączeniem
    przewodowym zamiast dociekać czy przyczyną jest kabel, gryzienie się kart
    sieciowych czy jeszcze coś innego to - jeśli że nie zależy nam na szybkości
    połączenia, a jak już ustaliliśmy często nie zależy - najprościej
    przełączyć sieć w wolniejszy tryb. Niemal zawsze problemy ustępują jak ręką
    odjął.

  • 62. Data: 2014-02-08 20:39:47
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    > Zostawmy 5GHz, ponieważ prawie nikt tego nie używa.

    Router kosztuje niewiele więcej, a karty wifi kosztują grosze. Trzeba być
    kretynem, aby używać zapchanego 2,4 GHz i mieć czelność narzekać.

  • 63. Data: 2014-02-08 20:41:56
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    > Sieć na 5 GHz - super teoria, tylko że w praktyce okazuje się, że urządzenia
    > klienckie rzadko obsługują tą częstotliwość.

    Jakie klienckie?

    > Więc dodatkowe koszta związane z upgrade sprzętu (wymiana kart sieciowych WiFi
    > lub dokupienie kart na USB), albo w ogóle się nie da, ponieważ w
    > tablecie/smartfonie nie ma możliwości wymiany karty sieciowej WiFi.

    Routery są dwuzakresowe. Laptopy pracują na 5 GHz, a telefon łączy się z siecią
    2,4 GHz (które nie potrzebują tyle przepustowości).

  • 64. Data: 2014-02-09 10:42:46
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    maX wrote:

    > Ale nawet jeśli to byłoby te 25 zł różnicy to choć stanowi to tylko 1%
    > ceny lapa, to z punktu widzenia zysku jaki producent ma na tym lapie
    > byłoby to już np. 10%.

    Albo strata producenta, bo naprodukuje tony złomu i owszem - część się
    sprzeda, bo kupią to ludzie, którzy albo nie zwrócili uwagi, nie
    przyszło im do głowy, że w przypadku laptopa za 3 tys. w ogóle wchodzi w
    grę LAN 100 Mbit, albo ludzie którym jest wszystko jedno, nie potrzebują
    LAN, nie rozumieją różnicy między gigabitem a fast ethernetem. Ale część
    tej sterty złomu się nie sprzeda, ponieważ potencjalny klient, który by
    kupił tego laptopa ze względu na ogólne parametry, to jednak go nie
    kupi, kiedy zauważy, że w laptopie za 3 tys. tkwi karta LAN 100 Mbit
    uzna to za próbę robienia w balona i część tej kupy złomu zostanie na
    półce. A laptopy szybko się starzeją "moralnie" i jeśli nie uda się
    sprzedać produkcji modelu w określonym czasie, to po 2 miesiącach są już
    szybsze nowsze w tej cenie i klient nie chce w ogóle patrzeć na model
    sprzed 2 miesięcy...

  • 65. Data: 2014-02-12 11:14:49
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    qwerty wrote:
    > Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    >
    > Router kosztuje niewiele więcej, a karty wifi kosztują grosze. Trzeba

    Szczególnie karty WiFi do tabletów, smartfonów kosztują grosze, tylko że
    nie da się ich wymieniać.
    Zostawmy na boku fakt, że dla średnio zaawansowanego użytkownika office
    i facebooka wymiana karty WiFi w laptopie to abstrakcja.
    Zostawmy na boku fakt, że zasięg na 5 GHz ogranicza się do jednego
    pomieszczenia, w którym stoi router/AP.
    Zostawmy na boku fakt, że każdy już ma dobry router w domu, więc taki
    "upgrade" do 5GHz to nie jest "niewiele więcej", tylko cena całego
    nowego routera, niewiele droższego od tego, który już jest w domu i nie
    ma co z nim zrobić po wywaleniu kasy na nowy z 5 GHz. Zostawmy z boku
    fakt, że po kupieni tego nowego "niewiele droższego" routera z 5GHz
    okaże się, że żadne, albo prawie żadne urządzenie w domu nie komunikuje
    się z tym nowym "niewiele droższym" routerem na częstotliwości 5GHz,
    tylko wciąż komunikuje się na 2,4 GHz. Oraz to, że po uruchomieniu
    nowego, "niewiele droższego" routera okaże się, że co prawda był tylko
    niewiele droższy i posiada w związku z tym bezużyteczne pasmo 5 GHz, to
    trzeba było przyoszczędzić na czymś innym, aby router z 5GHz mógł
    kosztować "niewiele więcej" niż przyzwoity router 2,4 GHz, więc nasz
    nowy nabytek nie posiada takiej, czy innej funkcji, którą posiadał dobry
    router na 2,4 GHz. Więc kasa poszła, zasięg na 5 GHz jest tylko w
    pokoju, w którym stoi router, ale to akurat na nic, bo w tym samym
    pokoju to można przecież połączyć się wygodnie kablem...

    > być kretynem, aby używać zapchanego 2,4 GHz i mieć czelność narzekać.

    Epitety, to sobie zostaw dla swojej starej.

  • 66. Data: 2014-02-12 11:19:31
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    qwerty wrote:

    > Routery są dwuzakresowe. Laptopy pracują na 5 GHz,

    Tak oczywiście, pod warunkiem że wiedzą, co to 5GHz i posiadają
    odbiornik-nadajnik na tej częstotliwości oraz stoją w tym samym
    pomieszczeniu do routery/AP. No, ale jeżeli już stoją w tym samym
    pokoju, to prościej, lepiej, bardziej wydajnie, stabilniej, mniej
    problemowo jest połączyć się gigabitowym kablem LAN.

    > a telefon łączy się z
    > siecią 2,4 GHz (które nie potrzebują tyle przepustowości).

    No tośmy sobie poużywali na 5GHz.

  • 67. Data: 2014-02-12 19:12:37
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    > Szczególnie karty WiFi do tabletów, smartfonów kosztują grosze, tylko że nie
    > da się ich wymieniać.

    Chyba masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem...

    > Zostawmy na boku fakt, że dla średnio zaawansowanego użytkownika office i
    > facebooka wymiana karty WiFi w laptopie to abstrakcja.

    Odkręcić kilka śrubek?

    > Zostawmy na boku fakt, że zasięg na 5 GHz ogranicza się do jednego
    > pomieszczenia, w którym stoi router/AP.

    Masz na to jakiś dowód, czy tylko pieprzysz głupoty? Akurat jestem połączony z
    routerem przez 2 ściany nośne po przekątnej (a więc grubość ściany jest
    większa).,

> [...]
    > routera, niewiele droższego od tego, który już jest w domu i nie ma co z nim
    > zrobić po wywaleniu kasy na nowy z 5 GHz.

    To nie mógł kupić od razu z 5 GHz? Przecież swoim syfem na androidzie może
    sprawdzić jaki jest eter.

> [...]
    > 5GHz okaże się, że żadne, albo prawie żadne urządzenie w domu nie komunikuje
    > się z tym nowym "niewiele droższym" routerem na częstotliwości 5GHz,

    Rozumiesz, że notebooki łączą się na 5 GHz, bo wymagają przepustowości, a dla
    telefony łączą się z 2,4 GHz, bo nie osiągają 802.11n?

> [...]
    > akurat na nic, bo w tym samym pokoju to można przecież połączyć się wygodnie

    Kolejne pierdy z octem...
    Czego nie ma router z 5 GHz, które mają routery tylko na 2,4 GHz? Znowu piszesz
    bzdury o zasięgu...

  • 68. Data: 2014-02-12 19:17:47
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > lepiej, bardziej wydajnie, stabilniej, mniej problemowo jest połączyć się

    http://oi60.tinypic.com/2wg9l5v.jpg

    Jak wspomniałem router stoi po drugiej stronie mieszkania (po przekątnej).
    Faktycznie 5 GHz nie dochodzi...

  • 69. Data: 2014-02-14 23:57:44
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 7 Feb 2014 22:32:23 +0100, maX napisał(a):

> [...]
    > pozycje, a nie tą jedną jedyną. Więc jak już "grono wybrańców" liczy te 3
    > czy 5 modeli to napewno któryś z nich ma sieciówkę 1 Gbit.

    Szukając sprzętu - czy to dla siebie, czy dla znajomych - im w wymaganiach
    bardziej wypasiona opcja, tym wymagania rosną. Nie tylko odnośnie wydajności
    procesora, dostępnej pamięci operacyjnej, ale również wydolności interfejsów
    sieciowych.

    > USB 1.1 nie wystarcza większości. USB używa się często, natomiast niejeden
    > użytkownik lapa (prawie) nigdy nie użył połączenia przewodowego. Ba, w
    > niejednym desktopie nigdy nie zostanie użyta przewodowa karta sieciowa.

    Bardzo odważna teza. Dlaczego? Dlatego choćby, że w kilku znanych mi
    firmowych lokalizacjach owszem - z wifi można skorzystać. Jest to osobna
    podsieć wyznaczona dla gości. Wyłącznie. Nie masz podłączenia kabelkiem?
    Ups. No to masz problem. I tak - to jest Twój problem, że przychodzisz z
    wykastrowanym sprzętem. :)

    Zresztą - prywatnie w domu zrobiłem to samo. Wifi w sytuacji imprezy dla
    znajomych - proszę uprzejmie. Tu jest SSID, tu są dane do logowania. Chcecie
    się tędy dostać do internetu - proszę uprzejmie. Do mojej sieci? Proszę
    uprzejmie. Kabelkiem. :D

    > Tyle że kablem często podłącza się w ramach jednego pomieszczenia. A w
    > obrębie tego samego pomieszczenia i bezprzewodowo uzyskasz maksymalny
    > transfer.

    I ile bezprzewodowo jesteś w stanie wycisnąć? Tak realnie przy dwóch /
    trzech komputerach i sprzęcie typu router z access pointem za normalne
    pieniądze (powiedzmy do 300 PLN).

> [...]
    > producent mając do wyboru wstawić do niego markową kartę 100 Mbit czy
    > "budżetową" 1 Gbit wybierze tą pierwszą.

    Na ogół jednak - przynajmniej z tego co patrzę - im bardziej wypasiona płyta
    do desktopa, tym więcej daje. Choćby obsługa RAID. Najtańsze płyty nie mają,
    potem jest 0, 1, JBOD, a w bardziej wypasionych są 0, 1, 5, 10, JBOD. Tak
    samo ilość obsługiwanej pamięci. Generalnie sprawdza się zasada, że im
    lepszy model bierze się pod uwagę, tym lepszy kodek audio, więcej portów
    USB, więcej portów SATA itd. A tu kupujesz lapciaka biznesowego niby i
    100Mbit Ethernet...

    (ciach...)
> [...]
    > połączenia, a jak już ustaliliśmy często nie zależy - najprościej
    > przełączyć sieć w wolniejszy tryb. Niemal zawsze problemy ustępują jak ręką

    W sieciach, w których administrację załatwia się skończoną liczbą studentów
    - tak.

    [ Serce jest zakładnikiem, powiada stara mądrość. Lepiej go nie oddawać. ]
    [ (Pani, Glen Cook "Sny o stali") ]

  • 70. Data: 2014-02-18 12:45:56
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    qwerty wrote:
    > Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    >
    > Chyba masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem...

    Czyli można wymieniać kary WiFi w tabletach, smartfonach?

    > Odkręcić kilka śrubek?

    Chłopie, większość posiadaczy laptopów nie ma pojęcia, że w tych
    laptopach w ogóle jest coś takiego jak karta WiFi. Nie interesuje ich
    to. Mają inne sprawy na głowie.

    > Masz na to jakiś dowód, czy tylko pieprzysz głupoty? Akurat jestem
    > połączony z routerem przez 2 ściany nośne po przekątnej (a więc grubość
    > ściany jest większa).,

    Włącz swoją ulubioną wyszukiwarkę i wpisz hasło w rodzaju "WiFi 5GHz
    zasięg", poczytaj to, co wyskoczy.

    > To nie mógł kupić od razu z 5 GHz? Przecież swoim syfem na androidzie
    > może sprawdzić jaki jest eter.

    Zamiast obrażać się na fakty, przyjmij rzeczywistość taką, jaką ona
    jest. Syfa zachowaj dla swojej starej.

    > Rozumiesz, że notebooki łączą się na 5 GHz, bo wymagają przepustowości,
    > a dla telefony łączą się z 2,4 GHz, bo nie osiągają 802.11n?

    Notebooki nie łączą się na 5GHz, ponieważ nie mają radia 5GHz. Poza tymi
    nielicznymi w ogólnej masie używanych w Polsce notebooków, które mają
    radio 5GHz. Zdecydowana większość notebooków nie ma radia 5GHz. Koniec
    kropka - 5GHz im zwisa i nie wiedzą o jego istnieniu, bo go nie mają.
    5GHz mają tylko nowsze laptopy z lepszej półki, a to jest mniejszość
    laptopów w użytku.

    > Kolejne pierdy z octem...
    > Czego nie ma router z 5 GHz, które mają routery tylko na 2,4 GHz? Znowu
    > piszesz bzdury o zasięgu...

    O zasięgu na 5GHz poczytaj sobie sam. Np. tu:
    http://www.tomshardware.co.uk/forum/29409-43-wireles
    s-range