eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › 4x4 fakty i mity
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 129

  • 91. Data: 2012-01-25 22:34:02
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Marek P. pisze:
    > http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY
    >
    > na tym filmuku masz wyraźnie pokazaną różnice pomiędzy napędem dolączanym a
    > stałym. (żeby nie było mi bardziej pasuje dołączany)
    >
    >
    Kompletna bzdura, mam XC70 i wiem co potrafi, jeżeli jest sprawne
    technicznie.

    Irek.N.


  • 92. Data: 2012-01-26 02:35:21
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: Sebastian Kaliszewski <...@b...spamu.informa.pl>

    Cavallino wrote:

    > Użytkownik "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał w wiadomości
    > news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg@40tude.net...
    >> Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):
    >>
    >>> Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości news:
    >>>
    >>>> Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru,
    >>>> CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) -
    >>>> jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i
    >>>> auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os
    >>>> wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
    >>>> Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie
    >>>> testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.
    >>>>
    >>>> Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
    >>>> rowniez opcja LOCK.
    >>>> W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie
    >>>> nie
    >>>> myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow
    >>>> ale
    >>>> dod. reduktor w teren.
    >>>>
    >>>> Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
    >>>> najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
    >>>> dyferencjalow.
    >>>
    >>> Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia
    >>> Delta Integrale?
    >>> Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
    >>> Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?
    >>
    >> permanentny 4x4 + LSD
    >
    > Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
    > A co to jest LSD?

    Limited Slip Differencial. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Różne
    "wiskozy" (sprzęgła wiskotyczne), haldexy, wielu zalicza tu również
    dyferencjały typu torsen.

    Zależnie od konstrukcji blokuje szybciej lub wolniej (od "natychmiast" przy
    torsenach ślimakowych do "po chwili" w przypadku wynalazków bazujących na
    płynach). Jedne reagują na różnicę momentów inne na różnicę prędkości, jedne
    jak już złapią to utrzymują określony stan zblokowania aż do ustąpienia
    warunków powodujących to blokowanie, ale inne mogą odpuścić przy zbyt dużym
    obciążeniu (jakieś z tarczami ciernymi) albo np. po zbyt długiej pracy
    (zbytnim nagrzaniu się -- trafia się "wiskozom").

    Ale ważne jeszcze czy to LSD jest tylko w centralnym mechanizmie różnicoweym
    czy również w którymś (zwykle tynym) albo i w obu mostach. Każdy kolejny
    taki mechanizm poprawia "przejezdliwość".

    1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,
    2. międzyosiowo zblokowane 4x4 jest sporo lepsze od 4x4 bez blokowania,
    3. zblokowanie mechanizmu centralnego i tylnego mostu jest znów lepsze (ale
    różnica nie jest tak duża jak dla 1 i 2) od zblokowania samego mechanizmu
    centralnego (międzyosiowego)
    4. zblokowania wszystkich mechanizmów jest jeszcze trochę lepsze (choć
    różnica względem 3 nie jest zbyt wielka -- ale jest).

    Ale na dobrych oponach ze zwykłem 4x4 "otwartym" przejedziesz więcej niż z w
    pełni poblokowanym (tym samym) samochodzie na kiepskich dla danych warunków
    gumach.

    I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)

    pzdr
    \SK


  • 93. Data: 2012-01-26 08:56:10
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.01.2012 14:50, J.F pisze:

    >> Teraz mam z przodu zimowe Barumy, a z tyłu wielosezonowe z Dębicy
    >> (Nawigator 2 zdaje się) i jeździ mi się pięknie, nawet na tej
    >> wczorajszej "szklance" było zupełnie OK - nawet jeśli traciłem
    >> przyczepność, to nie z zaskoczenia i kontrolę zawsze miałem.
    >
    > Uwazaj - bo ja mam pewne zastrzezenia co do Navigatorow na lodzie, i nie
    > wiem - winny lod, zuzycie czy wiek.

    A ile już miały lat i kilometrów?

    Swoją drogą podałem swój raport jako w sumie sugestię, że czynników jest
    na tyle dużo, że ciężko porównywać opony jeśli nie porówna się ich w
    identycznych warunkach z tym samym kierowcą za kierownicą w tym samym
    samochodzie i z takim samym przebiegiem oraz wiekiem tych opon ;)

    Bo ja w sumie nie wiem, czy u mnie to była zasługa opon, rozkładu masy
    oraz charakterystyki napędu pojazdu czy... rosnącej wprawy (w sumie za
    kierownicą samochodu usiadłem te 2 lata temu po
    dłuuuuuuuuuuuuuuuuuuugiej przerwie - kurs robiłem w okolicy roku 2000, a
    potem tylko na 2 kołach lub zbiorkomem) czy też kombinacji tych czynników


  • 94. Data: 2012-01-26 09:09:16
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: "ACTA" <A...@A...US>

    Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik"

    > Akurat tak się składa, że Frigo JEST bardzo dobrą opona na śnieg.

    Zgadza się, choć w tym roku ciężko to sprawdzić :)

    > Natomiast kiepską na szczególnie na mokrej nawierzchni.

    Nie zauważyłem żadnej różnicy na minus pomiędzy UG6 które miałem
    poprzednio, a Frigo, które załozyłem w tym roku.

    Ten sam pojazd, żeby nie było wątpliwości


  • 95. Data: 2012-01-26 09:14:26
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: robot <a...@o...pl>

    On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:

    > I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)
    >
    Dlatego jak rozumiem krótka terenówka lepsza od długiej.

    --
    pozdro


  • 96. Data: 2012-01-26 09:40:28
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>

    Dnia Thu, 26 Jan 2012 09:14:26 +0100, robot napisał(a):

    > On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:
    >
    >> I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)
    >>
    > Dlatego jak rozumiem krótka terenówka lepsza od długiej.

    różnie - to także kwestia wielkości kół - np w koleinach to tylko wielkość
    koła ma znaczenie.
    Ale zasadniczo czym innym sie jezdzi po skałach, czym innym po pustyni, a
    co innego sie jeszcze topi na bagnach :)


  • 97. Data: 2012-01-26 09:42:32
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: "Chris" <a...@g...pl>

    ACTA nabazgrał(a):

    > Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik"
    >> Akurat tak się składa, że Frigo JEST bardzo dobrą opona na śnieg.
    > Zgadza się, choć w tym roku ciężko to sprawdzić :)

    Wpadnij do DC dziś sypie :)

    --
    www.bezwypadkowy.net - Sprawdź historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.
    www.automo.pl - Sprawdź VIN, wyposażenie, przebieg, historię wypadkową.


  • 98. Data: 2012-01-26 10:03:30
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-01-25 15:10, ...::QRT::... pisze:
    > Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):
    >
    >> W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:
    >>>>
    >>>> Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki
    >>>> występuje np.
    >>>> przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na
    >>>> stałe i tak
    >>>> jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?
    >>>
    >>> inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...
    >>
    >> No właśnie że takie same - po zablokowaniu dyfra.
    >
    > takie same predkości kół to tylko przy zablokowaniu wszystkich
    > dyferencjałów.

    Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie centralnym.
    Tyle, że przy samym centralnym widzę to bardzo podobnie.
    W skręcie średnie promienie po których jadą osie różnią się, i jeśli zblokujemy
    centralny, to jedna oś kręci się "średnio za wolno", ew. druga "za szybko", czyli
    gdzieś nastąpi poślizg - ale występują identycznie ograniczenia na siły tarcia.

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 99. Data: 2012-01-26 10:17:44
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
    >Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie
    >centralnym.
    >Tyle, że przy samym centralnym widzę to bardzo podobnie.
    >W skręcie średnie promienie po których jadą osie różnią się, i jeśli
    >zblokujemy
    >centralny, to jedna oś kręci się "średnio za wolno", ew. druga "za
    >szybko", czyli
    >gdzieś nastąpi poślizg - ale występują identycznie ograniczenia na
    >siły tarcia.

    Wystarcza tez roznie zuzyte opony i na prostym odcinku dojdzie do
    obciazen.

    J.


  • 100. Data: 2012-01-26 11:30:50
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 26-01-2012 08:56, Andrzej Lawa pisze:
    >> Uwazaj - bo ja mam pewne zastrzezenia co do Navigatorow na lodzie, i nie
    >> wiem - winny lod, zuzycie czy wiek.
    > A ile już miały lat i kilometrów?

    Znając podejście J.F do motoryzacji (np. wymiana amortyzatorów dopiero
    jak się urwą) , z jego opon wyłaziły już kordy ;)

    --
    Paweł

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: