    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: 16:9 fulhade - liczenie pixeli
    From: pueblo <n...@n...pl>
    Date: 11 May 2016 22:47:40 GMT

    Rozglądam się po laptopach. Wszystko, co nowe 16:9 i albo HD 1366x768
    albo
    FHD 1920x1080, żebyś od razu się poczuł jak w kinie.
    No, ale jeśli ktoś musi używać mobilnego pc i nie jest kinomanem, to czar
    pryska.
    Coś trzeba wybrać. Dlatego poza organoleptycznym badaniem trochę
    analitycznego podejścia.
    Tylko nie wiem, czy nie robię gdzieś błędu w metodzie.

    Wzorcowa rodzielczość 1280x800, 15,4 cala, 16:10

    Uruchamiam program, np.Word, robię zrzut całego ekaranu. Plik jpg ma
    oczywiście 1280x800 pixeli i ustawiam DPI 98x98 Takie jest DPI przy tej
    rozdzielczości, co można policzyć łatwo dowolnym kalulatorem online. A
    rozmiar pixela 0,259mm.
    W Irfanview mierzę: górną ramkę okna Worda, menu i wstążkę, oraz pasek
    stanu na dole i pasek zadań windowsa - czyli wszystko poza obszarem
    roboczym Worda. Niech to wyjdzie 300px. Czyli obszar roboczy w pionie to
    800-300=500px, co daje 129,5mm (500x0,259)i rzeczywiście taki jest wynik
    pomiaru linijką na ekranie.
    I teraz jak to ma wyglądać na matrycy nowego laptopa 16:10, 15.6 cala,
    1920x1080 fulhade - ful wypas.
    Chyba dobrze rozumiem, że nic się nie zmienia i wcześniej zmierzony
    obszar: góra i dół Worda nadal musi mieć wysokość 300px?

    Czyli na obszar roboczy przypada teraz 1080-300=780px Rozmiar pixela
    wynosi teraz 0,179mm, więc 780x0,179=139,6mm
    Zysk w pionie na obszarze roboczym AŻ 10mm.
    Tylko jedno ale - kto potrafi przy takiej przekątnej i rodzielczości
    czytać tak małe literki i używać systemu. Ja nie.
    No to trzeba zwiększyć rozmiar tekstu przez funkcję w windows.
    Najmniejsza możliwość to 125%.
    Wszytko poza obszarem roboczym ma 300px.wysokości. 300x1,25=375px
    1080-375=705px
    705x0,179=126,2mm
    Czyli o 3mm mniej niż przy starej matrycy 16:10
    Za to po otwarciu strony pudelka mam po obu stronach ekranu miejsce, żeby
    powiesić zasłonki albo przykleić zdjęcia ukochanych artystek.
    Zdaję sobie sprawę, że nie wszytkie elementy interfejsu przeskalują się
    125% - niektóre będą miały mniejszy rozmiar, tylko czy nie popełniłem
    gdzieś zasadniczego błędu?
    W każdym razie licząc w ten sposób wyszło mi, że jakiś zysk obszaru
    roboczego w pionie zyskam kupując laptopa 17 cali FHD nawet gdy zwiększę
    czcionki te 125%, co wydaje się konieczne, bo bez tego będa za małe.
    Oczywiście przy 15.6 i 1366x768 na wstępię tracę wysokość.
    Nie chodzi mi o Worda szczególnie i nie jest moim hobby dzielenie włosa
    na czworo, tylko nie wiem, czy takie liczenie jest poprawne, czy może coś
    istotnego mi umknęło. A ponieważ nie ma tak głupiego pytania, którego nie
    zawacham się zadać, pytam najbardziej zapomnianą część Internetu.