  • 1. Data: 2010-09-19 21:24:34
    Temat: Enkoder obrotowy HQ
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Poszukuję dobrej jakości impulsatora/enkodera obrotowego z przyciskiem, bez
    grzechotki. Liczba impulsów między 15 a 30 na obrót.
    Patrzę sobie na ofertę w Farnellu http://tinyurl.com/2wr5zwa i jakoś nie
    daję rady wybrać. Szkoda, że w filtrze brakuje opcji "grzechotka", co jak
    się zorientowałem po angielsku nazywają detent.
    Chciałbym, aby dobrze działał przy prędkości obrotowej osiągalnej przez
    obrót ręką - mniej więcej 3 oboty na sekundę, tj. 180obr/min. W większości
    widzę parametr "Rotational Speed Max:100rpm" - to znaczy, że taki będzie
    sprawiał problemy przy szybkim kręceniu (drgania styków)?
    Wiem, że Alps jest jedną z lepszych firm, ale widzę takie za 5zł jak i 25zł.
    Czy warto zapłacić 25zł?

    Na próbę mam taki jeden impulsator bez grzechotki noname i działa
    nienajgorzej. Nie ma jednak wyłącznika i kupiony jako jedna sztuka. Drugi
    taki popularny z wyglądu jak ten:
    http://img13.allegroimg.pl/photos/oryginal/12/25/93/
    12/1225931254,
    http://img.archiwumallegro.pl/?679114588,
    ale to jest syf. Nie zawsze generuje impuls gdy wpadnie w 'ząbek'
    grzechotki, trzeba jeszcze oś trochę przeciągnąć, albo generuje impuls za
    wcześnie, zanim przejdzie się o jeden zabek. W moim zastosowaniu lepiej by
    było, gdyby grzechotki nie było. Z resztą z powodzeniem przećwiczyłem już
    programowe dzielenie liczby impulsów uzyskując lepszą odporność na
    nieustalone stany na progu przejścia, ale grzechotka wtedy przeszkadza.

    Może podzielicie się doświadczeniami?

    Michał

  • 2. Data: 2010-09-19 23:08:01
    Temat: Re: Enkoder obrotowy HQ
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    On Sun, 19 Sep 2010 23:24:34 +0200, Micha? Lankosz wrote:

    > Mo?e podzielicie sie do?wiadczeniami?

    W moim prostym urządzeniu używam taniego impulsatora (http://
    www.tokyoden.com/product/html/encoder/EC11-e.htm) i nie ma najmniejszych
    problemów. Istotnie, jak jest "grzechotka" to nie zawsze wypada w
    momencie przejścia do następnego stanu. Stan całości odczytuję okresowo
    (nie przez przerwanie) więc nie ma problemu ze złym odczytem stanu.

    Kiedyś kiedyś kupiłem taki impulsator firmy BOURNS - jakościowo jest
    bardzo dobrze wykonany. Zależy do czego potrzebujesz.

    P.S.
    Twój czytnik nie deklaruje zestawu używanych znaków

    --
    Ł.

  • 3. Data: 2010-09-20 06:49:55
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > programowe dzielenie liczby impulsów uzyskując lepszą odporność na
    > nieustalone stany na progu przejścia, ale grzechotka wtedy przeszkadza.

    Ja używam Alps kupiłem w Elfie
    https://www.elfa.se/elfa3~pl_pl/elfa/init.do?init=1&
    shop=ELFA_PL-PL#query=alps;in=prod;node=20516;id=1;

    ogólnie to przyjmuje czasem nazwę "przetwornik impulsowo-obrotowy"

    na alleeeee też trafiłem fajny Alps z przyciskiem za 8zł chyba

    Kumpel dał radę to zamęczyć w 5 lat ciągłego kręcenia w keybordzie :)

    pozdro
    blur

  • 4. Data: 2010-09-20 12:05:58
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "blur" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Ja używam Alps kupiłem w Elfie
    > https://www.elfa.se/elfa3~pl_pl/elfa/init.do?init=1&
    shop=ELFA_PL-PL#query=alps;in=prod;node=20516;id=1;

    Który dokładniej? Bo są za 8zł i za 25zł. Zastanawia mnie skąd taka różnica
    w cenie. Chyba nie tylko z powodu ośki, która jest metalowa lub plastikowa?

    Michał

  • 5. Data: 2010-09-20 18:50:22
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-20 14:05, Michał Lankosz pisze:
> [...]
    >>

    > Który dokładniej? Bo są za 8zł i za 25zł. Zastanawia mnie skąd taka
    > różnica w cenie. Chyba nie tylko z powodu ośki, która jest metalowa lub

    Ściągnij dataszity i porównaj sobie po ile mają gwarantowanych tysięcy
    obrotów.

    MD

  • 6. Data: 2010-09-20 21:32:43
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ściągnij dataszity i porównaj sobie po ile mają gwarantowanych tysięcy
    > obrotów.

    1. EC12E2430804 - 6,43zł - plastikowa oś, 24 pozycje, z grzechotką 30k
    cykli, 0,5mA
    https://www.elfa.se/elfa3~pl_pl/elfa/init.do?item=35
    -846-38&toc=20516
    2. STEC11B09 - 30,60zł - metalowa ośka, 20 pozycji, 15k cykli - czyli
    MNIEJ!, 10mA
    https://www.elfa.se/elfa3~pl_pl/elfa/init.do?item=35
    -846-70&toc=20516
    (ciekawe, że na stronie Alpsa nie znalazłem rodziny STEC, ani nawet
    podobnego symbolu)

    Dopiero teraz zauważyłem różnicę w maksymalnym prądzie styków. Zatem
    wnioskuję, że cena nie jest dyktowana trwałością mechaniczną, a elektryczną.

    Teraz zastanawia mnie, jak ten parametr determinuje rozwiązania układowe.
    Tyle, że już późno...
    Może ktoś z odpowiednią wiedzą podpowie.

    Michał

  • 7. Data: 2010-09-22 20:11:17
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    Polecam Bourns.